Knäpper vid stretchningen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare psyk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 988
P

psyk

När jag stretchar min hästs framben efter schemat jag har så knäpper det när jag stretchar frambenen framåt- åt sidan sidan, förstår ni?
Det låter som att det kommer från bröstbenet.
Hästen är opåverkad både före-under och efter, få känslan att nåt läggs till rätta, kan det stämma? Hästen är helt frisk och ohalt.

Nån som varit med om detta?

Sv: Knäpper vid stretchningen

När jag stretchar min hästs framben efter schemat jag har så knäpper det när jag stretchar frambenen framåt- åt sidan sidan, förstår ni?
Det låter som att det kommer från bröstbenet.
Hästen är opåverkad både före-under och efter, få känslan att nåt läggs till rätta, kan det stämma? Hästen är helt frisk och ohalt.

Nån som varit med om detta?

ja det har jag. Knäpper det till och hösten slickar sig om munnen så har du löst upp en låsning. Men ta kontakt med en kiropraktor och låt hon/han gå igenom hästen.

Strechade min dotters ponny innan värmning/ lopp och det knäppte till i bogen ungefär som om en propp gick ur. hon gick ut med hösten för att köra varpå pållen blev väldigt snabb.:p

Men det var inte min dotter van vid, han brukar vara lat liksom, så hån fick en diskning på sig. Så visst ska det bli bättre.:d

Då är det nog så alltså, slickningen kan jag faktiskt inte säga varken bu eller bä om, men jag kan dock säga att jag vid ridningen dagen efter (eftersom jag stretchar efter ridningen) tyckt att hästen känts mer framme för skänkeln och smidigare.

Törs jag fortsätta med stretchningen? Jag försöker inte framkalla knäppet i bogen/bringan/var det nu är, utan det är ju stretchandet i sig som jag är ute efter, ibland knäpper det, ibland inte.
Vågar jag? Kan jag skada min häst?

Då är det nog så alltså, slickningen kan jag faktiskt inte säga varken bu eller bä om, men jag kan dock säga att jag vid ridningen dagen efter (eftersom jag stretchar efter ridningen) tyckt att hästen känts mer framme för skänkeln och smidigare.

Törs jag fortsätta med stretchningen? Jag försöker inte framkalla knäppet i bogen/bringan/var det nu är, utan det är ju stretchandet i sig som jag är ute efter, ibland knäpper det, ibland inte.
Vågar jag? Kan jag skada min häst?

Ja absolut att du ska fortsätta. Strecha med känsla bara som du tydligen gjort, bravo. Så är det ingen fara alls tvärtom. Du kan göra detta även bak, men det vet du väl. För även bakbenet framåt i en lägre position.

grattis!:laugh:

Jorå, jag stretchar även bak vid varje tillfälle :)

Tack för input!

Men stretcha fram först, sen bak!!!! För då "rättar" man till i ryggen efteråt enl min kiropraktor. En gyllene regel enligt han... Lycka till! =)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 058
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 789
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 453
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025