För några månader sedan började det knaka i vänster bakben runt hasen på min häst. Varje steg i ett visst läge, i alla gångarter. Hela ridpasset igenom. Det blir alltså inte bättre av rörelse.
Jag har läst att oftast är det normalt med knak i leder osv men detta är ju ett specifikt ben, ett specifikt ställe, och varenda steg hon tar. Jag blir lite nojig över detta.
Har använt glukosamin i några veckor nu utan minsta förbättring.
Tankar? Hästen har en gammal sparkskada och senskada i detta ben.
Mvh J
Det är helt omöjligt att komme med någon vettig bedömning via nätet kring något sånt här.
Den enda som kan svara på dina frågor med någon större säkerhet är en veterinär på plats.
Man kan testa rörligheten i hasen om man vet hur man gör. Dels se hur mkt det går att böja ihop den. Men också känslan i hur leden rör sig då man gör det.
Ofta känns det lite hackigt om det är en pågående inflammation i hasen.
Och finns fog för det kan vet ultraljuda och se om det finns inflammation.
Sen beroende på vad som pågår med din häst så ska du ha olika tillskott eller behandlingar, om något.
Jag och pojkvän har båda haft bra resultat i kunders hästar med att dels behandla akut med bonefoss. Eller om det inte är så farligt att vet vill behandla: köra antingen Hyaluron om det känns lite nätt. Eller en kur med Hyaluron och Glukosamine-preparat som även har msm etc.
Hyaluron måste dock vara gelatinerad form. De som inte är det förstörs av magsyran. Det säljs tyvärr en hel del såna som inte är galatinerade och då försvinner för stor del verksamt ämne för att det ska fungera. Då har man istället tillsatt glucosamine och msm tex i flera produkter. SÅ man maskerar att Hyaluronet inte funkar och ägeren iaf upplever viss effekt.
Det finns ett par rätt bra produkter på marknaden. Och man kan gärna ta det preparat med högst verksam koncentration. De bra kostar dock oftast en del. Men är drygare.
Glukosamin måste vara i kelaterad form för att inte påverkas av magsyran för mycket. Och som jag förstått är HCI det som enligt studier gett bäst resultat jämfört med det gamla HCL(som är billigare och animaliskt).