Knäcker av i nacken

J

Jottis

Hej alla dressyrryttare!

Behöver lite hjälp med övningar på hur jag ska få min häst att inte "knäcka av i nacken" vid ridning. Han är otroligt mjuk och fin i munnen, men krullar ihop sig och tar inte stödet framåt i munnen. Samtidigt har han väldigt mycket motor och är känslig för både skänkel, sits och förhållningar.

Konkreta tips och övningar på hur jag ska få fram "näsan" på honom mottages tacksamt!:bow:

Sv: Knäcker av i nacken

Stadig hand och driv honom fram till bettet, gärna i en lägre form om han vill ga hög och spänd. Sidvärts pa volten (öppna delen) fungerar rätt bra, tycker jag.

Ok. Han har ju så mycket "driv" i sig själv så när man driver på blir det ju lätt att han bara böjer in huvudet och springer på.... Men det är bara att träna mycket övergångar och halvhalter eller?

När man säger "träna övergångar" tror man att det bara handlar om att kolla ifall gas och broms funkar, men det är så mycket mer än så. Träna på att trava, sen göra halt, backa ett steg och genast framåt igen. Upprepa flera gånger så känner du hur ryggen börjar komma upp. Om han börjar öka på steget istället för att runda ryggen och komma fram till bettet när du driver måste du komma ihåg att sitta djupt i sadeln och driva med sitsen istället för hälarna (de betyder ju öka farten). Träna också mycket skänkelvikningar och öppna/sluta som får hästen att börja jobba mer med bakbenen.

Brukar inte bekymra mig så mycket för det utan släppa fram om tygellängden gör att hästen "knäcker av" och jobbar på att få till bärighet och avslappning så brukar nosen komma fram av sig själv när hästen verkligen BÄR lika mycket som den skjuter med bakbenen.
Knäcker hästen av så brukar dom egentligen ofta vara spända/låsta ffa i bakre delen av halsen, att istället för att få en välvning, avslappning och eftergift så får man bara knäck i nacken. Så ibland kan det fungera att jobba mer på avslappningen och sökningen, med fokus på bakre delen av halsen.

Är det en extrem "knäckning" så kan det bero på obehag. Antingen att man kräver alldeles för mycket enligt hästen, att den har ont eller känner obehag, känner sig låst, att bettet trycker upp i gommen etc.

Är inte trava-halt-backa-trav en väldigt krävande övning som kan ge ordentligt med träningsvärk? Det har jag hört, och att man inte ska göra det mer än typ 2-3 gånger/pass.

Är inte trava-halt-backa-trav en väldigt krävande övning som kan ge ordentligt med träningsvärk? Det har jag hört, och att man inte ska göra det mer än typ 2-3 gånger/pass.

Inom westernridningen är det en vanlig övning för att få hästen riktigt lyhörd. Plus att den också hjälper till att stärka bakdelen.

Jag vet, jag har ridit western. Men sist ngn på buke rekommenderade den övningen så stod det även att den var väldigt krävande.

Skriver ett par rader för att hitta tillbaka och läsa när jag hinner.

Min hingst var precis som din häst. Jag fick ofta kommentarer i dressyrprotokollen (körning) att han gick bakom hand och att jag måste släppa fram honom mer, när tömmen i själva verket var lösare än lösast. Han tog inget stöd och böjde nacken "väldigt fint" (förvisso med bra undertramp oftast) och gjorde man en förhållning så stannade han, så känslig var han. I körning är det ju lite svårare att driva eftersom man inte har någon skänkel, så det blev inte så bra för oss på tävling alla gånger... :angel:

Nu finns han inte längre dessvärre, men jag vill ändå läsa tråden senare och lära mig nåt som jag kanske har användning för om jag får någon mer häst med samma känsliga mun.

driva mycket mer så får jag göra med min häst men man ska ha ett stadigt grepp om tyglen fast man driver

Jag vet, jag har ridit western. Men sist ngn på buke rekommenderade den övningen så stod det även att den var väldigt krävande.

Det var inte i uppförsbackar du tänker på?
Det som beskrevs här är väldigt krävande om man får hästen gå över DIREKT från ryggningen till trav och att den vinklar om och höjer ryggen ordentligt i övergångarna.
Att gå över direkt från ryggning till trav skulle nästan betyda att man får ett piaffaktigt steg däremellan :angel:

Men allt går att göras med olika krav på kvalitet. Rent spontant tror jag inte övningen blir jobbigare än ekipagets kunskapsnivå, och har man kommit en bit med sin häst så är det lättare att avgöra vad den kommer orka med och inte. Är det en ovanligt jobbig övning för hästen skulle jag köra max 3 repetitioner per pass, är det en "barnlek" eller att man ändå inte får så bra kvalitet kan man repetera fler gånger.

skulle nog säga att du behöver driva fram han mer ,han ska inte bli springig men få mer energi i steget. Men när du driver på kan du inte släppa tyglarna utan du måste fortsätta ha mjuk kontakt i tygeln så att hästen kan få stöd.

Ok. Han har ju så mycket "driv" i sig själv så när man driver på blir det ju lätt att han bara böjer in huvudet och springer på.... Men det är bara att träna mycket övergångar och halvhalter eller?

Det tycker jag personligen inte ger sa mycket pa en spänd häst som knäcker av, framförallt inte om den samtidigt springer. Utan mer böjda spar, mycket volter, sa att han kopplar av och kommer till arbete. Sa att han kommer till ro, slutar springa och börjar jobba. Lugnt arbete med sidvärtsrörelser och böjda spar är mitt recept, och undvika att ta i munnen, utan ha en jämn och stadig hand som uppmuntrar hästen att ta stöd. Och när han gör det sa driver du lite försiktigt, in i handen, sa att säga.

Halvhalter och övergangar är givetvis alltid bra, men framförallt pa hästar som behöver vakna till liv, alternativt sadana som blir starka. För ditt problem skulle jag inte i första hand använda det, risken är att han blir ännu mer spänd.

När man säger "träna övergångar" tror man att det bara handlar om att kolla ifall gas och broms funkar, men det är så mycket mer än så. Träna på att trava, sen göra halt, backa ett steg och genast framåt igen. Upprepa flera gånger så känner du hur ryggen börjar komma upp. Om han börjar öka på steget istället för att runda ryggen och komma fram till bettet när du driver måste du komma ihåg att sitta djupt i sadeln och driva med sitsen istället för hälarna (de betyder ju öka farten). Träna också mycket skänkelvikningar och öppna/sluta som får hästen att börja jobba mer med bakbenen.

Håller med, detta funkar bra på min pålle som låter som din på beskrivningen. Många tycker hon går så fint, men man hade inget i handen. Inte förrän man verkligen driver med sätet och kommer ner i sadeln ordentligt så kommer det lite steg i henne och ryggen höjs. Underbart! ( och svettigt ) Vad man får driva :)

Såhär gjorde jag:
1. Förhållningarna ska sitta, var konsekvent! Hästen ska inte tycka att det är ösa på framåt som gäller och den ska ta förhållningarna.
2. Försök sätta hästen i bättre balans. För mig var det så att hästen var "naturligt framtung" + hade lärt sig lite taskig teknik och hade svårt att ta förhållningarna. Men för att kunna ge den bättre balans behövde vi ändå ta ner tempot och "springet" vilket då kräver att den lyssnar på förhållningarna, går lite hand i hand det där. När den sen blev lydigare för förhållningarna så fick vi jobba på att få hästen bärig och i balans för att kunna förebygga att hästen reagerar fel på tygeltagen.

I det läget skulle jag säga - hellre fri form även om det blir stjärnkikare än att man försöker ha hästen "på tygeln". Framtungheten förstärks lätt om man försöker positionera huvudet.
När du väl har satt hästen i balans kan du börja fokusera på avslappningen/eftergiften och därmed även huvudet.

men jag vet vad jag har läst, det var trav-halt-back-trav och det är ju väldigt krävande att börja trava direkt efter back. man får en väldig samling då (det var nog samling som övningen rekommenderades för).

Och jag har t o m läst om tränare som använder ryggning till trav som verktyg för att lära in piaff, för att rätt utfört så kommer det komma piaffsteg däremellan...
Så absolut, grymt jobbigt. Men hur många har så bra grunder att hästen kommer få den där rejäla undersättningen? OM den sätter under sig för att den helt enkelt inte hinner undan med baken (har t ex sett en häst med väldigt långa ben som samlade sig rejält för att den inte hann undan) då sliter det mest.
OM den är så stark och välskolad att den klarar att sätta sig såpass, då kommer man förmodligen kunna få ungefär samma resultat av t ex bakdelsvändningar, väl utförda halvhalter osv också.

Svammel svammel! :p
Hursomhelst, lyssnar man på hästen och känner av hur jobbigt den tycker det är, då tror jag inte det är någon fara. Och att man försöker få till kvalitet, inte kvantitet som bara sliter.

Jag har aldrig skrivit att jag tycker denna övning är bra, att jag rekommenderar den eller att jag använder den. Jag skrev bara att jag har läst att detta är ett tips på en samlande övning som är väldigt krävande.

Nej, det är det inte heller någon som har påstått.

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: Bonica
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 196
Senast: Lager
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 896
Senast: Lager
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 442
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar