KM i Vartofta *bildbomb*

Sv: KM i Vartofta *bildbomb*

Yes :) men känner mig inte redo för att tävla än har bara övat lite i paddocken, men det är la dags att börja på "allvar" eller vad man ska säga bli medlem i Tjölaholm så man får träna på deras bannor och bli säkrare så kan man ju tävla sen ;):banana:

Det tycker jag absolut! Och på mindre tävlingar kan man ju vara med även fast man inte kommit så långt än, det är ju jätte bra som träning :)

Fast det är nog bara bra i början :)

Ja dom kan allt pinna på rätt bra dom små också, men dom kan ju aldrig lägga lika mycket mark under sig som dom större, men samtidigt är dom ju smidigare i snäva svängar etc. Jag har själv planer på att kanske införskaffa en liten shettis och vara med på mindre tävlingar senare, men vi får väl se. :)

Vem är du på bilderna?! :) Ja han tycker det är otroligt roligt, han blir alldeles till sig när han får syn på första hindret och fattar vad det är frågan om ;)

svarta byxor, brun jacka och rosa keps (med svenska åsneföreningen på självklart :angel:) på första och sista bilden... Står och gömmer mig för hulligan kameror :D

Tyvärr hann jag inte stanna och prata, hade en kinkig 1,5 åring med mig och en sambo som bara tycker det är sååå tråkigt med hästar men ändå måste följa med.
Men var ju iaf. tvungen att komma och hejja på er och mina bekanta som också var med Sofia pettersen med nordsvensk/new forrest paret. deras dotter vann KM:et för juniorer :-)

Senast ändrad av en moderator:

Aha, då vet jag vem jag ska hålla utkik efter nästa gång! ;)

Ja hon var för himla duktig deras dotter! och paret hon körde nu (har bara sett henne köra russ innan) var himla fina! :)

Aha, då vet jag vem jag ska hålla utkik efter nästa gång! ;)

Ja hon var för himla duktig deras dotter! och paret hon körde nu (har bara sett henne köra russ innan) var himla fina! :)

Ja, man kan inte tro att det är en nordsvensk och en new forrest. Jag trodde själv det var två nordisar...
Ska se om jag vågar mig på att prova maratonhindrena någon dag. men Sofia får nog vara med då annars vågar jag aldrig prova.

Klart du vågar! Du får göra som den lilla svarta shettisen gjorde och skritta igenom portarna, han var så söt! :) Sen får du öka till att trava emellan och bara skritta i svängarna och sedan trava hela vägen runt sakta så kommer det gå galant! :)

Det tycker jag absolut! Och på mindre tävlingar kan man ju vara med även fast man inte kommit så långt än, det är ju jätte bra som träning :)

Ja det är ju faktsikt parfekt som träning och roligare:)

Jag har själv planer på att kanske införskaffa en liten shettis och vara med på mindre tävlingar senare, men vi får väl se. :)

Jaså ?:) va roligt! dom är ju helt underbara ;)

Klart du vågar! Du får göra som den lilla svarta shettisen gjorde och skritta igenom portarna, han var så söt! :) Sen får du öka till att trava emellan och bara skritta i svängarna och sedan trava hela vägen runt sakta så kommer det gå galant! :)

Jo i sakta tempo hade jag vågat men vem ska tala om för Nelly att det ska gå sakta?? Hon verkar inte förstå när jag säger skritt. Slutar gärna med full galopp ändå :D
Hon kan vara hur slö som helst men framför vagnen är hon ett ånglok som inte går att stoppa. Ska byta nosgrimma och bett får vi se om vi kan få lite bättre kontroll på henne...

usch jag får ont i hjärtat av att se sånt här! Blir såå sugen på att köra :(
fina bilder!!

Åh, vad kul det såg ut!! Det där vill jag oxå göra... har hästen och viljan men inte resten ...... (pengar framförallt).

Vilka ponnyraser är bra, shettis förstår jag, men hur är det med russ? (Har ju russ och shettis) Finns det nån ålder för häst eller kusk?

Shettis är ju inte optimalt om du ska tävla, dom hinner inte med och framför allt orkar dom inte om det är längre hinder, par kan funka. Russ funkar, dom är snabba och smidiga men orkar väl inte några längre hinder heller (fast det finns undantag), men satsar man "bara" på lättklass så kan dom absolut vara med och fajtas. Den snabbaste och starkaste ponny jag har sett var en korsning mellan shettis och nordsvensk (ingen bra korsning annars, jag vet) den var i precis rätt proportioner och hade den rätta styrkan. Dom större ponnyerna har ju en klar fördel om det är mycket sträckor i hindren då dom lägger mer mark under sig, mendans dom små är smidiga att få runt i svängarna. Så jag tror inte att det ligger i en viss ras utan det är nog snarare individen.
Ingen ålder (uppåt) man får vara hur gammal man vill :) För att tävla senior måste man väl vara 18, hästen måste ha fyllt 5 tror jag för att få tävla.

Men tävlar alla raser tillsammans? Alltså tävlade du mot shettisar i samma klass? Finns det barnklasser?

Ja, jag har långt till tävling, verkligen. Har ju inte ens nån ordentlig vagn... men drömma kan man väl få? :d:):angel:

På dessa bilderna är det inte jag som kör, men jag groomar på precisionen.

Ja alla raser kör ihop, uppdelat ponny och häst och ibland kallblod, sen har ju paren och fyrspannen egna klasser, men alla ponny enbet kör i samma klass, men har olika tempo på maratonsträckorna, men inne i hindren ju gäller su samma tid för alla. Så ja, man tävlar mot shettisar även om man kör d-ponny.

På riktiga tävlingar finns det inte barnklass, men det finns säkert klubbar som anordnar barnklasser på deras klubbtävlingar

Klart man får drömma! :)

Gud så fina bilder! :love: Vad inspirerad man blir av sånt! Nu blir man ju nästan lite sugen själv, fast det är lååång väg dit...:o

Nu kan jag inte riktigt hålla med dig. Klart att en shettis orkar även längre hinder. Här gäller det att ha utrustning anpassad till hästens storlek och att den är vältränad. Då har en shettis samma förutsättningar som alla andra raser.

Det handlar inte om hur vältränad hästen är, är det långa hinder (många portar) med mycket sträckor emellan så är inte en liten häst med korta ben lika snabb som en större häst med längre ben, det är inte så svårt att räkna ut att en större häst/ponny lägger mer mark under sig och kommer därmed snabbare fram. I dom lätta klasserna där det är korta hinder kan shettisarna hänga med, där har dom större inte några sträckor att hämta in på och dom små ponnyerna tar sig smidigare igenom svängarna, men tyvärr inte i högre klasser. Det är bara att titta på resultaten om du inte tror mig, men eftersom det är rätt enkel matte så borde ju inte det behövas. Jag har ingenting emot shettisar, har själv haft ett 20-tal och funderar som sagt på att skaffa en liten sen och tävla lite med, så det är ingen "ras-rasism", bara realistiskt tänkande, det är precis samma som att säga att det går långsammare för en ardenner, eftersom den inte kommer runt i svängarna lika smidigt, alla raser har sina för- och nackdelar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 992
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv