Knäpper i 3½-årings leder

Kookaburra

Trådstartare
Hej,

Jag bara undrar om man ska oroa sig över att det knäpper i lederna på en 3½åring när vi är ute o går? Det är kring -5 till +5 grader ute, och igår var det kanske -3 coh snöigt. Vi gick vår första promenad igår. Gick utan täcke, då han inte verkar frysa och han är ung och jag ville han skulle känna sig fri att röra på sig. Tyckte det blev mycket bättre efter 20 min men slutade inte helt.

Han har inte rört på sig så mycket innan han kom till mig (vad jag vet), så jag gissar att kanske det kan vara en anledning?
Har han åkt från Spanien till Norrland, kan det ha med knäppandet att göra? Han låter lite som en gammal ridskolehäst vid framskrittning. Mest i bogen tror jag, men som sagt, det blev bättre.

Vad tror ni? Har han massiv brist på ledvätska eller vad är det frågan om? Bör jag ta detta allvarligt? Vet ska komma om någon vecka eller så för att vacc. o kolla tänder, så kommer väl fråga honom med - men undrar mest om jag borde göra något snabbare?

Hoppas på svar :crazy:

Sv: Knäpper i 3½-årings leder

Två av mina hästar en 3 åring och en 18 åring knäpper det i ena hasen(tror jag)
På en ung häst kan detta försvinna för att sen komma tillbacka, vilket det gjort på den gammla.

Den gammla är rönkad i haserna och var fin där.

Jag vet inte exakt vad det kan vara tyvärr.

Jag har upplevt samma sak med min häst när hon var tre år, när jag då frågade veterinären vad det var? Fick jag bara svaret att det inte gjorde någonting och att det säkert kommer att försvinna. Det gjorde det också, hon är idag 17 år och det knäpper ingenting nu när hon går. Fast det höll egentligen bara på när hon var mellan 3-4 år.... Så det går förhoppningsvis över! :)

Joyride och Rox:

Tack för att ni dela med er av era erfarenheter. :bow: Då känns det inte som att det är något akut problem jag borde göra något åt nu på en gång. Jag väntar till vet kommer för att vacc. och hör om han har nåt att tillägga...

:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 707
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 574
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 560
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka