Knarrande Ikea säng....

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Daff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 30 661

Daff

Trådstartare
Min sambo köpte för nästan 3 år sen en 140 cm säng på Ikea. Den har har vi båda sovit i sedan dess, med undantag för 6 månader. Sängen har nu börjat knarra när man vänder sig i den eller när man stiger upp. Känns inte alls kul, det är faktiskt riktigt störande ibland. :(

Sambon tror att detta beror på att sängen är köpt efter hans vikt, som är ca 20 kg mindre än min vikt, han väger ungefär 60 kg. Kan det bero bara på detta att den har börjat knarra? Är det i så fall så att man inte får lov att gå upp i vikt efter att sängen är köpt? Vad gör man i så fall om man blir gravid, sover på golvet ? :confused:

Sängen kostade ca 7000 kr med bäddmadrass, och det ska vara 25-års garanti.

Finns det något man kan göra åt knarrandet? Är det någon mer som varit med om att Ikea sängar har börjat knarra?

Anette

Sv: Knarrande Ikea säng....

Det är inte så att den börjat knarra för att någon skruv till benen/sängstommen börjat bli lite lös?

Nej jag tror tyvärr inte det ;) . Sambon kollade alla ben igår, något satt iofs lite löst, men det blev inte bättre efter att det var fastskruvat. Det låter väldigt mycket som att det är fjädrarna som låter...

Jag hade nog kollat upp vad garantin gäller.
Det är verkligen störigt med en knarrande säng.

Sen har ju inte Ikea världsbäst kvalité på sina varor heller så man får nästan räkna med att varan börjar fallera efter inte allt för lång tid tyvärr.

Vänd på den, alltså så ni sover med huvudet vid det som tidigare var fotändan.

Min säng knarrar lite ibland, då vänder jag på den så är den knarrfri i några år. :D

Åh det ska vi göra! Vi gjorde det för något år sedan, för att den skule bli "jämt sliten" :D . Men det är nog dags igen!

>Hmm killens säng knakar oxå ungefär lika gammal... mycke irriterande... inga lösa ben eller så heller

Vet haft samma problem men vi stog delade sängen sen tof vi lim där alla skruvar sitter och nu låter den inte längre!

Vi hade samma problem i mannens säng, men där var lösning att skaffa en mittbalk då det inte kom med sängen från början.

Även jag har en IKEA säng med 140 cm bredd, till min följde rekommendation att man ska ha stödben i mitten av sängen och det har jag, men i samband med flytt blev sängen utan stödben i någon natt och då knarrade den lite.
Kan det vara det som spökar?

Sen har ju inte Ikea världsbäst kvalité på sina varor heller så man får nästan räkna med att varan börjar fallera efter inte allt för lång tid tyvärr.

Fast deras sängar är faktiskt väldigt bra, speciellt för sitt pris. När de testades fick de toppbetyg, bara någon poäng från Hästens som ju kostar ofantligt mycket mer...

Vi har IKEA-sängar som vi är mycket nöjda med och som vi har haft i fem år nu. De knarrar inte, men vi har två stycken 80-cm-sängar som vi har satt ihop till en dubbelsäng. Det kanske är skillnaden?

Hade samma problem med min IKEAsäng när jag och pojkvännen sovit i den i ett år. Den var köpt till mej och pallade uppenbarligen inte en person till i den :p Några veckor innan jag bytte den började den skjuta fjädrar! :eek: När man satte sig i den sjönk ju fjädrarna ner, sen stannade någon nere. Helt plötsligt kunde den skjuta upp igen och om den träffade fel kunde det göra ont :D

Jag hade nog kollat upp vad garantin gäller.
Det är verkligen störigt med en knarrande säng.

Enligt flertalet tester är det precis tvärtom, Ikea har en väldigt hög kvalitet på sina sängar.

Men är det sängen (madrassen) eller själva sängramen som knarrar?

Vi har ingen sängram utan det är bara ben på den.

Det låter väldigt mycket som att det är fjädrarna som låter, alltså madrassen.

Min Ikeasäng har också börjat knarra. Det är en 120cm Sultan Strandliden som jag köpte för två år sedan. Trots att det numera bara är jag, strax över 60 kilo, som sover i den gnisslar det när jag vänder på mig.

min 20 år gamla sultan 120cm knarrar inte ett dugg, troligen så är det något vajsing med deta års produktion? :S

Ligger madrassen på lameller?
Om den gör kan man lägga på lite potatismjöl på ramen där lamellerna ligger.

Sängen ska ju inte knarra på grund av någons vikt, om det inte är extremt. Har ni haft stödben hela tiden? Man ska ha det på deras 140-sängar. Om ni har haft det skulle jag ringa deras kundtjänst och fråga vad garantin gäller.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 694
Senast: Fille
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel