Knäpp foderfråga!

C

Chebban98

Hallå.
Här kommer ytterligare en foderfråga, men med lite annan aspekt!
Jag har en väldigt livlig/aktiv sheltie som många vet. Dock äter han som en myra och har alltid gjort!
Har provat det mesta, från färskfoder till olika märken på torrisar. Och låta han alltid ha mat och låta han vara utan osv.

Nu går han på RC högenergi foder 4800 som han äter en knappt 1 dl om dagen av. Ok, men absolut inte tillräckligt. Vill kunna ställa ut honom för han är väldigt bra, men får alltid i kritiken att han är för tunn och outvecklad.

Köpte annan mat till katterna härom veckan som han totalt älskar! Han slänger sig över deras mat och blir superlycklig om han får ett par krallar av den maten.

RC 4800
http://royalcanin.se/hund/foder-butik/energy-4800/
(får gå in på Innehåll)

Mjau Köttgille
http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/torrfoderkottgille/

Helt sonika tänkte jag då: undrar om man kan ge honom kattmat som han verkligen gillar, istället för hundmat som han pinar i sig? Eller vad är egntligen skillnad på hund/kattmat?

Ni som är duktiga skulle väl kunna slänga ett öga på innehållsförteckningarna nedan och hjälpa mej!!

Bara en fundering i mitt desperata liv för att få lilla hunden att äta..:(
Han är 37 hög och väger 6,5 kg. Veterinär hittar inget fel utan tror bara att han inte "behöver" mer. Och har hög ämnesomsättning.

Skulle vara hur tacksam för helst för svar om min knasiga tanke! :bow:

Sv: Knäpp foderfråga!

Är du säker på att han är för smal, eller är det bara vad du tror (och utställningsdommarna, men alla vet ju vad dom vill ha för hull på hundarna:crazy:)? Håller veterinären med?

Min jappe (med kroppskonstruktion ungeför som sheltie) som har lätt att lägga på sig är 37,5 cm och väger i ok hull 6,7-6,8 (=man känner lätt revbenen, men han är absolut inte smal/mager).

Jag har för mig att din är rätt ung? Är inte helt ovanligt att dom äter dåligt runt 1-1 ½ år, min vägrade t ex frukost under den perioden, och var allmänt petig i maten. Nu i efterhand vet jag att jag försökte få i honom mer än han behövde. Ca 1-1,5 dl normalt torrfoder var lagom för honom. Nu barfas han så det är svårt att avgöra hur mycket det skulle motsvara i torrisar.

Bara en tanke, ÄR han de facto för smal och riskerar att bli undernärd är det ju en annan sak, men mår hunden bra så skulle jag inte bråka för mycket.

Angående kattmat har jag ingen aning, men har för mig att katter har lite andra behov av aminosyror/mineraler osv, kanske den balansen blir fel om man ger foder för katter till hund:confused:

Senast ändrad:

Jag har samma problem som dig!
Min whippet är absolut inte fööör mager, men jag vill också ha upp honom i hull för att jag vill ställa ut honom. Även jag ger RC 4800 nu, men han skulle behöva få i sig betydligt mer än vad han VILL äta.

Ger upp snart.. :cool:

Tack för ett bra svar!

Han är ju inte undernärd, MEN skulle vara önskvärt med typ 1 kg till.
I och med att han inte har ett uns fett och är som sagt mega aktiv så förbränner han ju ännu mer då.. Veterinären höll med i ovan, aning mager men inte underviktig, önskvärt med lite mer hull.

Ja han är inte så gammal, är 1,5 år. Men det som är att han har ätit dåligt sedan dag ett vi har haft honom, och då om någon tid behövde han ju verkligen näringen när han växte som mest. Frukost har vi aldrig fått i honom, han äter frammåt kvällen och då knappt 1 dl..

Jag har också slutat "bråkat" med maten senaste halvåret, och låtit han gå på RC. Det var bara en tanke jag fick nu när han var så himla glad i kattmaten. Står riktigt och laddar när katterna ska få mat. då tänker man "Va kan han vara hungrig?"

Jag har med för mig att det skiljer något i katt/hundmat, så därför hade det vart kul att få hjälp med vad de skiljer sig. :)

Josefiine: Gud va skönt att höra att det finns fler. ;) Jag vet hur du känner dej!! Kan man inte göra motsattsen till fettsugning? haha

frågan är om de skulle ta mer om man verkligen tränade med honom, typ simmning? Eller han skulle förbränna mer?

Har du provat blanda in burkmat i fodret? Det funkade för min äldre schäfer korsning som såg ut som en pinne upp til 2 års ålder. Nu är hon preciiiiis lagom. Eller om du kan blanda in kattmaten med hans mat?

För min dam har jag provat att blanda ut med sylta, burkmat, ägg, creme freische o.s.v och varit påhittig och varierat mycket. Hon har ätit väldigt mycket olika typer av foder, just nu försöker jag med standardt och det tycker hon är verkligen smakligt. Du kan också blanda in olja i maten, det är ju ren energi.

Brors lilla är också kinkig med maten, vi tog bort fri tillgång och gav honom blötlagd en gång om dagen, nu äter han upp allting. Kanske värt att prova?

Hur mycket häller du upp när du fodrar hunden? Vissa hundar blir ganska avtända om man lägger i mycket mat, då kanske man ska prova att lägga i lite åt gången och öka mängden eftersom.

Min äldre sheltiehane som bor hos föräldrarna var också en pinne ungefär tills han blev två. Han åt också väldigt lite och vi oroade oss. Efter 2 års åldern fyllde han ut sig normalt. Nu när han är 7 år gammal har han istället blivit rund.

Varför skippar du inte torrfoder helt enkelt och kör med färskfoder istället? Kan inte ta speciellt stor plats i frysen åt sådan lite hund. Inte många hundar som ratar färskfoder... :)

Druvan + Missel: Tyvärr ratar han det med.. Kul i en dag, sen luktar han bara på det och bjuder katten ist... :( Annars hade jag meeeer än gärna gett honom.

Belethien: Har testat att blanda i köttmat, fil, blodpulver och så vidare, men ingen som är så pangbra, som sagt stannar han på 1 dl vilket fall som. Tror det absolut mesta han ätit i sitt liv är 2 dl på en dag, men det har hänt en/två ggr..

Har även testat och blötlagt och "svält honom", men fungerar inte heller.

Hoppas helt enkelt på att som du skrev sist i ditt inlägg: att det helt enkelt släpper vid äldre ålder och att fisen börjar äta och lägga på sig..

Men för ren nyfikenhets skull,
ingen som skulle vilja jämföra länkarna i första mailet och se vilken skillnad det är?

Vad jag hört så är den största skillnaden att kattfoder är betydligt dyrare på kilopris, men jag är inte säker på att det inte är så att någonting med ffa mineraler och annat inte stämmer överens så att det blir fel.

Jag har, precis som du en väldigt kräsen liten sak! Provat de flesta olika foder, rc åt han ok av men blev dålig i magen, nu går han på advance sensitive, och älskar det! Han skulle inte heller få för sig att äta färskfoder, vi provade klass och bravo men det ratades kvikt.

Hoppas du får ordning på det hela, och att någon som vet lite mer än min gissning kommer in och svarar :)

Är det "färdiga" färskfoder du testat?
Om det är det så testa "vanlig" mat, alltså sånt som egentligen är till "folk".
Som tex: köttbullar, köttfärs, lever, hjärtan, korv, blodkorv, grillad kyckling, äggulor med mera, med mera
Ofta extrapris och då kan man passa på och köpa ett större parti och ha i frysen.
Ibland går det att tigga till sig spill i charken också, om man är stamkund och lite ”känd” i butiken eller åtminstone få köpa spill billigt:idea:

Gör ”köttfärssås” blanda i ris/makaroner/bröd/havregryn eller liknade.(mest kött i "grytan" hund är ett köttätande rovdjur;)
Jag brukar dessutom blanda i lite djupfrysta grönsaker, inte så mycket
på en liten hund kanske max en tesked/portion.

Låt det koka ihop som i en köttgryta, lägg det sedan i fryspåsar i lämplig storlek och in i frysen.
Ge små portioner men 3/dygn.

Får du igång ätandet kan du efter ett par veckor när du är säker på att aptiten är befäst,
börja blanda i en mindre mängd torrfoder som du ev. utökar allteftersom.

Men du kan också fortsätta med ”köttfärssåsen” då det är betydligt nyttigare än torrfoder och för en sådan liten hund blir det inte så mycket dyrare heller.
Du kommer att upptäcka att han blir bättre i muskler/päls tex
Ev. bör du i sådana fall tillsätta något vitamin/mineral tablett.

Rätt som någon säger att aminosyrebehovet inte är samma mellan hund och katt. Har en gång fått lära mig (på SLU kurs om utfodring) att upp till 10 procent av foderintaget kunde man ge i form av "godis" utan att det påverkade balansen. Om du "bara" vill få honom att öka i vikt - har du testat att ge lite olja på maten? Raps eller solrosolja har både omega 3 och 6. Olja är mycket energirikt så du borde fort se skillnad. Sedan hade jag personligen väntat lite till för att se vad resultatet var när hunden var färdigutvecklad. Det är ju nu som den kommer att börja bredda sig och bygga den färdiga kroppen för än så länge är den ju en "tonåring" och de brukar kunna vara gängliga. Annat tips - om du inte redan gör så - äter inte hunden på 20 minuter, ta bort skålen tills nästa gång.

En viktig skillnad på hund- och kattmat är att kattmaten måste innehålla en viss del taurin vilket inte hundmaten behöver. I övrigt innehåller ofta kattmaten mer kött, men det är knappast en nackdel.
Du kan ju maila till exempel RC, som har både hund - och kattmat och fråga vad dom anser :)

Jag har samma problem som dig!
Min whippet är absolut inte fööör mager, men jag vill också ha upp honom i hull för att jag vill ställa ut honom. Även jag ger RC 4800 nu, men han skulle behöva få i sig betydligt mer än vad han VILL äta.

Ger upp snart.. :cool:

Fast Donnie är väl inte ens lite för smal? Jag kikade lite på bilderna på din hemsida nu och iaf på senaste bilden som finns på hans utveckling ser han ju jättefin ut i hullet. Att sedan måånga whippar är tjocka gör ju inte att alla whippar ska vara för tjocka.

Vill utställningsdomaren ha en för tjock hund så får man väl bara acceptera att den domaren är dum som inte tänker på hundens hälsa i första hand.

(Även till TS nu)

Om hunden är lite åt det smala hållet och inte äter mer, men är frisk, pigg, glad osv. Varför försöka få i den mer? Hunden bryr sig uppenbarligen inte om vilket hull den är i, den bryr sig bara om att äta så att den klarar sig och så bryr den sig om att få leva ett aktivt liv. Hellre att hunden är lite för smal än att hunden är lite för tjock. Det finns väl ingen anledning att oroa sig så länge hunden inte blir så smal att det faktiskt är ohälsosamt?

Tack till alla som svarat!
Zqathan: Ska testa lite hemmakok och se va han tycker! Tack för bra inlägg!

Pigan: Olja ska införskaffas och hällas på, har inte testat de innan.

Red_Chili: Det som oroar mej är inte att han är mager, men de är att han inte sätter några muskler. Har har tex knappt muskler i bröstet, vilket gör att han blir väldigt utåt-tåad.. Är rädd för att det kan ge snebelastning i framtiden osv. Därför vill jag att han ska äta mer.

Men hoppas som sagt att han mognat till nu och börjar äta och bredda sig snart!

tack Daff för tipset, ska maila till RC och höra :)

Olja är bra, jag ger min en tesked linfröolja med E-vitamin/dag
Varför just Linfröolja är för att min häst får det och då är det enkelt att ge vovve samma.
Hunden äter för övrigt med förtjusning ur häst spannen, blandar hästens mat hemma då jag vill ha det blötlagt och då är det lagom genomblött när jag kommer till stalet

Efter en snabb koll så är kalk/fosfor-kvoten olika i de båda fodrena (men det kan säkert skilja mellan olika hundfoder också) och i kattmaten anges inte övriga mineraler. Sådant kan ju vara bra att veta.

Vad utställningsdomarna tycker hunden ska ha för hull skiter jag i (:D), men jag själv tycker som sagt inte han är i bra hull nu. I sensomras var han dock finare (bilderna du tittat på, gissar jag).
Tjock vill jag absolut inte ha honom! Och jag vill inte ha upp honom enbart i fett, utan även i muskler såklart. Men han bygger inga muskler när han äter så dåligt.

Liknande trådar

Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Sol
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 126
Senast: dpmatte
·
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 636
Senast: Kratus
·
Övr. Hund jag håller ju på att ska byta foder till mina krakar - men jag kan inte bestämma mig! :crazy: ena dan vill jag ha det foder som är...
Svar
12
· Visningar
1 359
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka