Knäckt bakbom transport.

Nominous

Trådstartare
Min häst har idag haft lite väl avancerade acrobatiska övningar för sig i transporten och lyckats knäcka (!!!!:devil::devil::devil:) bakbommen!! Sjukt less.. Han lyckades med detta när lemmen var stängd. Smidig som en katt herrn verkar det som. Eller inte?

Men till saken. Hittar inga nya bommar att köpa så jag funderar på om man kan svetsa den? Är en 3/4 bom till en Kylinge. Letar och letar efter en ny bom men kan inte hitta nån. Ska ringa till Thule imorron och höra med dem men har läst på nätet att andra inte kunnat hitta dessa bommar när de velat haft dem istället för de vanliga korta. Så de har gjort egna 3/4 bommar. Så att jag ska hitta en ny att köpa verkar mindre troligt.

Den är knäckt i själva fästena (där dem är fastsvetsade från fabrik) till väggarna och inte i själva röret som bommen består av. Så det är egentligen bara fästena som behöver svetsas fast i bommen igen så den går att fästa i väggarna. Men kommer det ens hålla? Är iofs värt ett försök. Han står ju aldrig någonsin i transporten utan att lemmen är stängd och han kastar sig absolut inte när man fäller ner den. Väntar snällt. Så skulle den gå av igen så är det inga problem som jag ser. Och leva rövare har han aldrig gjort innan heller så det är inte ett vanligt problem :devil:

Men är det någon som provat svetsa en trasig bom?

Sv: Knäckt bakbom transport.

Språkpolisen kan inte låta bli:
LEM - ben, extremitet, kroppsdel; manslem, penis, fallos, snopp, manligt könsorgan
LÄM - lucka, lock; nedfällbar skiva; träslå, slå, bom

Beror helt på vilket skick materialet är i.

Om inte annat så kostar rör och plattjärn typ ingenting och dessutom är konstruktionen väldigt enkel, så om du går till en svetsfirma och ber dom göra en ny hel likadan så gissar jag på att det landar på 2-300kr om det inte räcker med att du kommer med en påse nybakade bullar å ser söt ut.

Men är det någon som provat svetsa en trasig bom?
Jadå, bommar och annat. Om du kan lägga upp en bild så är vi nog flera svetskunniga som kan komma med hyfsat kvalificerade gissningar/förslag, men utan att veta hur konstruktionen och skadan ser ut är det svårt att säga någonting. :)

Beror helt på vilket skick materialet är i.

Om inte annat så kostar rör och plattjärn typ ingenting och dessutom är konstruktionen väldigt enkel, så om du går till en svetsfirma och ber dom göra en ny hel likadan så gissar jag på att det landar på 2-300kr om det inte räcker med att du kommer med en påse nybakade bullar å ser söt ut.

Jag upplever materialet som bra. Men det är väl inte riktigt min specialitet att avgöra ;) Om det inte går att svetsa den ska jag absolut kolla upp ditt tips!!

Jadå, bommar och annat. Om du kan lägga upp en bild så är vi nog flera svetskunniga som kan komma med hyfsat kvalificerade gissningar/förslag, men utan att veta hur konstruktionen och skadan ser ut är det svårt att säga någonting. :)

Här kommer lite bilder.

32911786.jpg

32911787.jpg

32911788.jpg

32911789.jpg

32911794.jpg

32911793.jpg

32911791.jpg

32911792.jpg

Blir de bra?? Önskas några andra? Är det sista fästet som jag är orolig över då materialet är rätt tunt där. Men det har ju hållit i 12 år så det verkar ju gå att svetsa så tunt material ändå??

Materialet är utmattat, de är därför de har gått av, antagligen har hästen stått och tryckt mot bommen många gånger innan. (12år sätter sina spår ;-)
Om jag vore du skulle jag satsa på att försöka få fram en ny bom, inte svetsa, eller kanske försöka få tag på innerdörrar?

Alltså jag vet inte om det är för att han tryckt på den tidigare, känns inte så. Han höll bokstavligen på RIVA transporten idag och hela lämmen (ser du lovisa ;) ) höll på flyga ut!! Han försökte flertalet gånger klättra över frambommen och sparkade bakut säker hundra gånger så hasorna är helt sönderruggade. Så jag är rätt säker på att han knäckt den med styrka som han hållit på. Vi fick åka från tävlingsplatsen för det gick inte. Han var helt sjövild! Han fick nåt jävla fnatt :crazy: Stått som ett ljus alla gånger innan, rör sig inte ens i transporten. Men idag var det inte ok.

Innerdörrar vette tusan hur jag ska fästa och det känns som det blir svårt om de åker brett?? Och som jag skrev så verkar det inte gå att få tag på nya bommar. Så det är att svetsa denna (om det ens går) eller göra en helt ny.

Hur ser man om materialet är utmattat?? :)

Senast ändrad:

Kan man inte bara hänga ett ordentligt rep bakom honom istället? Med en kraftig karbinhake? Om det är besvärligt att få fram en ny bom menar jag.

Gå till en svetsfirma eller något liknande och be dem göra en bom åt dig om de inte tror på att laga den du har. Jag har en hemmasvetsad bom och den fungerar alldeles utmärkt! :)

Det är den svagaste delen som gett med sig. Logiskt.

Jag hade ringt Thule och hört hur du löser detta lättast. Förmodligen enklast och bäst att köpa nya fästen och ny säkerhetsbom.

Blir de bra?? Önskas några andra? Är det sista fästet som jag är orolig över då materialet är rätt tunt där. Men det har ju hållit i 12 år så det verkar ju gå att svetsa så tunt material ändå??
Det var jättebra bilder, jag skulle säga att det inte borde vara något större problem att laga till en hållfasthet som är minst lika bra som innan skadan. Fästet i den "klämda" delen av bommen ser inte ut som någon höjdarkonstruktion från början imho, men borde gå att fixa helt ok.

På dörrar finns det som en regel du stänger över dörrparet, de är absolut inga problem att ha dörrar om de åker brett...

Om du tittar på den "platta" fästet ser du att det går som är det som ränder och en kant, det tyder på att den först gick av till den vertikala kantaen, hade din häst slutat spöka så hade fästet bara "spruckit" men materialet har tappat sina ursprungliga egenskaper, tänk dig som ett tyg, du klipper i kanten, sedan kan du dra sönder det hur lätt som helst...

Många gånger bli ett material utmattat utan att man ser de, varje gång hästen hänger lite på bommen så töjer den stålet lite lite grann, man töjer molekylerna helt enkelt. I och med att stål inte är elastiskt får man denna effekt, det går rätt av. Inte som en stålvajer, som töjer sig en bit innan de går av...

Man får samma effekt om man t.ex. slår 10 000ggr ( Ren Uppskatning) Med en hammare på samma ställe på bommen så tappar den hållbarhet, för man utsätter den för stress...

Kan man inte bara hänga ett ordentligt rep bakom honom istället? Med en kraftig karbinhake? Om det är besvärligt att få fram en ny bom menar jag.

Tycker det känns lite tattigt :o :p Vill ha rejäla stabila grejer. Bommen hjälper ju till att stabilisera mellanväggen och allt så jag vill helst inte ha några skruttiga lösningar.

Gå till en svetsfirma eller något liknande och be dem göra en bom åt dig om de inte tror på att laga den du har. Jag har en hemmasvetsad bom och den fungerar alldeles utmärkt! :)

Ska ta och åka ut till nån svets/plåtfirma nån dag här och se vad de säger. De behöver ju bara en platta som de bockar till och fäster på bommen som man sen kan fästa fästet i och sen ett nytt rör till andra änden att svetsa fast. Borde vara jäkligt enkelt att fixa för dem. :)

Det är den svagaste delen som gett med sig. Logiskt.

Jag hade ringt Thule och hört hur du löser detta lättast. Förmodligen enklast och bäst att köpa nya fästen och ny säkerhetsbom.

Ja jo det är väl alltid svagaste länken som brister ;) Konstigt vore det ju annars.. Känns som jag in i det sista försöker laga denna eller hitta en lika dan bom innan jag börjar byta fästen och hela baletten. Annars får han fan nöja sig med att åka smalt om han ska ha så kul att han ska ha sönder grejorna ;) Har ju två halva bommar som jag satt in nu tills jag fixat denna så han kan åka brett igen. (Han är inte bredåkare, jag som vill ha han brett för att få vikten mer i mitten och ge han utrymme då jag ändå bara kör en häst.)

Det var jättebra bilder, jag skulle säga att det inte borde vara något större problem att laga till en hållfasthet som är minst lika bra som innan skadan. Fästet i den "klämda" delen av bommen ser inte ut som någon höjdarkonstruktion från början imho, men borde gå att fixa helt ok.

Nää det gör ju inte det! Väldigt klent gods där måste jag säga. Så det lär knappast kunna bli sämre??

På dörrar finns det som en regel du stänger över dörrparet, de är absolut inga problem att ha dörrar om de åker brett...

Om du tittar på den "platta" fästet ser du att det går som är det som ränder och en kant, det tyder på att den först gick av till den vertikala kantaen, hade din häst slutat spöka så hade fästet bara "spruckit" men materialet har tappat sina ursprungliga egenskaper, tänk dig som ett tyg, du klipper i kanten, sedan kan du dra sönder det hur lätt som helst...

Många gånger bli ett material utmattat utan att man ser de, varje gång hästen hänger lite på bommen så töjer den stålet lite lite grann, man töjer molekylerna helt enkelt. I och med att stål inte är elastiskt får man denna effekt, det går rätt av. Inte som en stålvajer, som töjer sig en bit innan de går av...

Man får samma effekt om man t.ex. slår 10 000ggr ( Ren Uppskatning) Med en hammare på samma ställe på bommen så tappar den hållbarhet, för man utsätter den för stress...

Mm jag förstår hur du menar. Men jag får fortfarande inte ihop det med dörrar till bredåkare när de åker 3/4 brett och inte hela. Då måste man väl i sådana fall göra en dörr som är 1,5 meter och en som är 0,5 m bred?? Eller lämnar man den smala spiltan utan dörr och har kvar bommen där? Blir ju mycket smidigare om man bygger två lika stora dörrar till en var sin spilta eller till en bredåkare som åker på båda platser så att säga.

Ska be nån kunnig på svets/plåtfirma kolla på bommen och se vad de säger om de går att svetsa den eller om de får göra en helt ny med lika dana fästen. De borde väl kunna avgöra om materialet funkar att svetsa i och om det blir hållbart. :)

dörrarna är standardmått... Så när du snedställer mellanväggen så är det bara att stänga dörrarna de blir en liten spring på nån cm emellan dem...
P1040424.JPG

sen slänger man övee tvärslån längst upp vara...

Men om det är en Kylinge hon har är hon beroende av bakbommen för att mellanväggen ska kunna stå still. Hela konstruktionen bygger liksom på att varje del finns.

Detta förutsätter dock att man låser mellanväggen på annat sätt än med bommar. Ofta är ju bomlösningen en förutsättning för att säkra att mellanväggen håller sig still.

Vi är själva mycket nöjda med Bojs dörrar, men har aldrig snedställt mellanväggen då vi inte tycker sprinten i golvet är tillräcklig låsning. Vi tar antingen bort mellanväggen helt, eller kör med mjuk mellanvägg (vi har också hård mellanvägg för körning med två hästar som stökar).

Spännband :idea: !

Trä igenom metallbågen på mellanväggen och upp till båden som håller takets bakre del =) Funkar kanoners!

Trä igenom metallbågen på mellanväggen och upp till båden som håller takets bakre del =) Funkar kanoners!
Nja... vill inte låta alltför motvalls, men jag skulle inte göra så. Sidokrafterna mot mellanväggens bakdel översätts ju effektivt via spännbandet till neråtriktad dragkraft i takbågen. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag har suttit flera timmar under 3 dagar och försökt leta efter en tråd som har svar på mina frågor och jag kan inte hitta något, så...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Oðinn
·
Hästhantering Min pålla står längst bak i transporten med rumpan mot bakbomen och rampen. Det här leder till att hon får (skav)sår på rumpan, på höger...
Svar
7
· Visningar
1 332
Senast: Constance
·
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 089
Senast: trofé
·
Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 700
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar