Knastrande häst!

Sv: Knastrande häst!

Lyckan var kort! Veterinären var ut idag. Visar inget vid böjprov hela benet och på raka spår. Hon sa att det ofta böjs hela benet vid besiktning, lågt o hakar bara när man misstänker ngt. Men när hon böjde lågt så blev han halt båda fram. Hon satte på hakar och problemet fanns där... Snyft:cry:
Inte blev det bättre när förs brevet kom fr Agria, där står reserv vfr!!
Höger fram visste jag ju om - men inte vänster! Ringde upp Agria och mkt riktigt. Senruptur på vänster fram samt förtjocknad på höger fram förstärkningsbandet.
Har ringt säljaren och frågat. Han visste inte heller om v fram men han har haft hästen hos foderv i 1 ½ år, det var där vi hämtade hästen.
Nu skall han alltså stå på fenylbutazon, vila i minst ett par veckor. Inte vad jag hade tänkt när jag köpte denna häst...
Hovslagaren skall komma igen och kolla hovvinklarna och om han inte är bättre när hovvinklarna är ok så blir det klinikkontroll och hela köret. Dyrt :devil:
Vad skulle NI ha gjort ???? - vill verkligen ha denna supergoa häst kvar, trots att han nu kommer att få stå o kosta....

Om man visste att han blev frisk - då vill jag ju kosta på honom. Men om inte - kan man på ngt vis häva köpet längre fram. Jag har ringt (och prata med dem ) och mailat säljaren om problemet.... De skulle kolla m fodervärden om vfr... Vi har ännu inte diskuterat återköp eller att vi delar kostnader eller ngt! Hjälp - ngn som varit med om liknande?:bow::bow::bow:

NU måste det väl ändå ringa en varningsklocka nånstans.
Lämna tillbaka hästen, skaffa en annan frisk och billigare häst. Du vill ju RIDA, eller hur?
Jag skulle aldrig behålla denna häst. Har haft halta hästar under lång period, man tröttnar till slut, man blir uppgiven och orkar inte med strul hur länga som helst. Tänk på att det finns många trevliga hästar till salu nu. Det är lättare att köpa sig en ny häst än en ny sambo/man/make. Tänk på det och ta chansen...

Och vad gör jag om de vägrar köpa tillbaka honom....
Visserligen så har de inte sagt ngt om att vänster fram. Och det stod i kontraktet att han skulle gå att försäkra i A1 för hela köpesumman - vilket då inte går verkar det som eftersom det inte går att ompröva före febr 2009.
Skall jag börja hältutreda först - eller bara kräva att de tar hem honom igen...
När vi hämtade honom så visade de sitt försäkringsbrev och där fanns ingen reservation synlig men när mitt kom så stod det ju där.
Vad gör jag om de säger att det är mitt fel, fast de verkar vara på samma ställen som tidigare alltså hela vänster vid böjprovet och lågt höger. När jag ringde ägaren så lät det som att de tagit lång tid innan han var "frisk"
men att de fått klartecken att tävla honom i hoppning...
Han måste ju vara fruktansvärt snäll som inte protesterat vid ridning, min gamla hade ställt sig på bakbenen direkt om det gjort ont i fram.
När de är så här snälla och jämnhalta så är det ju svårt att upptäcka oxå.
Tur kanske ända att jag kände att ngt var fel. (För hästens skull...)
Någon som har en lämplig häst till mig.... Hatar att leta häst! Det är superdrygt att leta, åka och titta mm. Tror jag skaffar mig ett marsvin istället!:cry:

Det mesta går ju att hitta vid en besiktning om man är noga och det är inte mycket som går under dolda fel vad jag fattat de som och då har inte ägaren någon skyldighet att ta tillbaka hästen. Så att kräva att dom tar tillbaka hästen går väl inte?

blir så engagerad personligt i sånt här... vill följa dig och din häst och se hur det går.

men på något sätt borde det väl gå att "häva" köp eller återköp pga av vad du tidigare skrivit med tanke då på bl a att det dels inte stod något om det andra fr.benet i dina papper men i deras och att de skulle gå att försäkra men inte gick. då är det väl verkligen saker som undanhållits!

Vet inte, men efter att ha haft honom sedan 22 augusti och bara en massa trubbel så är jag trött nu alltså...
Dels priset för honom och jag känner att för 45 så är det inte värt allt detta med hältutredningar, reservationer i försäkring mm.... Nu kommer ju detta att kosta oxå - Jag köpte ju häst för att rida och vi skrev att han skulle tävlas i hopp/dressyr visserligen - Med priset endast 45 så har jag ju inte förväntat mig en topphäst men en frisk häst iallafall och de sa ju att han var verkligen friskförklarad. Han var anmäld till hopptävling samma helg som jag skulle hämta honom men blev struken då vi kom överrens om att han inte skulle tävla samma helg som jag hämtade honom. Han har inga supergångarter och har bara hoppat ok på 1 m. men högre än det har jag inte heller krav på. Men det verkar han ju inte klara nu och inte på väldigt länge.
Det är ju ingen kanonhäst jag räknat med för dessa pengar men en allround skogsmulle med lite dressyr/hopp. Han kan ju inte gå på böjt spår utan att verkligen ha ont. Hoppa honom skulle jag inte våga.
Fler som har erfarenhet av senruptur och skador på förstärkningsbandet, ge mig råd tack... Hur stor är chansen att han kommer att hålla??? Om jag nu ger honom tiden att läka ut, och hur lång tid kan det ta om det överhuvudtaget kan bli bra och att man ev får tillbaka en del av köpesumman för hästen?
Eftersom förs A1 ligger på 30 utan reservation skulle jag kunna tänka mig att betala det för honom och lägga det andra på ev veterinärutredn.

Help tack! :cry:

Jag har ingen personlig erfarenhet av senruptur men det låter inte alltför muntert. Jag kan bara hålla med de föregående och råda dig att rekommendera köpet (görs skriftligen så fort du fått vetskap om felet-d.v.s. nu direkt!).

Det låter ju krasst men faktum är att man inte behöver köpa på sig problem, de kan så lätt komma ändå:crazy:.

Ta kontakt med en kunnig jurist om du är osäker på hur du vill gå tillväga.

Kontakta en jurist, samt ditt hemförsäkringsbolag (rättsskydd) om säljaren inte går med på att ta tillbaka hästen. Du har troligen flera punkter att kunna häva ett köp på.

Jag vet ett trevligt äldre sto som är till salu. En mkt personlig och envis dam. Men billig till rätt person.... Så visst finns andra hästar att köpa. Till bra pris.

Usch, din stackare! Men jag skulle, krasst sett, lämnat tillbaka hästen. Han uppfyller ju inte köpekontraktet (går inte att försäkra fullt ut) och i o m det borde det finnas möjlighet att häva köpet. Kontakta säljarna, reklamera skriftligt, men hör ändå vad de har att säga om du vill lämna tillbaka. Behåll inte en häst som har så mycket problem redan i starten, även om han är go. Vill du stå där med en utdömd häst som du måste besluta om t e x avlivning!:eek:

Om säljarna börjar krångla skulle jag ringa och rådgöra med en advokat ganska snart (brukar vara kostnadsfritt), för sånt här kan bli jobbigt. En del säljare kan bli otrevliga i såna här lägen.

Jo, jag ringde säljaren direkt igår efter besöket av veterinären och de ringde iallafall tillbaka. Eftersom hästen stått hos fodervärd så sa de att de bara hört om höger fram så vänster var ovetandes från dem, vem vet - suck!
Idag har jag mailat dem om att jag vill att vi löser detta snarast (med läskvitto och leveranskvitto) och att vi skall diskutera detta med återköp. Om jag visste att han blev frisk skulle jag så gärna ha honom kvar. Kan man göra så att man dealar att om han inte är frisk inom en viss period så skall de ta tillbaka honom eller om det dyker upp röntgenfynd. Tänk om jag skickar tillbaka honom och han blir bra igen efter denna fenylbuta kur....
är rädd för att det kan bli pålagringar där nu... eller att det är mer som spökar! Säljaren och jag kom överens om att han skall få kuren, han har fått buta förut och sedan kommer veterinären tillbaka. En hovslagare som är auktoriserad kommer ut och tittar på honom och tar med värmekamera. OM han inte är frisk efter kuren och när hovsl tittat så skall han in på röntgen.
Hur skulle NI ha gjort.... I vilken ordning - hoppas ju ändå - visst är jag dum men... oavsett vad man köper så kan ju vad som helst hända, de kan bli sparkade första dan och få bestående man! Endel hästar kan ju bli halt av att man byter underlag, nya ryttare mm - men jag har fått för mig att det då oftast finns mer, och denna kille har ju nästan bara stått i hagen eller att vi skrittat och småtravat på skogsstigar.
Du som hade hyfsat sto till salu kan ju hojta till ....
Vi får se vad säljaren säger ikväll - håller utkik på mail och mobilen!:cool:

jag hade tagit hästen till klinik och låtit den bli u.l och röntgad illa kvickt, efter det disskuterat med veterinären.

vad ska hon göra på kliniken röntga hästen,ja men vart....
man kan ju inte röntga hela hästen för att leta fel.då är det väl bättre att låta veterinären göra det dem kan på plats och hjälper inte det så gå vidare med hälta undersökning på klinik.du gör rätt A...ka.. jag stöttar dig på allt du gör för honom.

vad ska hon göra på kliniken röntga hästen,ja men vart....
man kan ju inte röntga hela hästen för att leta fel.

en god ide är väl att börja med frambenen eftersom skadorna som nämts är där ( även med u.l) samt bakbenen :grin: f.ö så kan man mkt. väl röntga igenom en hel häst på kliniken för att utesluta fel.

Hur mkt pengar är beredd att lägga ner på undersökningar, hovslagre, röntgen etc? Du kan ju inte få ut nåt på försäkringen vad jag förstår. Och det kommer att bli dyrt, jag lovar.

Var inte för "snäll", lämna tillbaka hästen fortare än kvickt om det går.

Det är ju inte reservationer på vet vården och där har han Agria max med recept och allt. Det är livdelen som det är reservation på om jag förstått det rätt när jag pratat med Agria.
har ju pratat med ägaren och de förnekar vänster fram och säger att försäkringsbolaget måste gjort fel... Vad göra - hästen är ju go och förtjänar en chans. Pengar är ju inte allt och visst kan jag vänta och se om det är det gamla som spökar eller inte. Troligtvis är det väl så men...!
Medicin 10 dgr. Ultraljud och laser är beställt och en koll av superduktig aukt hovslagere. Är han inte bättre efter kuren så blir det ATG för röntgen...
Har ju inget annat att göra mer än att vänta och se. De verkar ju inte vara det lättaste att anlita advokater heller och jag måste ju i vilket fall som helst då bevisa att det är en gammal skada och inte en vrickning här.
Det är klart att det kommer att kosta, men det har det gjort ändå och hästen måste utredas - visar det sig att det är ngt gammalt så får jag väl försöka få tillbaka av säljaren då.
har läst på Buke att många senskador repar på sig och kan bli hyfsat bra, har så klart en önskan här oxå... Tävlande är kanske bara att glömma tillsvidare. Planerarna på nystart i tävlande efter 15 års öppehåll i hoppn lär ju vara ...Och har jag inte tävlat på 15 år så kan jag ju vänta en termin till:angel:.

Det är ju inte reservationer på vet vården och där har han Agria max med recept och allt. Det är livdelen som det är reservation på om jag förstått det rätt när jag pratat med Agria.

Fast det låter konstigt, reservationer brukar ju vara så att det inte går att försäkra gamla skador när man nyförsäkrar, man får ju inte en reservation på ett ben bara för att hästen vart skadad en gång.

Eller menar du att om du måste ta bort hästen pga de skadade benet det är reservation på så får du inte några pengar? För annars låter det som att hästen skulle vart utdömd pga skadan och därför ingen livförsäkring.

Senast ändrad av en moderator:

antag om hästen är liv försäkrad för 30.000 och skadar sig, sedan vill du höja livdelen till 50.000 om då hästen inte är friskförklarad så blir reservationen att om hästen döms ut och det har med skadan på någotvis att göra så får du bara ut 30.000. om hästen därimot blir utdömd för något helt annat som inte har med skadan/sjukdommen reservationen avser att göra faller 50.000 ut

Veterinärvården har jag rätt att få ut på eftersom jag tog över förra ägarens försäkring. Där har han en A1 max belopp. På livdelen så är det en reservation från 30 000 som han låg på vid köpet och upp till höjningen på 45 000 kr som jag gav för honom. Alltså mellanskillnaden! Om jag i värsta fall måste ta bort honom så har jag förlorat dessa 15 om det beror på det ben som reservationen ligger på. Vid andra skador så är det okej upp till 45.
Om jag förstått det hela rätt. Så det är ju inte så kul om det nu är detta ben igen för dels förlorar jag 15 plus kostnader med självrisk mm.
Inte så bra köp - just nu!
Har ju alltid varit optimist så lär väl vara det nu oxå!
Vårdar honom ömt i allafall - lilla gobiten på 174! :grin:

Okej, då förstår jag, o det visste jag inte..eller tänkte inte ens på.

Självklart så kommer jag att UL honom nu snarast och röntga honom.
Har haft många hästar så börjar bli van att åka till veterinär känns det som, totalt har nog familjen haft ca 25 hästar - allt från shettisston och halvblod, till nordisar och varmblod, fölungar, förlossningsfång osv. Men det är alltid lika tråkigt! Både jag, syrran - våra ungar, svärmor - alla har ju haft eller har häst! Dock ingen med senskada tidigare.
Skador kan alltid hända, i hagen när man släpper ihop dem, ja - egentligen allt!
På fredag - iövermorgon kommer ET och masserar igenom honom och ger ev akupunktur. Han får medicin Butta. Hovslagarn kommer igen på måndag kl 10och har med sig UL och laser. När han kollat kan jag enligt vet börja skritta honom på raka spår och plant underlag en stund om dan. Snart vet varende kotte i byn att det är vi som är ute, men det är ju bra han vänjer sig med alla dessa konstiga postlådor, soptunnor och mopedligister... Planerna för återbesök av veterinär är att de kommer hit och böjer honom igen efter kuren. Visar han något då så får vi åka till ATG och självklart röntga honom. Men måste ju ta en sak i taget - antar jag! Massagen är nog bara skönt för honom för har han stått och haft ont har han säkert även spänningar här och var rygg, bog mm... jag försöker att massera honom själv varje kväll men jag tror att de som jobbar med det är betydligt bättre än mig som bara gör det ibland och inte kanske vet exakt var jag skall trycka, knåda mm.
Han dallrar iallafall nu på ryggen, rumpan mm men är lite spänd vid bog och hals tycker jag. Kan efter en stunds knådande få in fingrarna mellan bogblad och hals.
Jag kan ju se denna häst framför mig - utan spänningar och hälta och då är han skitsnygg! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Hejsan! Jag har nyligen köpt en häst som i somras importeras till Sverige från Irland. Under de första veckorna som han stod hos oss så...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka