"knäpper" i benen, varför?

F

fruit_

Har funderat lite över detta med hästar som det "knäpper" i lederna/benen på. Någon som vet varför det gör det?
Är det skadligt på något vis? Kan man göra något åt det?

//Jessi

Sv: "knäpper" i benen, varför?

Det knäpper i min hästs bakhov vissa dagar, bara i skritt då..
Det är inget farligt iaf, stelhet i lederna eller musklerna däromkring.

Går över efter en stunds ridning.

Är absolut inget att oroa dig för utan normalt.

Det knäpper i hasorna på hästen, högt dessutom.. kanske inte farligt eller skadligt, men lite irriterande.

Har funderat lite över detta med hästar som det "knäpper" i lederna/benen på. Någon som vet varför det gör det?
Är det skadligt på något vis? Kan man göra något åt det?

//Jessi

Det gör det på vår fullblodsvalack oxå. Vi åkte till vet. som i princip sa att vi skulle testa med ett pulver i fodret (msm?) och gick det bort efter ett tag - jättebra! Och gör det inte det så är det okej - han hade INTE ont av det.

Min gammel kille knäpper rätt ordentligt i höften på bägge sidor och enligt veterinären så var just det inget att bry sig om.

Jag tycker det låter "illa" och är glad över de perioder då det låter mindre.

Men vad jag förstått så är det mycket vanligt att det knäpper och låter på kusarna.

Jag är ganska säker på att det beror på lite dåligt med ledvätska. Om det är så kan det vara bra att ge något i fodret (msm som någon sa t ex tror jag är bra) som öka produktionen av ledvätska. Utan den sliter det ju lite extra på lederna skulle jag tro.

Just de, de har jag nog blivit rekommenderad att ge min pålle :)

Min häst var väldigt knäppig, i både rygg, bäcken, hasor, knä och kotor. Även hals och manke så överallt:crazy: Börja de MSM och då blev knäppningarna tystare och lite färre efter ett par månader.
Sen tog jag ut en equiterapeut som konstaterade:
Snett bäcken med låst länd, låsta bogar, bröstrygg. Fast i alla kotsesamben + ärtben fram och ev nåt i halskotepelaren.
Efter 2 behandlingar var knäppningarna i länden och bakdelen borta samt kotorna. Länd o bakdel höll knäppningarna bara borta ett par dar sen var det samma igen
Efter 3:e behandlingen försvann knäppningarna helt i länd och bakdel, och kan säga det är rätt tyst nu. Det knäpper dock fortfarande i manken när han lyfter eller sänker huvet.

Framknä och hasor knäpper lite fortfarande men det beror mer på stelhet o ålder antagligen.

Så alla dessa knäppningar berodde på att han gått med snett bäcken ett bra tag och dragit på sig en massa låsningar pga det.

I min häst knäpper det ibland, men inte lika mycket längre. jag har något som heter MSM-gel, är det något som jag kan smörja på? eller det kanske inte är samma sak ens?

Hej. Jag vill tipsa om MSM-pulver. Det fungerade superbra på min häst, och är enligt min uppfattning inte allt för dyrt.
Finns både för häst och människa. (tror hästsorten heter MSM Alavis) men det kan ha varit tvärt om också. =)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
323
Senast: slant98
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: Mearas
·
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
242
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur