Knäpper vid bugning

fritz_92

Trådstartare
Vet inte om det är rätt ställe. Ni får gärna flytta isf.

Som sagt så när jag tränar bugning med min 1:åring så har det börjat knaka när han böjer mellan frambenen. Detta hände två gånger efter varandra varav jag inte har gjort mer sedan. Har ingen aning om det är bra knäpp eller dåliga knäpp. Vet inte heller om det kommer från halsen eller ryggen..

Vad tror ni? Är det dåligt för honom eller kanske något som behöver fixas och därför det knakar? Måste säga att han böjer väldigt långt när det går så här..
 
Sv: Knäpper vid bugning

Jag tror det är ofarligt, men inflikar att jag inte hade kört någon "trickträning" med en ettåring. Tycker den är på tok för ung för att utsättas för ens den minsta fysiska påfrestning. Nu ska den bara få växa i lugn och ro.
 
Sv: Knäpper vid bugning

Jag vet inte, men en möjlighet är ju att det beror på att hästen är i tillväxtfas.

Jag skulle hursomhelst inte be en så ung häst att göra sådana rörelser därför att jag inte är säker på att det är bra för den, kroppsligt sett.

Ser man till åringens allmänna utveckling, så räcker det ju gott och väl att enkel hantering fungerar. Jag skulle inte göra en massa extra konster med en så ung häst.
 
Sv: Knäpper vid bugning

det ingår ju en del stretching när hästen bugar, och det skulle jag absolut inte göra förrän den är färdigväxt och stark. Jag jobbade ett tag i ett dressyrstall och där sade de att de inte ens red ökad trav på hästarna innan de var 6-7 år gammla. Just för hållbarhetens skull och att om man innan bad dem sträcka ut benen sådär så stretchade man ut senor och ligament innan hästen var stark nog att hantera det utan att töja för mycket på sina leder.

Att då stretcha frambenen som de görs när hästen bugar skulle jag aldrig göra med en åring. Annan trickträning kan man ju pyssla med om man tycker det är roligt.. Jag leker lite targeting och följa john med min åring, vad det blir när det är uttjatat vet jag inte men absolut inget avancerat... kanske apport eller något som inte innebär några svåra rörelser för hästen.

Jag är själv överrörlig i många av mina leder, så jag kan tänka mig hur det är för en häst som fått sina leder överstretchade... det är inte så kul och det krävs mycket underhållande arbete för att jag inte ska ha småont hela tiden.

Vad gäller aktiveringen av en åring så är det bästa att den får röra på sig på en lösdrift.. är den väldigt stillsam av sig kan man driva på den i lösgalopp typ 5 min en gång per månad (då ska man inte jaga runt den utan bara mana på den så den galopperar balanserat litegrann åt båda hållen). Samt gå på promenad i skogen om den inte har kuperad terräng i hagen. Lagom påfrestning förbereder leder och skelett så de blir starka och hållbara. Men absolut inga stretchande rörelser! När de är så unga är de ändå så mjuka i kroppen. Stretching kan bli nyttigt för hästen först när den blir äldre och utsätts för sånt arbete att musklerna kan behöva stretchas efter ansträngningen. Något som verkligen inte ska ske ännu...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp