kluriga frågor!

N

Nattuggla

hej alla distansare! behöver lite hjälp här... vet dock inte om tråden ska ligga här eller islandshästfacket...
min fråga till er är iaf: har islandshästar högre vilopuls än andra hästar? och i så fall: tar vetrinärerna hänsyn till detta när man tar pulsen på tävlingar?
har nämligen hört ryktas att det är såhär och vill gärna veta, ska snart iväg på min första cr 5 och vill gärna vara förberedd...
sen vill jag veta hur noga det är att hästen travar rent i besiktningen, min häst har väldigt lätt för att slå över till tölt nämligen, och vill ju inte bli bortplockad från banan pga det.... givetvis tränar vi ju på detta så att han ska trava fint när jag visar honom.. :smirk:
alla svar och funderingar mottages tacksamt...
tar gärna emot andra tips om hur man beter sig på första tävlingen!!

tack alla !!! :bow: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: kluriga frågor!

Jag har just nu en islänning som ja tränar så att hon ska klara att gå några pp och 5 mils tävlingar...(har redan gått en pp).. och jag tycker mig se att hon har en högre vilopuls än mina hästar (araber, korsningar, travare m.m.) men jag tror att om hästen tränas för uppgiften så är det inga problem, man får helt enkelt rida efter hästens kapacitet!

Är pulsgränsen 60 slag så får man ju inte överstiga denna, oavsett ras på hästen, vad jag vet, har aldrig varit med om att man fått "dispans" för att man har en viss ras.

Och det där med att hästen kanske töltar ist. för att trava i besiktningarna gör inget, veterinärerna kan ju ändå se om den är halt eller inte, så det är inget att oroa sig över.

Skulle du undra över något när du kommer till tävlingarna, så var inte rädd för att fråga! Det är ju så man lär sig :)

Lycka till med tävlandet!

ska du till karolinerritten kanske? kul att se lite fler isisar! :)

Jag kommer att rida karolinerritten, men dock inte me islänningen tyvärr, ska ha med min ena 5 åring!

Men till nästa säsong så kommer nog min syster att få tävla ett antal tävlingar med henne!

Vad har du för stam på din isis??

han är efter odur fra törfastödum, undan asta fra bakkakoti, morfar gnar fra bakkakoti..... han heter ari från broaskog!
din pålle då?
kanske vi ses där uppe då? håll utkik efter en liten fux med mkt man och en flummig brud på 1.80.... vi ser lite roliga ut ihop! :smirk:
vad har du för sadel till din när du rider distans/ "vanligt" ??
e på jakt efter nåt nytt som man kan ha "allround"...

Hon är e: Egir från Olstorp, u: Kráka från Björnås, ue: Patrek frá Brekkum!
Ungefär som jag och Gåva då...hon är ju en liten dam på 131 cm och jag drygt 173 så...fast det är ju inte min häst, utan pappas! *skyller på det* :D

Då hon har väldigt kort rygg (och för tillfället väldigt lite muskler) så använder ja min bomlösa på henne, funkar utmärkt! Går även bra att använda den bomlösa när man tränar gångarter, blir ingen skillnad.

Självklart, ska hålla ögonen öppna! Mig hittar man lättast om man letar efter nån me väldigt mycke röd utrustning på häst och ryttare... :p

Tänk om någon av er, eller någon annan som har islandshäst, hade lust att skriva träningsdagbok med sådana uppgifter som Maja tar upp i sitt träningsprogram i en annan tråd här. Gärna med pulsvärden om ni t.ex. rider med pulsmätare och 5 resp. 10 minuter efter avslutat pass. Jag skulle gärna skriva en artikel till ex.vis Islandshästtidningen om er. Jag tror att många som rider islandshäst är sugna på att prova distans, men är osäkra på vad som krävs i träning för en islandshäst. Som jag skrev i ett tidigare inlägg här, tränar min mor sin islänning på ungefär samma sätt som jag tränar min arab; litet långsammare kanske och litet kortare sträckor. Men hennes Diddi skulle absolut klara en 5o km CR om man ser till hans pulsvärden och reaktioner på träningen.

Ni, eller någon annan som rider islandshäst, får gärna höra av er till mig. Om er träning fungerar kan vi kanske lägga ut träningsupplägget och ryttarberättelse från godkänd ritt på stockholmsdistriktets hemsida (www.distansritt.se) så att fler kan läsa och inspireras.

Annette

det låter kul! :bump:
jag är gärna på den iden! dock är jag nybörjare inom distansen, men jag har ett träningsupplägg jag följer, och hoppas att det ska visa resultat nu på karolinerritten! har ännu inte kunnat ta pulsen så många gånger eftersom jag inte har någon riktig utrustning ´för det, men det kommer ändras under hösten då träningen fortsätter! vintern hade jag tänkt använda till lååånga uppbyggande skrittpass och liknande.... du kan väl skicka din mejladress och lite mer detaljerat vad det är för uppgifter du vill ha till mitt pm ?? så hjälper jag dig gärna om jag har möjligheterna finns??
spännade!!! :D

fampont !! vad är det för bomlös du har? jag funderar på att skaffa en karlslund karl, vet du nåt om den?
ska hålla utkik efter dig, hur ser din pålla ut?

Jag har en Barefoot, finns hos Stall Vrå (www.stallvra.com), trivs jätte bra i den!

Den vet ja tyvärr inget om, vart finns dom?

Den ja rider på karolinerritten är en arab hingst, mörk skimmel, med lång man vid namn Solak!

Har inte hunnit fundera i detalj på hur en sådan artikel skulle kunna se ut, men litet uppgifter om dig och hästen: namn, ålder, om du tränat/tävlat din häst för någon annan disciplin tidigare, hur du blev intresserad av distans, hur du tränar nu (hur ofta, längd på passen, typ av pass, pulsvärden, om du behöver klippa din islänning för att sänka pulsen/underlätta för hjärtat m.m.), dina personliga upplevelser från ritten (var det roligt, svårt, jobbigt, vad tyckte du om banan o.s.v.) och gärna uppgifter om hur lång tid det tog att pulsa in och pulsvärden i vet.grinden. Litet om vad du tycker gick bra och vad du lärde dig på tävlingsdagen som du kommer att tänka på till nästa ritt. Något i den stilen. Sedan foton förstås. Min mailadress är: annette.tegnemo@spray.se

Vore jättekul och spännande både för mig och för andra att läsa! Jag kan skriva ihop mer exakta frågor om du vill, om det gör det enklare.

ja du får gärna mejla över lite mer exakta frågor till mig, emma_svard@hotmail.com, så ska jag skriva ihop en utförlig rapport till dig .... verkar jättekul det här!! :bump:
återkommer då någon dag efter karolinerritten så får du ju alla svaren på en gång!!! :banana:

mvh Emma

Kul! Jag skriver ihop ett frågebatteri och mailar dig efter helgen. Sedan kollar jag med tidningen Islandshästen om de är intresserade av att ta in artikeln, annars tror jag att lokalklubben i mina trakter (Stormur) är intresserade, eller kanske klubben hos dig. Och sedan lägger vi den förstås på stockholmsdistriktets hemsida för distans.

Annette

jag har me funderat på att kanske börja med distans....hur får man reda på "hur man ska göra/träna/tävla" o allt det där. jag är verkligen en totalt nybörjare inom distans men mkt nyfiken på det. finns det klubbar? e det dyrt? vad bör man tänka på? jag har en islänning som skulle vara kul o tävla med.

Du kan t.ex. göra som jag gör, jag är också ny inom distans. Läs allt du kommer över på distriktens hemsidor om distans. För dig gäller kanske framför allt: http://hem.passagen.se/distansiostergotland eftersom du bor i de trakterna. Där finns dessutom länkar till de andra distrikten, vår webbadress är t.ex. www.distansritt.se. Sedan kan du alltid beställa Hjortvids bok om distansritt: Med naturen som ridhus, den är väldigt bra och anpassad efter svenska förhållanden. Och så ordnas det ju grundkurser då och då. I vårt distrikt har vi funderat på ett faddersystem, men det är än så länge på planeringsstadiet. Och inte minst: det finns ju en tidskrift för distansryttare som heter Distansryttaren, med hemsida: www.distansryttaren.se. Har du tur finns det gamla nummer kvar som du kan beställa och läsa om fodring, utrustning, träning m.m.

Millenia! :bump:
Hur går det med frågesammanställningen? har börjat klottra ner lite träningsanteckningar och liknande, men vill gärna att du skickar dina frågor när du kan! gärna inna karolinerritten om det går bra?? :)

Frågor kommer, jag lovar. Har haft litet mycket att göra bara. Jag vill jättegärna att du skriver om din träning! Kolla din mail under morgondagen så bör du ha fått ett från mig då...

Jaa Millennnia har haft mycket att göra, bland annat så har hon ridit med mig!!! :eek: ;)

Tack för en jättetrevlig ritt! :bow:

Tack själv! Det var jättetrevligt, och hästarna funkade ju också bra ihop. Ser fram emot nästa ritt, och nästa och nästa... Skall åka och köpa kartor i dag!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 427
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar