FT_ryttare

Trådstartare
Detta kan bli långt men hoppas ni orkar läsa och komma med tankar.

Min ponny fick för drygt 4 år sen en kotsenskidsinflammation på vä.fram.
Denna läkte ut men problemen fortsatte i form av rörelsestörningar blandat med att vara helt bra.

Hon blev öm i sulorna fram , ville inte åka transport o började härja när man gasade/bromsade (balansstörning?).
Efter en rejäl undersökning med röntgen på alla 4 ben helt Ua, ultraljud på vä. fram där hon haft sin kotsenskidsinfl. som visade sej vara helt läkt o inte skulle orsaka några problem mer än den lilla galla hon har så stod vi rådlösa.
Reagerade på böjprov så vi provade o behandla henne i framkotorna i framknä.
sen fick hon en lång vila och lugn igångsättning.

På vintern ett halvår senare när hon börjad ekomma igång så satte de igång igen, så vi tog ett erhlichiaprov och de visade hög titer.
Behandlades med engemycin (stavas?).
hon har nu fått 2 föl (ett 2004 och ett 2006).
Nu ska jag sätta igång henne igen, för hur de än är så är min ponny den roligaste hästen jag ridit.

Hon har satts igång lungt o sakta, skrittat3-4 veckor o nu är hon uppe i lite trav o galopp oxå.
i höger varv och rakt spår är hon helt ohalt.
men i vä.varv är hon knackig emellanåt i traven. aldrig i skritt o galopp (iofs är de svårare o se där).
Hon faller lite inåt om man rider på volten i vä.varv och knackar/haltar till lite och sen är d ebra o så kan hon gå helt rent ett tag o sen kan d ekomma nått steg då o då.

hon verkar inte ha ont för hon är positiv,har öronen framåt och verkar inte bekymrad över "hältan".
Så nu funderar jag på om de kan vara så att hon bara är kortare i bogmuskulaturen på vä.sida så att de är den jag måste strechta ut och jobba med för o mjuka upp.
Rider mycket skänkelvikning och strechtar när jag är klar. Tycker hon blir bättre av de.

Vad tror ni de kan vara???
Några tips?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 009
Senast: Zevzan
·
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 281
Senast: Bullen22
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 181
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka