Knabstrupper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eufemia
  • Startdatum Startdatum
E

Eufemia

Jag har ett knabstruppersto efter Faust af Elmelygard som jag vill betäcka till sommaren. Hon är homozygot mörkbrun schabraktigrerad. (pust..) Hon blir ljusare hela tiden och är melerad på benen och huvudet så man vet väl inte riktigt vad det blir för färg till slut på henne. Jag hittar inga bra hingstar som är rena knabstrupper, de flesta har dålig kritik och dåliga rörelser. Mitt sto rör sig väldigt lätt och luftigt med mycket taktfasta rörelser och jag vill inte ha en hingst med sämre rörelser än henne. Mitt intresse ligger på dressyr. Den bästa hingsten som jag förstår är Cornetti Lynghöj men hans pappa är oldenburgare så då känns det som man lika gärna kan betäcka med ett bra halvblod?!?
Fler knabsstrupperägare som ska betäcka till våren?? Vilka ska ni betäcka med? Tips på hingst?

Sv: Knabstrupper

Jag har ett knabstruppersto som väntar föl till nästa år. Tyvärr så finns det inte så många hingstar verksamma i aveln så utbudet är minst sagt begränsat. Jag började kika på danska hingstar och åkte sedan till Danmark med mitt sto i somras. Funderar lite på att betäcka om, men som det ser ut nu så kommer min hästs pappa vara den enda stora knabstrupperhingsten i avel nästa år. Med föl vid sidan så blir det inte akuellt att åka till Danmark så i sådana fall är det fryst semin som gäller. Där är ju utbudet också begränsat, enligt danska knabstrupperföreningens lista fanns det två hingstar tillgängliga via fryst.

Många knabstrupper idag är uppblandade med en hel del andra raser. Inkorsning tillåts med bland annat halvblod, arab, engelskt fbl, welsh, connemara, russ m fl. Kika på http://www.knabstrupper.se för en fullständig lista. Många knabstrupper avlas idag till att bli mer "halvblodsliknande". Man får tänka igenom vad man har för avelsmål själv: hur tycker du att en knabstrupper ska se ut och vara? Utifrån vad man kommer fram till kan man sedan välja att korsa in andra raser eller försöka avla mer "renrasigt".
En annan aspekt är ju färgen. Det är inte allt men är ändå ett karaktäristika för rasen som är värt att bevara. Korsar man in andra raser så tenderar hästarna att förlora färgen. Om din häst är homozygot så kommer visserligen avkomman alltid att få LP-genen men det är inte säkert att den blir prickig för det. Avkomman kan mycket väl bli enfärgad om utbredningsgener saknas.

Den svenska knabstrupperhingsten Zeb kan du hitta på http://www.mariebergsgard.se
På svenska knabstrupperföreningens hemsida (adress ovan) finns en lista över hingstar i avel, så om du kan tänka dig en ponnyhingst så finns det några ytterligare där.
Danska hingstar kan ses på http://www.knab.dk

Jag trodde att hon alltid kommer att ge tigrerade avkommor eftersom hon är homozygot.
Vilken hingst betäckte du med i Danmark?
Jag tycker bilden på Zeb är väldigt tråkig. Står och vilar på ena bak, öronen halvt bakåt och spänd hals men förhoppningsvis ser han bättre ut i verkligeheten. Jag får nog åka och titta på honom. Jag hittar inga uppgifter om hur hög han är?
Jag vill ta fram en bra allroundhäst med inriktning på dressyrhäst/barockhäst. Jag strävar oxå efter det fina temperamentet som alla knabbar som jag träffat har haft. Ponnyhingstar är inte aktuella. Med vilken färg är det största chansen att avkomman blir prickig??

Nej. Alla avkommorna blir inte tigrerade även fast mamman är homozygot. Avkomman kommer att få LP-genen från mamman men om generna för utbredning saknas kommer den bli enfärgad (minimaltigrerad). Tänk dig en lampa, du kan skruva i en glödlampa (LP-gen) i din lampa men om du inte tänder på knappen (dvs har utbredningsgener) så kommer inget ljus (blir hästen inte prickig).

Nu är knabstrupperns genetik inte helt klarlagd. Men om man räknar utbredningsgenerna som en gen (är troligtvis flera gener som samverkar) så skulle chansen för en prickig avkomma vara störst med en enfärgad hingst som är homozygot för utbredningsgenen. Avkomman skulle då få LP från ditt sto och utbredningsgen från hingsten eller ev ditt sto. I Sverige är inte enfärgade knabstrupperhingstar tillåtna men det finns en som blir godkänd i Danmark nästa år.
Om du vill betäcka med en knabstrupper så är näst bästa alternativet en prickig hingst och sämsta alternativet då en homozygot tigrerad, om man vill ha en prickig avkomma. Gör ett korsningsschema så ser du.

Jo bilden ser tyvärr lite tråkig ut. Jag har inte sett honom i verkligheten så jag har inget att säga om honom. Jag har för mig att han är 156 cm. Om du är ute efter en dressyr/barockhäst så skulle i alla fall jag hellre välja en knabstrupper att betäcka med. Dessutom har de ju som du säger ett väldigt trevligt temperament överlag.

Jag betäckte med Figaro af Hallundbaek.

Tack för dina svar!! Ännu en fråga: Hur vet man att hingsten är homozygot för utbredningsgenen?? Den hingsten som jag tror du menar har jag sett på bild och han ser väldigt överbyggd ut och har kort hals (eller är det ännu en dålig bild bara..? :confused:

Jag vill ju helst betäcka med knabstrupper, förståss!

En bekant till tjejen som har stallet där jag har min häst har en knabstruperhingst, han är inte godkänd av anledningen att hans pappa betäckte modern året innan han hingsten blev godkänd. Eller om det var att hingsten i sig blev godkänd samma år som hingsten i fråga föddes. Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Vet bara att i nuläget är han inte godkänd av den anledningen.

Det kan man inte veta säkert genom att titta på hästen. Istället får man titta på stamtavlan och ev avkommor.

Jo, såg på bilden jag tror du menar och kan hålla med att han inte ser så jätterolig ut där. Tyvärr så har jag inte tittat så noga på honom då han inte varit aktuell till mitt sto. Men jag tror att bilden ljuger lite, jag kommer inte ihåg honom som såpass överbyggd och korthalsad. Sen får man tänka på att det är en ung häst också, så han är kanske inte helt utvecklad. Här hittade jag en annan bild på honom: http://www.knab.dk/billeder-vilhelmsborgkaaring-2005/76-IMG_4746.jpg

Där såg han betydligt bättre ut!! Jag ska höra med ägarna om de har någon video på honom. har du sett honom i verkligheten? Isf hur rör han sig?

*lånar knapp*
Eftersom jag har verkar hitta lite knaupstrupperfolk ska jag passa på och fråga lite. Jag har ett tigrerat ponnysto (sv ridponny), om jag betäcker henne med knaupstrupperhingst, var det någon som sa att fölet får reggas som knaupstrupper, stämmer detta?

Kolla alla reglerna på www.knabstrupper.se
Som jag kan se det så kan du registrera i ett korsningsregister eftersom sv.ridponny inte är godkänd i knabstrupperaveln.

Jag har sett honom i verkligheten. Jag har ingen direkt koll på hur han rör sig då vi hälsade på honom i en hage tillsammans med andra nyfikna unghingstar. Däremot var han väldigt mysig och sällskapssjuk men det kanske inte var vad du ville veta ;)

Ett gott socialt temerament är naturligtvis uppskattat så det är bra om du upplevde honom som sådan. Jag ska allvarligt fundera på att ta mitt sto till honom till våren. Jag hoppas du du får ett fint föl till våren!

Får man fråga hur man gör ett korsningsschema?????

Du gör som en liten fyrkant med fyra blanka rutor. Över den första kolumnen skriver du hanens ena gen öch över den andra skriver du hanens andra gen. Framför första raden skriver honans ena gen och framför andra raden den andra genen. I de blanka rutorna för du sedan in hanens gen x honans gen. Sök på nätet så ser du många bra exempel.

Jo, som sagt så är det ju lite tunt om stora svenska hingstar, så det kan ju vara idé att åka till Danmark eller semin.
Vad har du för stam på mödernet på din häst då *nyfiken*?

Conetti Lynghöj är ju ändå den bäste! Speciell om du vill ha en knabstrupper med rätt modell och gång. Finns väl på Fryst i Sverige. Annars så får man väl åka över till Danmark - jag har varit med där med ett svenskt sto på betäckning.

Lycka till!!

Ps Min syrra har även köpt en häst av hans ägare "såå fin och trevlig med bra gång och hoppkap." Jag har även förmedlat en valack till sverige E:conetti.
Men jag är inte ute efter "prickarna" utan individerna!

När jag köpte min idag knabstruppervallak på stuteri Sackum så berättade dom att sk. vitfödd alltid är homozygot och alltid lämnar tigrerat i någon form.
Dom andra tigrerade är vad jag förstått inte homozygota.

När jag köpte mitt sto på Stuteri Sackum sa de att hon var homozygot och hon är som sagt mörkbrun tigrerad schabrak. Hon kommer dock troligten att ljusna en del och kanske bli vit, vem vet?
Stoet är efter den nu avlidne Èclaire som är efter Lyn KNN 77. mmf är Dolman (oldenburgare)
Hur vet man vilka gener hästen bär på??:confused:

Jag tycker att du ska skriva till Marianne eller Claes och prata med dem och se vad de tycker.
De är bra och kan sin sak.
:smirk:

Visst kan jag tala med Marianne och Claes men det är intressant att även få höra vad andra tycker.

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 725
Senast: Estivuz
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 359
Senast: lilith
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 398
Senast: -Lilla My-
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II