klumpig häst - vad gör man?

ThroughMyEyes

Trådstartare
Isisen är så klumpig :s jag fattar inte vad hon pysslar med! För en vecka sedan galopperade hon runt i hagen som en galning och for omkull och kanade 6 meter på sidan i snön!
Två dagar senare så hittade vi henne med ett blodigt stort sår på magen, hon hade sprungit och hoppat och landat över en sten och mosat sönder sig. Dumma älskade klumphästen! :( Så nu stapplar hon runt och tycker att livet är för j*vligt, stelbent och öm är hon

Jag vet inte vad jag ska göra med henne riktigt. Brukar yngre hästar göra såhär? När lär dom sig och slutar? Finns det något jag kan göra?

Sv: klumpig häst - vad gör man?

Hur gammal är hästen?

Jag höll på bli tokig på min häst när hon var två. VARJE dag var det något sår eller skada typ :O Hon skuttade och hoppade, sprang och slog sig och trampade sig, flyttade sig inte för de andra hästarna och var lite nonchalant så åkte på en del sparkar, intryckt i staketet, vrickning, lymfangit, sy sårskador... Trodde aldrig de skulle ta slut men när hon blev 3-4 så hade hon lärt sig att vara försiktigare :) Nu är det sällan hon lyckas skada sig själv - skönt! Någon rispa ibland av brodden när hon busat runt i hagen men annars så :)

Hm, en del hästar är bara allmänt klantiga (har en själv). Det enda man kan göra är väl att minimera saker att göra sig illa på i hagen tex men resten är ju upp till hästen att hålla koll på sina fyra..min har boots på om marken skulle vara knölig i hagen då han annars trasar sönder sig själv fram

Min är så klantig att han t o m har drattat på näsan utanför stalldörren en morgon..han bara är sån, totalt ofokuserad ibland och det är inte en eller två gånger han vrickat sig i hagen eller gått omkull..det värsta jag sett var nog när han brakade i full fart rätt in i vindskyddet :crazy: jag trodde han skulle dö på fläcken (han glömde typ svänga..) men det gick bra..jag kallar min "kalven" av en anledning

Senast ändrad:

Hon är sex år gammal, men beter sig inte riktigt som det. Hehe.

Det låter som om du hade det än värre, vilken tur att det blev bättre :)

Vi har väldigt mycket sten i våra hagar, men inget annat i princip. Bäst vore väll en gruspaddock, men det känns så elakt och egoistiskt av mig att ens tänka tanken.

Det lät riktigt läskigt det där :s vilken himla tur att det gick bra endå!

En sådan klantig häst hade jag inte vågat ha i en stor hage med massa sten i. Det kommer bara sluta illa. Riktigt illa om du har otur. Tycker inte det är egoistiskt att ställa hästen i en grushage om du har en. Självklart måste hästen ha sällskap i eller brevid grushagen.

Med tanke på att du säger att hon galopperade och sedan kanade 6 meter, så undrar man ju lite hur halt det är i hagen och om hästen är skodd och broddad ordentligt så att den får fäste?

Välkommen i klubben! ;)
Min snart 6-åring är precis likadan. Ett riktigt klantarsle som var och varannan dag kommer in i stallet med ett nytt sår i ansiktet, sår på benen, ett svullen ben osv. osv. Senast i somras gjorde hon någon rejäl praktvurpa som resulterade i en kronisk nackskada.
Jag tror sällan att klantighet är en "fas" utan vissa hästar är helt enkelt mer olycksdrabbade än andra

fast samtidigt så kommer hästen aldrig bli bättre på att hålla koll på var den går osv. om man planar marken för den xD

Nej man måste nog utsätta dem för en massa. Min nordis stupa ofta på näsan när han var yngre. Han var så klumpig att han snubbla över småsten o annat smått. Några gånger satt vi tom på när han snubbla. Där stod vi med baken upp o en sur häst.Då började han käka i stället om vi var på fältet. Dessa snubblingar löste jag med att rycka skorna o helt plötsligt gick han bättre på benen. Sedan i takt med att han har blivit äldre o starkare så har han slutat snubbla. Nu tar han sig förbi den hemska leran i klättrandes uppe bland stenarna som en bergsget o jag har slutat bry mig. Håller längst ut i grimskaftet så får han lösa sina bekymmer själv.

Till o stärka honom förutom att skorna åkte så övade vi massor över bommar i olika höjder, avstånd o antal. Det tog dock över ett år innan han fick rätt på alla benen.
Stoet min väninna har i samma hage som är ett år yngre promenera ut från stallet tio meter när första snön kom o la sig på sidan. Vi konstatera då att dom får helt enkelt öva med eller utan vår hjälp.
Å även hon har blivit bättre. Hon har slutat o dundra in i saker o snubbla över allt o alla även om hon fortfarande inte är smidig som en katt precis.

Så jag tycker håll ut o öva på småsaker som stärker henne. Rid aldrig ofokuserad, det var då min snubbla som värst o utsätt henne för saker n som hon kan lära sig på. Att klä in dem i bubbelplast o endast leva på plan mark könns inte snällt. Det är inget liv för en häst.

Förutsatt då att det faktiskt inte är något fysiskt fel på hästen. Min häst har också varit en snubbel-fia, men det berodde till stor del på att hon hade problem med hasor och kotleder fram. Hon hade alltså ont. Sedan ÄR hon dessutom lite klantig och ouppmärksam, men hon har blivit 100% bättre sedan smärtan försvann och det faktiskt gick att börja bygga upp henne och arbeta henne på riktigt.

Förutsatt då att det faktiskt inte är något fysiskt fel på hästen. Min häst har också varit en snubbel-fia, men det berodde till stor del på att hon hade problem med hasor och kotleder fram. Hon hade alltså ont. Sedan ÄR hon dessutom lite klantig och ouppmärksam, men hon har blivit 100% bättre sedan smärtan försvann och det faktiskt gick att börja bygga upp henne och arbeta henne på riktigt.
Bra inlägg,hästar kan va klantiga för att de faktiskt har ont,eller är dåligt skodda eller verkade för sällan tex.
Sen finns det säkert de som ser dåligt oxå .
Unghästar i tillväxtvas kan va extremt klumpiga när de provar sina "vingar" ...vissa flyger inte alls :crazy:.
Min stora häst var inte medveten som 1 åring hur stor han faktiskt hade blivit och gjorde många misstag.Råkade ut för mkt som riktigt ung...En gång hälsade han på en huggorm också vilket inte va så smart.:nailbiting:
Han är fortfarande inte den smartaste i stallet och kan ibland leka Arlanda flygplats och helt glömma att fälla ut landningstället inför landning,men med åren har han blivit lite klokare även om man blundar ibland när han blir riktigt glad.:D

En del individer är nog så där riktigt klumpiga :)
Min haflingervalack va fortfarande vid 7 års ålder riktigt skitklantig :D .. han hade liksom så mycket för sej , så han inte fick ordning på en sak i taget.
Han va väldigt nyfiken och hade stort behov av att titta på allt möjligt ute på ridtur , så han kunde snubbla platt fall bara för att han inte titta vart han gick ..

Det är snö i hagen, men ingen is. Hon är varken skodd eller broddad eftersom hon sparkar mot min andra häst och jag är rädd att hon ska göra henne illa. :s

Ojoj, det låter inte lovande. Stackars din häst, hoppas det går att leva med den skadan endå.

(Hon har inga skor) Som tur är är hon inte alls snubblig när jag rider, det har nog bara hänt fem gånger på över ett år att hon har snubblat (när jag ridit) och det är när hon har busat och jag tappat balansen och antagligen rubbat hennes balans också. Hon är bara klantig i hagen, när jag inte är där och kan "rädda" henne.

Vad skönt att det blev bättre med båda hästarna :)

Min häst har gått igenom veterinärbesiktningen utan problem och hon är inte snubblig när jag rider, utan hon är bara klantig i hagen. :s Det är ju skönt för mig att slippa bli skadad av att hon snubblar när jag rider men jag är orolig för henne när hon är ensam i hagen (ensam som i utan mig, hon har en hästkompis).

Jisses, det låter som om det finns gott om klumpiga hästar :O

Jag red ett halvblod för några år sedan som kunde göra sådär, titta på någon och så snubbla på en sten eller en pinne eller något, det var rätt otäckt.

Men det låter som du måste se till att sko och brodda hästen, klantig +dåligt underlag låter som en komb gjord för skador.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka