"kluckande" ljud i magen??

iloveyou

Trådstartare
kanske en lite dum fråga men har alltid undrat vad det e för ljud lr varför det låter som typ vatten i hästarnas magar om de blir pigga lr nåt? kanske ltie svårt att förklara men nån kanske förstår vad jag menar? :P en de lsäger att det rä för att dom druckit precis innan ridning och andra säger att det är för att de är klapphingstar. nån som vet:confused:

Sv: "kluckande" ljud i magen??

Ja jag förstår vad du menar! Det där rytmiska, "guppljudet", har också undrat vad det beror på! Nån som vet?

Jag har under alla år hört att det är håll. Men jag vet inte om det ligger något i det...

hmm okej.. det kanske det kan vara. Iiingen annan som har en aning? :P

Jag har aldrig hört ett sto låta så, tror inte heller jag har hört en hingst. Däremot har alla mina valacker låtit så och även de flesta andra vallacker jag har träffat på. Vet inte varför, tänkte först att de va något med kastreringen att det blir ihåligt på något sätt när kulorna är borta......:smirk: hehe...jag vet inte, men jag tror bara det e vallacker som låter så....

klapphingstar är det ju inte i alla fall eftersom då är det väldigt många vallackar som dom har misslyckats med kastreringen på......:)

Det är väl nåt med att det går in luft någonstans eller nåt på valacker....

Konstig förklaring kanske....men ja kommer inte ihåg exakt....:rofl:

//Domino_s

Har även tidigare hört teorier om att det skulle röra sig om något "glapp" i "tomrummet" men det stämmer inte. Det låter om hingstar också!! Har aldrig hört att det finns någon riktig förklaring.

min unghingst (1.5år) "kluckar" också, när han springer i hagen.

Min hingst låter också så lite nu och då.

(Min faster sa att låter hästen så, så är det en bra körhäst. :D
Hon hade en hingst som också "kluckade", han var ju onekligen en bra körhäst i alla fall.)

Det låter så på en del hingstar och valacker. Läste en tråd för ett tag sedan som tog upp just det och vad det beror på. Orsaken är ingen som vet riktigt, men många tror att de drar in luft i skapet på något sätt. Det har nog ingenting att göra med huruvida de är bra körhästar eller inte.

Det har även kluckat om ett par ston jag träffat, så det är inget specifikt för hingstar och valacker. Om det sedan beror på samma sak vågar jag inte uttala mig om.

ja det är alltid när min springer eller blir pigg lr vad man ska säga. och efterosm han är kastrerad väldigt sent tänkte jag om det berodde på det men..har alltid undrat:P

kanske en lite dum fråga men har alltid undrat vad det e för ljud lr varför det låter som typ vatten i hästarnas magar om de blir pigga lr nåt? kanske ltie svårt att förklara men nån kanske förstår vad jag menar? :P en de lsäger att det rä för att dom druckit precis innan ridning och andra säger att det är för att de är klapphingstar. nån som vet:confused:

Det är sant som någon här säger, att det inte hörs på ston utan bara på hingstar och valacker. De har av "naturliga" skäl ett "hålutrymme" i buken som gör att de får till detta ljud.;)

Det är sant som någon här säger, att det inte hörs på ston utan bara på hingstar och valacker. De har av "naturliga" skäl ett "hålutrymme" i buken som gör att de får till detta ljud.;)

har läst i en annan tråd med samma ämne om folks erfarenheter med ston som låter precis likadant

Jag har aldrig hört ett sto låta så, tror inte heller jag har hört en hingst. Däremot har alla mina valacker låtit så och även de flesta andra vallacker jag har träffat på. Vet inte varför, tänkte först att de va något med kastreringen att det blir ihåligt på något sätt när kulorna är borta......:smirk: hehe...jag vet inte, men jag tror bara det e vallacker som låter så....

Våran hingst låter så. Men jag har aldrig hört ett sto låta så.

det jag har hört är att framförallt vallackar låter så när dom är kissnödiga. Då spänner de sig på något konstigt sätt som gör att det kluckar i magen på dem. Men jag vet egentligen inte.

Det kluckar i mitt ponnysto när hon är "på", ganska ofta i trav ute i skogen:angel: Jag tror det är nått ljud dom hästarna gör i buken när de blir stressade eller uppspelta. Tänker jag efter så har jag aldrig hört en trög häst klucka, medan en del nerviga hästar kluckar nästan hela tiden..

Men stona kanske får in luft i ljuvret då, om valacker får i skapet!:crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 911
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 113
Småbarn Lagom till julen slog den till, den fruktade magsjukan. Nu är jag lite osäker på om man vågar åka på julfirande hos min släkt (30 mil...
Svar
9
· Visningar
1 028
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 434
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Extrem spruträdsla hos barn
  • dubbla efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur