Knäppa vattenvanor?

M

mooi

Mina två katter har lite speciell stil när de ska dricka, stilar jag inte sett förut.
Birman: håller en tass i vattnet (på ytan) bredvid huvudet när han dricker.
Bondkatten: "springer" (gräver med framtassarna) innan och under tiden han dricker, och nu har även han börjat med att sitta med en tass på ytan medan han dricker.

Har aldrig sett något liknande, vad tror ni det beror på att de gör såhär?
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Att katten "gräver" eller rör vid vattnet är en medfödd instinkt för att lättare kunna se var ytan är och för att komma åt det renaste vattnet genom att ta bort skräp från ytan. Min ragdoll gräver lite på golvet (utan att ens röra vattenskålen eller vattnet) innan han börjar dricka.
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Ja så har jag tänkt också -att de håller tassen på ytan för att "se" var ytan är.
Han som gräver har liksom en liten ritual för varje gång han ska dricka :p
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Han som gräver har liksom en liten ritual för varje gång han ska dricka :p

Ja, det är likadant med min katt. Eftersom det i hans fall inte har någon synbar effekt på vattnet ser det lite meningslöst ut, men instinkterna är starka ibland.
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Haha jaaaa, de kör väl "tager vad man haver" ;) varierar mellan "vattenhålet" i köket och skogen (julgranen) i vardagsrummet :p
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Min katt antingen ligger ner när han dricker:

3-2_zpsdb39d5e3.jpg

4_zpsb80f299b.jpg


Eller så gräver han bredvid, eller så möblerar han om innan han börjar dricka. Har fått gå vattenskålsjakt i lägenheten för vattenskålen var tokborta. Han hade puttat den så den hamnade under mammas säng..:p
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Min katt använder tassen ibland. Dvs skopar upp vatten med tassen och dricker ur den i stället för att dricka direkt ur skålen :D
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Sixten tycker att vattenskål är ett jäkla påfund, här är det duschgolvet, snö som smälter på hallgolvet, mattes glas och sommartid vattenpölar som gäller.
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Sixten tycker att vattenskål är ett jäkla påfund, här är det duschgolvet, snö som smälter på hallgolvet, mattes glas och sommartid vattenpölar som gäller.

här får man hålla i glasen också -oavsett vad det är i dem, så man får ha koll.
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Vi hade alltid lite dropp stående på när vi hade katt. Inte så miljövänligt kanske men kisse var nöjd. Sen hade vi en annan som rusade in i duschen för att dricka så fort man var klar.
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Min sambo köpte en vattenskål med rinnande vatten för några veckor sen.
Perfekt!
 
Sv: Knäppa vattenvanor?

Det är därför mina katter har dricksglas som "vattenbehållare" i stället för skålar.

Minstingen doppar gärna tassen i vattenkannorna (med gödningsmedel :crazy:)och dricker där, medan mellankatten gärna slickar kondens på toa och dusch.
Storkatten föredrog rinnande vatten men slutade med det när vi bytte till glas med vatten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 593
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp