Knacka skor koppling till balltramp?

P

Pantalon

Hej!
Om en häst "knackar skor" när den skrittar fritt kan det då leda till risk för balltramp vid arbete som tex hoppning?

Jag har en ny häst som knackar skor då och då tex till och från hagen och vid avslappnade skritt-turer.
Jag har inte ridit mycket markarbete eller hoppat särskillt mycket ännu då vi fortfarande skrittar och skrittar för att komma igång.

När vi släppte ihop med de nya hagkompisarna så sprang de en hel del och då dök det upp ett litet litet balltramp på ena benet så därför blev jag lite fundersam..

Är det någon som har erfarenhet av koppling mellan knacka skor och balltramp eller andra "sparkskador" på frambenen som hästen själv orsakat?

Sv: Knacka skor koppling till balltramp?

Att hästen knackar skorna tyder ju på att den är "långt fram" med bakbenen och ligger i riskzonen för balltramp, om det är det du frågar efter? Jag är lite trög idag... :angel:

Men sen finns det ju hästar som knackar skor flitigt men sällan får balltramp, och de som får balltramp men inte knackar skor...

Ett par boots är ju att rekommendera i vilket fall, men det har du säkert redan tänkt på!

Hej!
Om en häst "knackar skor" när den skrittar fritt kan det då leda till risk för balltramp vid arbete som tex hoppning?

Jag har en ny häst som knackar skor då och då tex till och från hagen och vid avslappnade skritt-turer.
Jag har inte ridit mycket markarbete eller hoppat särskillt mycket ännu då vi fortfarande skrittar och skrittar för att komma igång.

När vi släppte ihop med de nya hagkompisarna så sprang de en hel del och då dök det upp ett litet litet balltramp på ena benet så därför blev jag lite fundersam..

Är det någon som har erfarenhet av koppling mellan knacka skor och balltramp eller andra "sparkskador" på frambenen som hästen själv orsakat?

Min häst "knackar skor", och han har aldrig skadat sig pga balltramp.

Det är de där bootsen jag funderar över!
Jag är lite enomt den där "julgranstrenden" och hänger inte gärna på fler skydd och jucks än vad jag behöver.
Men att han knackar skor måste ju, precis som du säger, betyda att han är nära att trampa på sig själv.

okej, skönt att höra!

Tycker ni att jag ska vänta och testa mig fram lite?
Han kanske inte kommer trampa sig eller knacka skor förutom så som det är nu i fri skritt...

Fast om det blir balltramp så kan det ju bli himla klyddigt med ett sår där som ska läka...
:crazy:

Jag hade satt på ett par boots... Både balltramp och tappskor/sneddragna skor kan bli långa och dyra historier... Du ser ju om bootsen slits, och således om de behövs eller ej.

Jag hade satt på ett par boots... Både balltramp och tappskor/sneddragna skor kan bli långa och dyra historier... Du ser ju om bootsen slits, och således om de behövs eller ej.

Du är listig du^^
Suck... nu får jag inhandla ännu fler prylar., herregud vad jobbigt:rofl:

Min häst är expert på att liva ur skorna men knackar extremt sällan skor eller får balltramp. Vet också hästar som ofta knackar skor men inte får balltramp samt har haft häst som fått balltramp utan att varesig knacka skor eller kliva ur dem...

Boots är en billig försäkring mot balltramp och tappskor i vilket fall som helst...

Jo det är absolut ett bra alternativ, men samtidigt vill man, eller iaf jag, slippa kränga på hur mycket utrustning som helst.
Helst vill jag ligga på en rimlig nivå där jag faktiskt behöver den utrustning jag använder.

edit: Kollade på din hemsidelänk och måste säga att hästarna är fantastiskt fina!;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och information om någon känner till denna ovanliga åkomma. Min häst fick i juni förra året diagnosen "bruising"...
Svar
3
· Visningar
3 583
Senast: inferno
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 809
Senast: Lobelia
·
E
  • Låst
Träning Hej! Håller precis på att sätta igång ett 10-årigt sto (e Elmshorn-Krocket)som gått m föl sen i våras fram tills nu och skulle...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare