Knäckt bakbom transport.

Sv: Knäckt bakbom transport.

Nja alltså finns inte en chans att jag kör omkring men en mellanvägg som inte sitter fast som den skall. Även om den inte kan åka på hästen för att den sitter fast i andra änden så blir ju inte mellanväggen på något sätt stabil. Hästen måste ju kunna ta stöd mot mellanväggen utan att den skall sticka iväg. För att köra brett i Kylinge så förutsätter ju det att man har den korta bommen insatt i den spiltan som står tom och en lång i hästens spilta. Jag kör inte omkring med mellanväggar som rör på sig.

Hur fort kör ni med era trailar?!

sett flera som gör så i sina transporter... Då har de mellnväggen så långt mot ytterväggen som möjligt innan den spänns fast...

har aldrig hört någon som fått problem för att de använt spännband...

då borde man ju aldrig kunna använda spännband i fasthållande syfte, överhuvudtaget...

sett flera som gör så i sina transporter... Då har de mellnväggen så långt mot ytterväggen som möjligt innan den spänns fast
Fast det var ju inte riktigt det vi pratade om, utan att ställa vägg/bommar i 3/4. Det du beskrev uppfattade jag alltså som att ställa mellanväggen i 3/4 men utan bakbommar och istället bakänden fäst uppåt mot takbågen. En variant som lätt medför kraftig nedåtriktad dragkraft i takbågen.
Är mellanväggen helt utställd mot ena sidan så finns förstås inte den risken på samma sätt.

Kör knappast nå fortare än vad du gör men det gör fortfarande inte att jag vill ha en mellanvägg som är instabil och skramlandes i släpet. Och om man mot förmodan måste väja för nåt och hästen måste kasta sig åt sidan och ta stöd mot vägg eller mellanvägg så får den helt enkelt inte flytta på sig. Han ska veta vart stödet finns.:) Och jag vill ha mina grejjer fastsatta som de skall enligt konstruktion och inte med spännband.

Det jag menade med att spänna fast mellanväggen är att man drar den så långt mot ytterväggen som möjligt, så den står emot den, sedan spänner jag fast den med spännband... Platsmässigt i trailern funkar det för mig och min kuse.

Det jag menade med att spänna fast mellanväggen är att man drar den så långt mot ytterväggen som möjligt, så den står emot den, sedan spänner jag fast den med spännband... Platsmässigt i trailern funkar det för mig och min kuse.

Så hade jag i min Thule också. Mellanväggen stod dikt an mot höger yttervägg (hästen på vänster sida)och jag fäste den med spännband i höger bomfäste sen hade jag en hel bakbom. Detta var i brist på 3/4 bommar och funkade bra. Mellanväggen kom ju ingestans eftersom den låg fastspänd mot yttervägg. Det var mellanvägg med mjuk nederdel.

Så hade jag i min Thule också. Mellanväggen stod dikt an mot höger yttervägg (hästen på vänster sida)och jag fäste den med spännband i höger bomfäste sen hade jag en hel bakbom. Detta var i brist på 3/4 bommar och funkade bra. Mellanväggen kom ju ingestans eftersom den låg fastspänd mot yttervägg. Det var mellanvägg med mjuk nederdel.

Men det förutsätter att det finns en lång bom att sätta in eller dörrar om man vill ha det. Jag kan inte vika väggen åt sidan när jag har 3/4 och 1/4 bommar. Och jag vill inte köpa en lång bom och sätta fast väggen med spännband. Då lyfter jag hellre ut mellanväggen. Helst vill jag lösa att jag kan fortsätta ha 3/4 bom i för det är helt perfekt. Den skall svetsas i helgen så får vi se om det funkar. Brister den så är inte det nån panik då kusen alltid står som ett ljus (hmm??) i finkan och absolut inte kastar sig bakåt. Misstänker starkt att han fick en sväng av kolik då han var skakis och andades väldigt tungt samt orolig. Så när han är som han ska så tror jag inte att det blir nåt problem. :) Och håller den inte så må jag försöka köpa en ny bom eller be någon bygga en.

Liknande trådar

Utrustning Jag har suttit flera timmar under 3 dagar och försökt leta efter en tråd som har svar på mina frågor och jag kan inte hitta något, så...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Oðinn
·
Hästhantering Min pålla står längst bak i transporten med rumpan mot bakbomen och rampen. Det här leder till att hon får (skav)sår på rumpan, på höger...
Svar
7
· Visningar
1 332
Senast: Constance
·
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 089
Senast: trofé
·
Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 700
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar