Knäpper i bakbenen! Vad kan det vara?

dotzie

Trådstartare
Hej! Det knäpper i min ponnys bakben när hon går...
Det har hålt på ett tag nu men hon går inte annorlunda eller så...
Jag har träffat på hästar med samma "problem" tidigare, men då hard e varit gammla, Stella är endast 5 år...

Kan det bero på att hon växer nu? För det gör hon fortfarande...
Jag ska fråga veterinären när han kommer nästa gång, men finns det någon som vet vad det kan vara eller om det är farligt?

Sv: Knäpper i bakbenen! Vad kan det vara?

Har haft ett kallblod där det knäppte i bakkotorna när han gick. Veterinärens förklaring var nåt med lite ledvätska.

Det låter som om att knäppningarna kommer ganska högt upp ifrån...
Hon har ganska nyligen vaccinerats för bla. stelkramp... Kan det ha ngt med det att göra?

Min häst har knäppt i bakbenen så länge jag kan minnas, har dock slutat dem senaste åren å han har inte blivit yngre :D E 24år.

Det enda jag hört är att det beror på torra leder men vet inte om det stämmer.

Det beror förmodligen på att hon växer. Har en häst i stallet som knäppte förra året när han var 4, ringde hästsjukhus som sa att det berodde på en växtfas och är ofarligt!

Men vad gör man om det finns för lite ledvätska då? :crazy:

Hejsan.
Jag hade en Haooveranre där det knäppte i henns bakben.
Jag blev rekomenderat till att avända gurkmeja.
Och efter ett tag försvann det :)

min mammas häst knäper lite i bakbenen, men har pratat med vet och det var inget att oroa sig för :)

Det knakar inte när jag rider, bara när hon går i hagen i stort set... Men då är det alltså inget att oroa sig för? :)

tror inte du behöver vara orolig. Min häst knäpper i haserna när han går, men veterinären på sjukhuset (var där för en hälta i ett framben, passade på att fråga) sa att så länge han inte verkar ha ont eller det påverkar hans rörelser på något sätt så är det inget att oroa sig för. Givetvis KAN det bero på en massa saker och i vissa falll vara allvarligt, så mitt tips är känner du dej orolig, prata med en veterinär.

Sådär har min, 21 åriga isisvallack också! Har varit lite fundersam, men man ska alltså inte oroa sig?? :)

Nä jag tror inte det.. I och för sig kollade veterinären inte så noga med röntgen och så, men jag tror på henne (naivt?). Han har inte ont, vad jag vet, utan är pigg och framåt. Han är hälften isis, kanske är vanligt bland dem. Det låter och ser lite otäckt ut när han går, men ja, pigg och glad.

Så bra. Men jag ska ändå höra med vet. nästa gång. :)
Hon verkar inte ens märka av knäppningarna själv....xD

jag har hört att det är för att det är lite ledvätska i lederna, jag med.
har en gammelman som knäpper i lederna när han står still, typ i box över en natt. men då ser han också stel ut! (har därför hästen på lösdrift och då är han mjuk och fin i kroppen...)
i vilket fall som helst verkar rörelse förbättra ledvätskeproduktionen, i alla fall mitt fall. lycka till med pållen!

Min ponny knäpper också om sina leder och det beror på ledvätskan.
Jag ger henne Bioglycosamin och det slutar faktiskt under perioderna jag ger henne (Inte under sommarbetestiden).

Hade en häst en gång med "knäppande" bakben, där var förklaringen att en sena "hakade upp sig" lite grann mot en benkam.

Fick rådet att variera träning och steglängd så mycket som möjligt.

På unghästar som knäpper i bakbenen beror det ofta på att patellan (som sitter vid bakknäet) inte är färdig-växt ännu. Patellan är det sista som växer färdigt på hästen. Oftast går detta över i samband med att hästen blir äldre och även starkare i muskulaturen. Ställ inte av hästen om den inte visar smärta utan tvärtemot - träna på mer i form av klättring och stärkande övningar.

Lycka till!

Aldig hört förut, men det ska jag genast lägga på minnet! :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka