Knäande häst

kem

Trådstartare
Tanten stod uppbunden på stallgången för sadling. Hon står och slappnar av. Jag står med ryggen till, hör ett ljud och vänder mig om. Då är hon nästan helt nere på knä, så jag skyndar fram för att lossa grimskaften. Innan jag hinner fram är hon uppe igen. Höger fram har ett skrapsår på kotan och tufsig päls på knät, vänster har tufsig päls på kotan. Vi ställer in henne i boxen, lös, sadlar av. Hon står helt stilla, verkar helt normal annars, men står med frambenen ganska långt under sig, ena är lite vridet så tån pekar lite inåt och knäna är inte helt raka. Efter en stund rör hon sig som vanligt, vi tar ut henne och tittar på hur hon går, ingen hälta, snubblar inte. Efter det är hon helt som vanligt.

Hon har haft sår på kotorna fram en gång tidigare, men då jag inte sett när hon fick dem trodde jag att det var från de fällda småträd de hade i hagen och stod och gnagade på, att hon kanske stått med frambenen mitt i eller nåt. Hon kan även snubbla till när man rider, något som jag fått höra började efter en penicillinchock. Hon har heller aldrig varit speciellt noggrann med vart hon sätter fötterna.

Så, vad tror ni? Min spontana tanke var att hon somnade till och knäna inte låste sig, men det är klart man funderar. Sadeltvång? Har det samband med övrig snubblighet? Beror allt på penicillinchocken, vad kan det annars vara? Alla reflektioner välkomna.

Sv: Knäande häst

kan gissa att hon somnade till en stund det händer mina ibland,
framförallt så här i sommartider.
dom blir trötta av värmen och framförallt alla insekter och bromsar,de har lite svårt att koppla av då.
jag tar in mina några timmar den värsta tiden på dan,behöver bara visa mej så kommer de sättandes och vill in.
när de är inne så sover de som "grisar" och är ljättetrötta.
det är svalt och insektsfritt i stallet det gillar dom.
min ena höll på att ramla över hovslagaren nyligen då han somnade till under skoningen,vi får hålla honom vaken då.

Mina har somnat under skoning, 2ggr har det hänt.
Så det är nog ingen fara med din häst, låt den kanske stå inne någon timme innan du ska rida,så hinner hon sova av sig lite;)

Svar till båda: Okej, ni tror att det är så enkelt :) Det var ju min tanke också, men man kan ju inte låta bli att oroa sig. Det var en dag med ovanligt envisa flygfän dessutom, så det är väldigt troligt att hon var trött.

Tar gärna också emot kommentarer på teorin om sambandet mellan penicillinchocken och snubbligheten även om just den här händelsen (troligen) inte är relaterad.

Det troliga är väl som andra här säger att hästen slumrat till, MEN det är inte det minsta normalt att den nästan ramlar. En häst med normal funktion i böj och sträcksenor har också en fungerande låsmekanism i benen som gör att hästen just kan sova stående utan att använda muskelkraft för att inte ramla.

Din häst behöver troligtvis spänna musklerna istället och då kan det hända när hästen "glömmer av sej" och slumrar till att musklerna också slappnar av och hästen tappar helt enkelt balansen. Alltså borde du kolla upp din häst. Att den står under sej (kolla om den gör det annars också, säkert troligt) är ett klart tecken på smärta och att den avlastar
sej. Jag skulle kolla hovarna (duckar) om jag var du!

MVH Marie

Nej, det tycker jag inte heller verkar normalt. Hon stod ju på alla fyra, den enda gången jag sett andra hästar göra något liknande är om man håller upp en hov och de då försöker flytta sig.

Tror du att penicillinchocken som eventuellt orsakat att hon ibland snubblar när hon går är en möjlig orsak till att låsningsmekanismen inte fungerar som den ska? Jag ska påpeka att jag inte känner till hur låsfunktionen fungerar mer än att den finns, eller vad en penicillinreaktion egentligen handlar om förutom att hästen inte tål preparatet.

Hon hade en senskada i vintras, som hon fått klartecken för under våren. Hon rids måttligt men regelbundet, går i stor hage.
Det är två veckor, om jag minns rätt, sen hovslagare såg över hovarna. Hon är skodd runt om.

Det är inte min egen häst, så jag får gå via ägarna, som dock är väldigt bra att ha att göra med. De är informerade om händelsen. Imorgon kommer jag att åka ut till stallet, och då har jag möjlighet att titta närmare på hästen. Är det speciella saker jag ska titta efter, förutom om hon står under sig? Jag vill gärna kunna informera ägarna noggrant eftersom de inte själva har möjlighet att se hästen den här veckan.

Jag har för dålig kunskap om just penicillin för att uttala mej. Fråga vet om det! Men av dom hästar jag sett med detta problem har medicin inte haft med det att göra. Om dom har höga och/eller understuckna trakter och höga hörnstöd i hovarna samt deformerade hovar brukar dom alltid stå mer eller mindre under sej och detta har försvunnit helt när dom fått i ordning på hovarna.

Kolla gärna om hästen är spänd i hals/nacke och bogar. Dock lär problemen komma tillbaka även om hon får massage etc om inte grundorsaken tas hand om först.

Kan självklart inte säga om senskadan över internet heller, och detta med hovarna är vad JAG tror! Och efter vad jag sett hittils har det alltid varit hovarna. Kan självklart inte sitta här och säga att det är så med denna häst. Men det låter som att den behöver kollas iaf. Kan ju vara något annat också som gör att den avlastar sej.

Min häst har sadeltvång och kan reagera på liknande sätt inför det. Nu kanske det inte alls är det din häst har men med min häst är det så att hon ofta knäar (mkt vanligare när hon var yngre, nu har jag haft henne i 13 år o kan förutspå i förväg hur hon kommer reagera utifrån dagshumör mm) innan hon ibland exploderar rakt upp/bakåt. Ibland exploderar hon inte alls utan kommer mer bara ner på knä, stönar o kommer upp på fötter igen för att sen "panika" runt lite.

Jag kan aldrig spänna sadelgjorden när hon står inne, den måste sitta på lösaste lösast för att sedan spänna hål för hål utanför stallet= spänna ett hål- gå några steg osv tills sadeln sitter så fast att det är säkert att sitta upp. Spänner man för fort viker sej benen. (+risk för panik..)

Har även sett detta hända med en annan häst (ej sadeltvång) som stod uppbunden, färdigsadlad o väntade på sin ryttare. När han knäpptes lös o skulle gå vek sej benen. Problemet då antogs vara att sadelgjorden dragits åt till max, hästen stod där i godan ro o halvsov men när den skulle gå fram hade frambenen "somnat" av att sadelgjorden satt för hårt för länge när hästen enbart stod still.

Givetvis är jag medveten om att de råd jag får härifrån utgår från spekulationer, och kunnigare folk än jag får titta på hästen för att hitta och åtgärda de problem som kan vara grunden. Däremot hör jag gärna åsikter om vad det kan vara, och vad jag kan titta efter för att kunna ge ägarna en bra bild av vad som händer och hur akut det är.

Det jag tänkte angående penicillinet var om den reaktionen på något sätt påverkat själva låsfunktionen i benet. Isåfall antar jag att det är ett problem, och att hon står under sig kan i såfall vara helt orelaterat, eller kanske ett följdproblem. Om hovarna är problemet, och att hon står under sig och blir spänd, skulle det då kunna ge problem med låsfunktionen? Eller har hon försökt stå så långt in att balansen försvunnit?

Att jag noterade att hon stod under sig precis efter incidenten, det brukar i alla fall inte vara i den graden, utan jag noterade det för att det såg onormalt ut, delvis också för att hon inte riktigt såg ut att räta ut knäna helt då. Jag är osäker på hur hon står i vanliga fall, står hon under sig är det alltså i mindre grad och med normalt raka ben.

Men jag tackar för rådet att kolla hovarna, jag ska dels själv titta närmare på dem redan imorgon, och så ska jag ta upp det med ägarna så att de kan ta ställning.

sedan spänna hål för hål utanför stallet= spänna ett hål- gå några steg osv tills sadeln sitter så fast att det är säkert att sitta upp

Så gör jag alltid oavsett om hästen har sadeltvång eller ej. Tycker inte det ser kul ut alls för någon häst när sadelgjorden spänns snabbt:(

Men kanske något för TS att prova om det inte redan är gjort!

Jag har läst lite smått om sadeltvång nångång, och tänkte på det. Den här hästen har i normala fall inga sådana problem. Vi var två stycken i stallet just då, och det var inte jag som spände sadelgjorden, så jag kan inte säga med hundra procents säkerhet hur det gjordes. Gjorden var en dressyrgjord med resår. Men det andra fallet du beskriver låter ju liknande. Hon fick inte panik eller något sådant, hon bara reste sig upp igen, men å andra sidan så är det en stabil gammal dam, jag är inte säker på om hon skulle tycka att det är något att hetsa upp sig för även om frambenen somnade...

Tack för svaret!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat