Knäpp häst!

L

Lutta

Jag har problem med min valack. Killen är stor och stark och har endast varit i min ägo i ett halvår.

Nu till problemet! Han är jättesnäll, skulle aldrig skada nån med flit. :love: Men när man tex hämtar honom i hagen går det lätt att ta honom och inga problem att leda men helt plötsligt får han för sig att han inte vill längre och bara springer "över" en! :confused:

Likadant kan han göra i stallet, i paddocken... Har kedjegrimskaft som jag drar genom ringarna o grimma så den dras åt när han drar. Har funkat ibland, och ibland inte. Har även tagit kedjan i munnen som ett bett men han bryr sig inte om det..drar ändå när han har lust!
Ska man verkligen behöva hålla på o bråka så här med sin häst varje dag!!! Jag blir as-förbannad på honom och tappar lusten till all ridning när han gör så här.
På detta sätt betedde han sig när jag precis köpt honom fast lite värre, men har varit en ängel under våren...tills nu!
Snälla ge mig förslag på vad jag ska göra!!

Sv: Knäpp häst!

Hur har ni det med ledarskapet? Är han på det klara mec att du är ledaren? Låter som att den biten brister lite. Jobba på att träna ledarskap och strunta i ridningen ett tag. En förutsättning för att det ska fungera från ryggen är att det fungerar från marken.

Jag kan rekommendera en bok som heter "Tänk som din häst". Den är mycket bra och jag fick massa ahaupplevelser när jag läste den. Började använda vissa av knepen i den och i dag 3 veckor senare har jag en häst som går efter mig som en hund i nästan alla lägen.

Lycka till med pållen.

Det är det som är så knepigt. Ibland följer han som en hund men sen är det som det knäpper till i skallen på honom och han ändrar helt beteende!

Ska prova boken. Tack för tipset

Mysaan skrev:
Hur har ni det med ledarskapet? Är han på det klara mec att du är ledaren? Låter som att den biten brister lite.

Jag håller med, låter som ett ledaskaps-problem...
Va noga med att han aldrig får betee sig mot dig som han inte skulle fått mot en flockledare t.ex. klia sig mot dig. gå över dig, låter drastiskt men om du inte är på honom så han förstår, kan din häst bli farlig att hantera. Kom ändå ihåg att ALLTID vara konsekvent och beröma honom när han har tagit rättning. Låter självklart men det är lätt att man glömmer..

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama