N

_Noname_

Jag har precis köpt en häst, haft honom i endast 2 veckor. Han är ett varmblod och har gått ett startlopp, men avbröt karriären pga. att han slet av en sena i ena frambenet. Sen dess har han gått som ridhäst och är helt underbar i allt inom ridning och hantering (igår red t ex min 9åriga lillasyster, som i princip inte kan någonting om hästar, mina svarta skönhet på 165 cm helt själv första gången. Hon red honom som en dans och han var så trevlig så :love:).

Det jag märkte var att vid provridningen såg hans ena bakben lite felställt ut när fd. ägaren red honom, men sen var det som bortblåst tydligen när jag red (sett från en väldigt hästvan person som var med vid köpet). Kan tilläggas att hon var lite överviktig, och han inte i kondition.

Det blev ingen veterinärbesiktning pga. olika skäl. Nu till saken; det "knastrar" lite någonstans från ryggen/bakbenen (troligtvis) när man rider honom ibland, även när han går i hagen. Han visar inte att det gör ont någonstans, och han går helt vanligt. Han är dock lite stel i ena sidan. Det låter som när vi typ knäcker i fingrarna (drar i dem typ). Är det vanligt?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Knastrar?

Är det som ett litet klickljud? Min ponny har så i en knäled bak, klickar ibland när han går, inte alltid och inte vid speciella ansträngningar, utan när som helst. Har bara hört att det inte är något problem så länge hästen inte haltar osv.
Om du tycker hästen är stel kanske du kan be en veterinär och/eller equiterapeut se över honom för att utesluta något annat.

Sv: Knastrar?

Ett sånt klickljud har jag hört på ett flertal hästar. Det har i alla dessa fall sagts att detta inte är något att bry sig om och jag har inte heller upplevt några problem hos ngn av dessa hästar. Därmot kan det ju blivit förslitningar med tiden, det vet jag inte.

När man skaffar en häst ska man alltid inom kort ta ut ett kiropraktiskt utbildad person (kiro eller ET tex), som kan gå igenom hästen på en gång. Ffa om man misstänker att något inte står rätt till. Förslitningar, felbelastningar och felmuskling är ingen hit och ska tas itu med snarast möjligt om man vill spara tid och pengar.

Det är inte ovanligt att travhästar är snea och vinda. Så där är ännu ett argument. Men han kanske gåtts igenom tidigare?

Du vet nog att det var väldigt dumt gjort för din egen del om du skulle vilja begära återköp om hästen visar sig ha defekter eller skador. Men samtidigt så kan en veterinär inte se speciellt mycket på en häst när det gäller såna här saker. Det skulle vara om du besiktigat på klinik med röntgen då, men även efter en sådan undersökning skulle jag anlita en kiropraktor.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 888
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 902
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar