Knäpp, knäpp..

E

Egonson

Min häst har något som knäpper i hoven, i vänster bak om det nu har ngn betydelse.
När hon precis har satt ner den och ska skjuta ifrån (i skritt) så knäpper det till längre ner, låter nästan som att det är i hoven någonstans .
Fortsätter så ett tag, det låter ungefär i vartannat steg kan man säga alltså inte hela tiden.
Sen när vi har ridit i kanske 20 minuter så slutar det.
Hon är inte och har aldrig varit skadad på det benet vad jag vet. Vad kan det bero på?
Hon verkar inte märka av det iaf.
 
Sv: Knäpp, knäpp..

låter konstigt... det är inte att hon är för lång i tån o stötter i tån i fram då? min gör så hela tiden, tror han tycker det är roligt med lite ljud till ridturen:rofl:

fråga hovslagaren nästa gång... gör hon det även när du leder henne så kan du ju be h*n att följa med en liten bit.:idea:
 
Sv: Knäpp, knäpp..

Jag tror att det är leden som "knäpper". Lite lite ledvätska helt enkelt. Inget farligt alls. Det knäpper så på oss människor också ibland... Alla har väl knakat till i knät eller fingrarna.;)

När det slutar låta har vätska strömmat till/börjat smörjningsarbetet och hästen är då uppvärmd. Mvh//jojja
 
Sv: Knäpp, knäpp..

Det är små molekyler av syre/väte i leden som gör knäppande ljud. Precis samma som hos oss människor. Jag har ständigt sådana knäppningar i min kropp och det är en läkare som har talat om att det är just molekyler som sprängs och utgör ett knäppande ljud. Inget farligt alls! Det är bara det att musklerna runt leden eller just leden är spänd. Så fort man mjukat upp leden eller muskeln så slutar knäppandet. Bästa sättet att bli av med det är att strecha eller massera för att få upp rörligheten och blodgenomströmmningen.
 
Sv: Knäpp, knäpp..

Okej, tack för det bra svaret :) Mina egna knän knäpper hela tiden, kan inte böja mig utan att de gör så fast jag hade inte en aning om varför.
Bra att veta att det är vanligt :bow: Så slipper man undra! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp