A

aprillan

Hej!
Jag har en ponny som är så envis! Hon vill inte gå längre än till stallplanen=/ När man väl sitter på henne ,så börjar hon att vända håll hela tiden! Vägrar att lyda mej! Hon vill inte gå ensam verkar det som! Har jag nån med mej ,så går det bra!=) Men försöka rida henne ensam ut i skogen..nope! Det går inte! Vad ska jag göra för att få henne att lyda????? Vill inte gärna spöa henne!!

Sv: Knäpp?

Kör ledarskapsövningar. Det låter som att hon testar, och det kommer hon fortsätta med så länge det lönar sig.

Jag tycker det låter som din ponny har tagit lite övertag över dig. Känner så väl igen situationen, en kompis till mig hade samma problem. Den hästen vände och ställde sig på bakbenen så fort hon kom utanför gårdsplanen. Tjejen blev rädd och vände hem.. Då lärde sig hästen hur den skulle göra för att slippa.

När du ska rida ut själv, bestäm dig för en runda du ska rida och sen är det bara det som gäller och låt det ta den tid det tar! Om hon vänder på stallplanen så vänd tillbaka varje gång och ge dig inte! Bestämt säga "vi ska åt det här hållet", och det allra viktigaste är att aldrig ge upp och BERÖM den så fort den tänker framåt! Hoppa inte av och led hästen utan sitt på den hela tiden! Om hästen bara är envis gäller det att vara ännu envisare tillbaka!

Jag red ut på min kompis häst en gång och det tog mig 1 och en halv timme att komma från gårdsplanen, efter det var det aldrig några problem att rida ut på hästen igen..

Lycka till!

I en sån här situation tror jag inte det är fel att använda spöet. Hästen har tagit över och gör som hon själv vill, det är din uppgift att sätta henne på plats och ta tillbaka ledarskapet. Så fort du känner att hästen är på väg att stanna så ger du henne ett par rejäla rapp.

Förhoppningsvis går hon framåt och då ska du såklart berömma jättemycket. Hästen kommer att trivas mycket mer med dig som ryttare/ledare när den vet att du är värd ledarskapet. Nu gör den ju mest som den vill verkar det som.

Har också det problemet, ponnin snurrar ibland (i skogen iof, inte på stallplanen) och försöker trava iväg åt andra hållet. Fast det börjar bli bättre nu.

Jag vet inte om jag gör rätt men jag kommer inte på nåt bättre sätt än att bara ta tag i henne och inte låta henne gå någonstans när hon är så dum. Sen vänder jag henne rätt och om hon inte vill det ska hon stå still. Sen brukar hon lyda när jag vänder henne igen och släpper på tyglarna och skänklar och så får hon lösa tyglar när hon går framåt.

Idag när vi skulle ut kom vi 50m sen TVÄRSTANNADE hon och vägrade gå på 10 min kanske. Bara stod där och lyssnade inte ett skit när jag försökte få henne att gå på alla sätt. Satt och försökte vänta ut henne också men nejnej.
Sen efter en stund blev jag arg och tröttnade på det så jag rappade till henne lite (hade liksom inget val), då blev hon sur och bockade sen gick hon fram och var pigg. Suck :smirk:

Hoppas att hon ger upp det där snart, det är ju ändå ingen ide för jag får som jag vill ändå :rofl: Fjordingar.....

Jag tycker det är lite synd att så många personer ber om ursäkt för att dom berättar att dom fått använda spö på hästen. Om nu hästen/ponnyn beter sig illa så är min åsikt att människan som sitter på är i sin fulla rätt att tillrättavisa djuret. Man kan inte ta för givet att hästen alltid är godmodig och inte har några baktankar.

Det är inte endast ryttaren som ska anpassa sig efter hästen utan min åsikt är att även hästen behöver anpassa sig och släppa till, särskilt när det gäller så enkla saker som att gå av stallplanen eller gå rakt fram i skogen. När hästen sätter sig på tvären och testar ledarskapet/gränserna kan det ibland vara befogat att ge den en skarp tillrättavisning med ett spö. Be inte om ursäkt för det.

Jag hoppas att detta med ursäkter över spöet handlar om risken för påhopp inne på forumet och inte för att ryttaren är vek i sitt ledarskap. (Jag behöver väl inte säga att avsikten med inlägget inte är legalisering av "misshandel" av djuret, för det förespråkar jag INTE .)

Baktankar -jodå det har en häst som vänder hem, helt klart. Den vill hem till gruppen och flocken och tryggheten. Men hästar är inte fula och dumma och planerar att jävlas. de är inte riktigt logiskt och mänskligt tänkande, även om vi gärna vill att det ska vara så ibland.

I första hand borde man väl då ingjuta att man ÄR en flockledare och inte bestraffa hästen för att man inte lyckats ta den platsen.
I min värld är det människan som har ansvaret för relationen till hästen, men det är ju bara jag....
Själv rider jag helst ut på hästar som VIll hänga på vilket inte brukar vara ett problem om man har en bra relation till sin häst.

KL. Det här med hästar och baktankar. Tänkte skriva lite vad jag tror angående detta.

Så som Wentona sa ungefär, att från början är det att hästen vill gå hem till den trygga flocken, han/hon ser inte människan som en fullvärdig kamrat och känner sig inte trygg med denna.
MEN, får hästen som den vill (gå hem alltså) en eller ett par ggr, så försöker den gärna igen och igen, och iom det lär den sig via upprepning, att "gör jag så och så får jag gå hem till kompisarna" (menar ej att den tänker så bokstavligen, men för att förmänskliga det hela). Så har man skapat sig en väldigt jobbig olat.

Sitt av och led hästen, börja om från början och visa hästen att den kan lita på dig. Inte bara att du 'bestämmer' och tvingar den, utan den måste veta att det är tryggt att gå med dig. Som människa tror jag inte att man kan bli en fullvärdig flockledare i ordets rätta bemärkelse, då du är just en människa och ingen häst.
I "er lilla grupp" med en människa och en häst kan du dock bli en trygg ledarindivid som hästen kan lita på och våga följa. Men då måste den kunna lita på dig, att du inte leder den in i något farligt och/eller obehagligt.

Gå små promenader och utöka sen efter hand. Har hästen kunnat gå själv tidigare kan man nog gå lite fortare fram, men är hästen mycket osäker bör man nog ta det lugnt och en sak i taget. Även hästar känner stress och inte blir det bättre av att vi blir arga på dem.

Har hästen lyckats gå så långt att det blivit en olat, kan man tyvärr nog behöva 'väcka upp' hästen ur sin olats-dvala genom att säga ifrån ordentligt på annat sätt att 'detta är väldigt fel och gör du så kan det bli obehagligt', genom järnskänkel och järnvilja. Vissa hästar har ju en förmåga att vara.. hrm.. envisa :p Jag har två. När de väl har lagt sig till med något ovana så tar det tid och MYCKET tålamod att bryta den och gå in på en ny bättre vana.
Envishet är nog inte en mänsklig egenskap om man säger så :D

Senast ändrad av en moderator:

Baktankar -jodå det har en häst som vänder hem, helt klart. Den vill hem till gruppen och flocken och tryggheten. Men hästar är inte fula och dumma och planerar att jävlas. de är inte riktigt logiskt och mänskligt tänkande, även om vi gärna vill att det ska vara så ibland.

I första hand borde man väl då ingjuta att man ÄR en flockledare och inte bestraffa hästen för att man inte lyckats ta den platsen.
I min värld är det människan som har ansvaret för relationen till hästen, men det är ju bara jag....
Själv rider jag helst ut på hästar som VIll hänga på vilket inte brukar vara ett problem om man har en bra relation till sin häst.

Vi tänker lika vad gäller detta med baktankar, var kanske ett fel valt ord av mig och jag avsåg det som du skrev om tex att den vill hem till flocken. I det fallet är ryttaren inte ledare för hästen då hästen hellre vill förena sig med flocken och tryggheten.

Jag vänder mig mot att man jämställer användandet av spö med bestraffning. Spöet ska inte användas som bestraffning naturligtvis men min åsikt är att det kan användas som förstärkning/tillrättavisning. Jag jämställer det med flockledarens nyp i baken eller sidan för att driva en individ åt något håll och på det viset visa på rangtillhörighet. Naturligtvis ska även arbete från marken ske för att visa vem som bestämmer. Det ena tar inte ut det andra.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar