Knä- och kotledsinflammationer...

Skruttan

Trådstartare
...blev domen när veterinären undersökte min häst igår. (knä + kota hf, kota hb) Vet undrade om det hänt nåt, men inget som jag kan påminna mig om.
Genast börjar man ju fundera på vad det beror på...
Hästen i fråga är 17 år, rider omväxlande i skog o mark/ridbana/tömkör, lägger in vilodagar-skrittdagar 1-2 ggr/v.
Mina funderingar:
1. Hästen håller inte mer än kanske för lättare ridning... (hon är ju trots allt 17, har haft henne i ca 1 år)
2. Håller inte för hoppning, hopptränade 2 ggr på låg nivå (max 50 cm) innan detta uppdagades.
3. Nåt annat är fel... hon har varit öm i ryggen ibland (blivit riden med för smal sadel alldeles för länge tidigare i sitt liv...)Kan det påverka och utlösa detta?

Fick Equiflex (oj, vad dyrt det är...) och Opticorten. Glömde fråga vet om Opticorten är starkt för magen, nån som vet det? Vet ju att t ex butta är det....

Mkt som snurrar nu i knoppen...
// :bump:

Hej! Trodde nästan det var jag själv som hade skrivit, fast min ponny är 6 år. Annars stämmer allt, t o m att vi var hos veterinären igår, och knä och kota h.f. och kota h.b.
Får väl hålla utkik efter dina svar! :-)
Häls Nocke

Min pålle fick diagnosen precis före midsommar. Knä hb och kota hf. De sprutade lederna och han fick äta Naproxen. Vi var på återbesök tre veckor senare och då hade det inte blivit bättre. Det blev nya sprutor i lederna och nästa återbesök är om fyra veckor.

Om hur länge ska ni tillbaka?

Vi ska tillbaka till kliniken om två veckor, för nya böjprov och om det då är bättre ska vi rida igång igen med smärtstillande för att testa hur det går. Det känns som två långa veckor...

Förstår det... Jag hade nästan räknat med att få sätta igång min lite försiktigt, men det blev minst 5 veckors vila till (pga veterinärens semester)...

Tja, låter som min fd. gammel häst...Jag lät henne först och fräsmt vila, därefter samma som dig...in efter 2 v..klart hon inte var frisk på så ortoligt kort tid...därefter rejält med vila, sedan igångsättning som handlade om ENBART SKRITT i 6 veckor. Hur trist som helst...men vad gör man ?? Våran rehablitering blev lång, det handlade också om MIG som ryttare att INTE utsätta min häst för sådant som för henne var ansträngande..Jag gillade hoppa, men hon klarade inte av detta..därför fick jag sluta med detta. Jag fick också börja promenadrida...låter tristare än vad et är. Men inte är det enbart skritt i skogen. Visst drog vi lite repor i paddocken med dressyr, men man får ju beakta slitiga saker som tex mycket på volten osv....Bara du har sunt förnuft så kan nog din pålla hålla länge, men man får ju göra lite avkall.

Det kan säkert vara nåt av det som du skrivit om men jag tror inte att hoppningen kan skada. Har hon haft skador tidigare? Annars borde hon hålla för normal ridning i den åldern.
Arbetar hon korrekt, eller går hon på framdelen mycket? Sadel spelar stor roll, men det lät som att hon inte använde en trång sadel nu? Men det kan säkert ha börjat det hela om det var nyligen.

Ska på återbesök om 2 veckor... Tror ju inte att det räcker, fast å andra sidan har hon redan vilat 4 veckor nu. När jag ringde vet första gången (fick inte tag i "rätt" vet då det var semestertider...) fick jag rådet att vila några veckor och sen återkomma. Önskar nu att jag tagit mig till en klinik på en gång...men det är lätt att vara efterklok!

Ja ja, nu ska du inte anklaga dig själv för du inte for tidigare. Det skulle jag gjort också OM jag inte ansett att hästen bara *dummade sig* :-(...Tex i mitt fall började högergaloppen krångla, visst fick man henne i den galoppen med lite press, men bara en kort stund, sedan bytte hon...Så höll vi på tills nåt ljushuvud (inte jag för jag var mest bara dum)..sa att kolla hästen på klinik...Och se..där fick man...Lätt å vara efterklok, men så blir det ibland.

Jag har mer eller mindre ställt in mig på att det bara blir promenadridning i framtiden, men det kan jag leva med. Har möjlighet att rida andra hästar som kan t ex hoppträna med.

När jag köpte henne gick gärna med huvudet rätt upp, hon reds nästan alltid med martingal eller gummisnodd för att förhindra det. Så hon har nog gått mkt framdelen, jag har lyckats fått henne att slappna av och börja arbeta med bakdelen mer. Jag rider aldrig med någon snodd el dylikt, har endast martingal vid hoppning och numera är hon sällan "stjärnkikare".... Jag har en för vid sadel till henne nu för att hon ska kunna muskla sig, så det borde inte vara ngt problem med ryggen...

Jag frågade förra ägaren om hon haft några tidigare skador, och hon hade varit halt för ett par år sen då en medryttare satt och red (mkt volter) på ridbana konstant i flera veckor. Hon hade för sig att det var ett framben då...

Tråtkigt att höra att det är flera som har likande skador, men det är väl en vanlig åkomma...

Hej,

Var själv på kliniken igår med min nioåring. Fick oxå domen promenadridning. Det finns så mycket sådant här kan bero på. Jag vet precis vad min tjej varit utsatt för hela livet, hur hon är riden, var hon är riden etc. Jag har fött upp henne själv. Hon är istort sett aldrig hoppad (pga mitt ointresse) tränad regelbundet i ordnad form på bra underlag och har fått ett föl. Min flicka fick för 2 år sedan en mycket lätt fraktur i en framkota. Helt omöjlig att upptäcka utan röntgen och hon var inte halt utan böjprov. Men hon var sur och dan och det brukar hon inte vara så vi åkte till kliniken. Hon opererades samma dag och konvalecensen fungerade enligt regelboken. Tills nu. Hon har fått artrit (pålagringar) på båda framkotorna. Hon kommer leva ett långt och bra liv men kommer inte kunna samla sig i dressyren för de högre klasserna och inte hoppa. Jag är lycklig för att hon är så ok att jag kan ha henne kvar.

Veterinären var mycket noga med att påpeka att min häst måste röra på sig. Regelbundet, varierande och mycket gymnastik. Artrit gör lederna stela och därför kommer hälta (han tror att hon blivit halt nu pga racing med de andra hästarna under betet - vila i kombination med snabba korta glädjeturer). Jag rekommenderar dig därför att röntga din häst om det inte redan är gjort. Vid 17 års ålder har man haft mycket tid på sig att samla på sig förslitningsskador, speciellt som du inte vet vad hon har haft för skador tidigare. Om hon har artrit är det långa skritt turer hon mår bättre av inte boxvila. Artrit drabbar även människor som också ordineras promenader för att tillfriskna. (ett ex. är Göran Ps höft) Om du inte vill sitta på henne kan du ta henne i handen och gå ut och gå.

Lycka till!!

Tack för ett bra svar, tråkigt dock med din häst.

Har inte alls tänkt på artrit, men det är ju inte alls omöjligt med tanke på hennes ålder dessutom.
Beroende på hur hon svarar på den här kuren med opticorten + equiflex kommer vi att gå vidare och undersöka närmare vad det kan bero på. Kanske vet misstänkte nåt sånt för han sa att jag kan skritta henne eller bara ut o gå. Och det om det är nåt sånt kan det ju stämma med att hon inte blivit bättre av vilan.... Ska börja gå med henne, hon håller sig på mattan då....

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 151
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat