Klurigheter för att vända gammalt till nytt

Chex

Trådstartare
Nu sitter man här med en idé som faktiskt kan bli verklighet, att ta över en gård som kräver sin KVINNA :p

Huset behöver renoveras, men jag vill ju även ha stall självklart. Och eftersom kassan är begränsad men inte tålamodet så har jag en tokig idé som jag vill ha in lite friska vindar i av er bukare självklart när det gäller stalldelen.

Det finns en lång ekonomibyggnad med ett gammalt stall och gammalt vagnsskjul plus vedbod, allt är uppbyggt med timmerstomme. Det tråkiga är att uthuset inte sett någon kärlek på de senaste 40 åren så mycket av det undre lagren har börjat ruttna bort, men allt över ca 0,5 m och upp är fräscht i materialet tack vare plåttak. att börja rikta och renovera det här i ursprungsskick känns inte aktuellt.

MEN

Jag har en jävla massa byggmaterial som innefattar timmerstockar av stor volym och faktiskt ett bra antal takstolar.

Så nu tänkte jag på min idé om stall. Att plocka ner uthuset bit för bit för att sedan göra platta där uthuset står idag och bygga uteboxar istället med hjälp av detta kulturarv som det faktiskt är. Kan det bli bra? Jag vill få ett "tomte" stall i utebox format då jag vill ha så bra luft som möjligt till mina hästar, men ändå mysigt, kanske lite western inspirerat av timmer virket, och delade dörrar så de kan kika ut....

Vad tror ni? Är jag galen eller kan det bli något bra?

Sv: Klurigheter för att vända gammalt till nytt

Tycker det låter som en bra ide. hade gärna haft så. Men nu har vi uteboxar i uteboa. en på var sida av garaget. Inte optimalt, men de kan se varandra om de tittar ut. Men lösdriftshallen är snart färdig och då flyttar de ut på heltid.

Tycker att det låter jättebra men se till att få hjälp med byggritningen så att stallet håller och inte rasar i första stormen ;)

Det vet du ;) Det är klart att planeringen ska vara med från början till slut. Här byggs inga korthus..... :p Har sett nog med just sånt :cry:

Jag tycker det låter som en toppenidé!

När jag renoverade ett 1800-tals stall på släktgården så använde jag mig av gammalt virke som legat på loftet i säkerligen 70år i allafall. Vi behöll timmerväggarna och återanvände det invändiga stalltaket i pärlspont (!!) både inne i stallet och i boningshuset.

Man får en helt annan själ i stall/hus när man tar tillvara - dessutom känns det ju bra miljömässigt att det inte huggs virke i onödan när det finns färdigt. :)

Precis så som du beskriver planerade jag och min gubbe att göra på vår drömgård om vi fått den (tyvärr skenade priset något fruktansvärt.. :() fast till att bygga en gäststuga eller två, där fanns nämligen en hel drös med halvraserade små timmerbyggnader.. :love:

Vårt stall är gjort av det gamla bostadshuset. Det stod (läs lutade) på gården som en halvfärdig timring.
Golvet som fanns kvar blev innertaket i stallet.

Det tar ju längre tid men annars är det ju bara fördelar med att göra så :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 481
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar