Klubbmästerskap

panaccea

Trådstartare
*Hur går era klubbmästerskap till?
*Vad har ni för klasser?
*Får alla vara med, eller är vissa "uppklassade"?
*Har ni olika klasser beroende på hur mkt rutin ekipagen har? (tex lilla Km och Stora KM?)
*Hur många ca är ni i klubben?
*Går ni helt efter TR eller har ni "egna" regler?
*Vad har ni för domare? (utbildad eller ej?)
*Har ni vandringspokaler?
*övriga traditioner?

många frågor är det men är nyfiken, vårt Km går av stapeln nästa helg och det hade varit intressant o veta hur det ser ut på andra klubbar :)

Sv: Klubbmästerskap

*Vad har ni för klasser? LC:2 för minimästare både ponny och häst
LA:3 för KM på ponny och LA:4 för KM häst

*Får alla vara med, eller är vissa "uppklassade"? Alla får vara med i båda klasserna

*Har ni olika klasser beroende på hur mkt rutin ekipagen har? (tex lilla Km och Stora KM?)Ja, se ovan.

*Hur många ca är ni i klubben? ca 180

*Går ni helt efter TR eller har ni "egna" regler? TR

*Vad har ni för domare? (utbildad eller ej?)Utbildad

*Har ni vandringspokaler? Ja

Nu rider inte jag i nån klubb för tillfället menmen;D Kan svara hur det var på de två senaste klubbarna jag har tillhört:)

Klubb 1:
-Klubbmesterskapet rids i kval och final. I Kvalet får man poäng efter vilken placering man har som sedan multipliceras med den poängen man får i finalen. Om man kvalat dit vill säga;D Tex: Man kommer 3a i kvalet och får då tre poäng. Eftersom att det är de 6 första i varje kval (två kvalomgångar) som går vidare till final så har man gått till finalen. Man kanske kommer tvåa i finalen och får då 2,5 poäng (för att finalresultatet ska väga tyngre än kvalresultatet). Totalt får man då 7 poäng(: Man får inte rida samma häst i kvalet som i finalen.
*Vad har ni för klasser?
-Lätt B1 i kvalen och lätt A1 i finalen. Ponnyerna red lätt B i både kval och final.
-Alla som rider from en viss kategori får vara med.
*Har ni olika klasser beroende på hur mkt rutin ekipagen har? (tex lilla Km och Stora KM?)
- Nej
-1000 tror jag;D
-Helt enligt TR har jag för mig
-Till kvalen varierar det, ibland utbildad ibland inte. I finalen brukar det vara utbildad.
-Ja
*övriga traditioner?
Nej..inte vad jag kommer ihåg;D

klubb 2:
-KMet rids i tre omgångar och man får poäng som räknas till slutresultatet. Kommer man tvåa får man två poäng osv. Dvs, kommer man etta, trea och femma får man nio poäng totalt.
*Vad har ni för klasser?
Två olika ryttartest, minns inte vilka.
Alla from en viss kategri får delta.
Ja, ett KM för alla under 15 och ett för alla över. De yngre rider det lättaste ryttartestet där man ska rida fyra och fyra, de äldre rider själva ett lite svårare ryttartest. Som iofs var jättelätt:angel:
- Kanske nånstans mellan två- och fyrahundra? Jag har faktiskt ingen aning;D
-Helt enligt TR har jag för mig
-Utbildade domare!
-Nej, klubbmästarna fick behålla sina pokaler(:
*övriga traditioner?
Nej..inte vad jag kommer ihåg;D

*Hur går era klubbmästerskap till? En tävling i slutet av oktober
*Vad har ni för klasser? Lc:1 är lektionshästarna och Lb:1 för privatare
*Får alla vara med, eller är vissa "uppklassade"? Alla får vara med
*Har ni olika klasser beroende på hur mkt rutin ekipagen har? (tex lilla Km och Stora KM?) Nej
*Hur många ca är ni i klubben? runt 160 medlemmar
*Går ni helt efter TR eller har ni "egna" regler? Mest efter TR förutom om klädslen
*Vad har ni för domare? (utbildad eller ej?) Utbildad väldigt snäll dommare (nästan alla får över 65% utan ansträngning)
*Har ni vandringspokaler? Nej
*övriga traditioner? Klubbmästarna visas upp på julshowen

*Hur går era klubbmästerskap till? Endast en omgång,ungefär som en vanlig klubbtävling.
*Vad har ni för klasser? Varierar beroende på vad det finns för ekipage inom klubben, senast red alla LB:1.
*Får alla vara med, eller är vissa "uppklassade"? Alla får vara med men klubbens duktigaste privatekipage brukar inte vilja rida LB så det löser sig automatiskt.
*Har ni olika klasser beroende på hur mkt rutin ekipagen har? (tex lilla Km och Stora KM?) Nej
*Hur många ca är ni i klubben? Ca 550 ridande
*Går ni helt efter TR eller har ni "egna" regler? Går efter TR, kan finnas vissa undantag.
*Vad har ni för domare? Alltid utbildad.
*Har ni vandringspokaler? Japp, en stor vandringspokal som man får behålla om man vinner tre år i rad samt en mindre pokal som man får behålla.
*övriga traditioner? Inga speciella.

En tävling i mitten av oktober varje år.

*Vad har ni för klasser?
Oftast LB:1.

Tekniskt sett så får alla vara med, men tävlar man Msv i vanliga fall så är man inte med på LB, i de flesta fall vill säga.

Nej.

Drygt 300 tror jag, men där ingår många ridskolebarn.

Så mycket som det går efter TR, men en del följer vi inte, som t.e.x åldersgränser för A- och B-ponny.

Utbildad. Försöker ta olika domare för att få lite variation.

Ja, den som blir bäst placerad totalt i både hoppning och dressyr får en vandringspokal. Det finns 4 olika: privathäst, privatponny, ridskolehäst och ridskoleponny.

*övriga traditioner?
Inga speciella.

Vi det som en vanlig klubbtävling i november

*Vad har ni för klasser?
KM för lektionsponny går i LC:1, lektionshäst går i LB:2. Privatponny LB:2 (har jag för mig - kan varit LC:1 är osäker...) och privathäst LA:3.

Inga uppklassningar, det löser sig ganska bra med den klassindelning vi har. Det tas inte på så blodigt allvar så det har aldrig varit några bekymmer mig veteligen.

Ett KM - olika klasser enligt ovan

600? 700? Många :)

TR gäller

Outbildad - de som normalt dömer på klubbtävlingarna.

Nej

*övriga traditioner?
På årsmötet får alla klubbmästare mottaga pokal (som behålles) och folket jubel förstås :)

Hur går era klubbmästerskap till?
*Vad har ni för klasser? Man får rida vilken klass man vill brukar varjera mellan LB och svår klass
*Får alla vara med, eller är vissa "uppklassade"? Alla får vara med
*Har ni olika klasser beroende på hur mkt rutin ekipagen har? (tex lilla Km och Stora KM?) Nej, då man tävlar i procent resultat
*Hur många ca är ni i klubben? ca 70 tror jag
*Går ni helt efter TR eller har ni "egna" regler? Inte enligt TR men då alla är tävlingsryttare så har man ju koll
*Vad har ni för domare? (utbildad eller ej?) Utbildad
*Har ni vandringspokaler? Nej, priser brukar varjera men vi brukar ha sponsorer och så får vinnare gratis medlemskap i klubben
*övriga traditioner?Vi har maskerad. Så man kan vinna i ridning och vinna i utklädnad.

*Hur går era klubbmästerskap till? *Vad har ni för klasser?

Vi har det på hösten någon gång.
Vi brukar ha en framridningsklass, LC:1 och därefter KM-klassen LB:1. Privatryttarna och ridskoleryttarna tävlar inte mot varandra, förutom de som går i tävlingsgrupperna - de tävlar mot privatryttarna.
Ja, alla får vara med!
Nej.
ca 700
TR
Vi har några ridlärare som brukar döma.
Nej

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 594
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 283
Senast: Gnapp
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar