klumpig häst - vad gör man?

Sv: klumpig häst - vad gör man?

Hon hade inga problem när hon blev veterinärbesiktad, men jag kan inte minnas om de kollade ögonen och synen. Det borde veterinären ha gjort tror jag.

Blundar han? Oj, det låter jättegulligt men det är säkert inte så roligt för honom. ^^'

Går det om de sparkar mot andra hästar i hagen då? Jag är orolig för att hon ska skada min andra häst. :s

Det kan inte jag avgöra, men du riskerar def att din klantiga skadar sig om hen ska gå barfota. Du får väl dela på dem i värsta fall.

Åh grattis, min är 15 och fortfarande klumpig :meh:
Sprungit in i en parkerad bil efter att ha slängt av syrran, gjort en kullerbytta när han bockade i hagen, drattat på näsan på väg in i stallet/boxen (och det var inte ens halt) och så vidare och så vidare...

Hoppas det gick bra med såret på magen!

Ojoj, det låter som om jag får lära mig och henne att leva med klumpighet av det jag har läst hittills. Hoppas det fungerar för din polle ändå :)

Tyvärr har det inte läkt ännu och det är ett skapligt lustigt sår, men veterinären håller koll på det och jag tvättar (och tvättar och tvättar osv ) så det ska nog lösa sig.

Det är snö i hagen, men ingen is. Hon är varken skodd eller broddad eftersom hon sparkar mot min andra häst och jag är rädd att hon ska göra henne illa. :s

hur funkar flocken /sällskapet rent allmänt?
jag tycker ofta att frekventa blessyrer i hagen tillhör att det är rörigt och ovanligt springigt i flocken i sig. en bra flock konstellation så löper de otroligt sällan ren amok, och skadar sig ytterst sällan. givetvis är denna aspekt även en kombination av hur hagen i sig är utformad.

Som skrivet innan, såvida det inte är något fysiskt fel på hästen så är det tålamod som gäller. Min häst släpptes inte ut i hagen utan höga benskydd och boots föräns hon var sex år gammal. Det gick inte att hålla jämn takt med alla småskador!

Nu i mogen ålder så är det enda farliga skritt på lång tygel. Hon gör som småbarnen när de cyklar, tittar åt ett håll och svänger åt ett annat. Helt uppe i det blå... Men man lär sig att känna igen när de är på väg in i dagdrömmen!

Vilken intressant tråd. Rätt skönt ändå att se att man inte är ensam. Jag trodde min skulle sluta trilla ner i diken när hon blev äldre men nu är hon 8 år och är vi ute och promenerar så får jag hela tiden hålla koll på henne så att hon inte druttar i ett dike.
Hon är en riktig dagdrömmare, går ofta och tittar åt ett annat håll och snubblar på nånting eller far ner i nånting. Och så är hon så obrydd och klättrar upp på saker. Allting ska undersökas och helst med alla fyra benen.
Väldigt valpig i hela sitt sätt att vara.
Hon rullar fast sig med jämna mellanrum och så ligger hon där och väntar tills man hjälpt henne upp igen.

På grund av allt detta så har hon dock gjort sig rejält illa i ryggen och det verkar inte bättre än att det är nått hon får leva med resten av livet. Matte kan bara hoppas att hon inte gör det värre.

Konstigt nog så har hon nästan aldrig några sår. Det har nog hänt nån enstaka gång under åren, ett som behövdes veterinär till och så några skrapsår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka