Klubbmästerskap, vilka höjder?

B

BeastieBabe

När eran ridskola har KM, vilka höjder brukar klasserna ligga på då? har ni riktiga klasshöjder, LD, LC, LB? eller brukar ni även har 2 lägre höjder så att så många som möjligt av lektionsryttarna vågar vara med och inte bara dom som tävlar lektionshäst?

på ena ridskolan där jag rider beklagade dom sig på tävlingsmöte (jag vet inte med) påatt de var så himla få ridskolehästekipage med och tävlade på Km, så dom som normalt tävlar storhästarna skulle vara med isamma klass som dom som aldrig vart ute å tävlat, annars skulle det inte bli någon tävling i princip..
jag hade tänkt att vara med på min favorit, men jag tro inte att LD är en höjd att hoppa första banan med honom på.. så inget KM för mig och polaren kommer nog inte heller vara med om inte jag ska vara det..
första tanken var då, om dom dänker höjden så får dom fler tävlande.. för det är väl det KM går ut på? att ha en tävling för klubbmedlemmarna? men nu verkar det bara som att dom tar med "svåraste klassen för att snabbt besluta om vem som är klubbmästare"..

men hur gör ni? gör ni KM till en tävling för klubbens alla ekipage eller bara dom bästa och tuffaste?

Sv: Klubbmästerskap, vilka höjder?

Lc/100 för lektionspållarna och sen Lb/110 i omhoppningen.

för privatryttarna är det Lb/110 och sen La/120 i omhoppningen.

Vi har det så att de lektionsekipage som blivit godkända av respektive ridlärare får vara med och starta. Oftast är det alltså de som tävlat en del innan, går i hoppgrupp osv.

För två år sedan körde vi på idén att ha massa små kval runt hela året och att själva Km:et sedan skulle ridas ála Vm-finalen, dvs att de 4 finalryttarna bytte hästar. Hästarna var för övrigt "lottade" på kvalomgångarna. Detta gällde då endast lektionsekipagen men det hade varit kul om privatryttarna skulle göra likadant med kval och hästbyten:devil:

Vi har som du säger, en klass för lektionsekipage och en klass för privatekipage.

Lektions: LD i grund, LC i omhoppn

Privat: 100 cm grund, 110 cm i omhoppn

Helt OK tycker jag. Kunde vara högre för privat tycker jag....

Vårat KM gick i år i LB för ponny och 110 för storhäst då tävlar privatryttare och lektionsryttare mot varandra och ridlärarna avgör vilka lektionsryttare och lektionshästar som får vara med.

Men för att även lektionsryttarna ska ha en chans så annordnas även varje år RM (ridskolemästerskap) Det brukar gå i LC och självklart får även privatryttare delta men det är endast lektionsekipage som kan ta hem titeln och pokalen.

vet faktiskt inte hur det är för ridskoleryttarna, men privatryttarna red lc med en bedömning som jag inte minns vad den heter, men det är iaf 2 omhoppningar, och man höjer 5 cm i varje=)

Lilla_Millan skrev:
vet faktiskt inte hur det är för ridskoleryttarna, men privatryttarna red lc med en bedömning som jag inte minns vad den heter, men det är iaf 2 omhoppningar, och man höjer 5 cm i varje=)

Är det dubbla omhoppningar är det troligen en A1:b :)

Min förra hemmaklubb har de senaste åren haft KM arrangerade av privatpersoner. Jag startade själv trenden 2004 ;) Året därpå hade en kompis till mig och tre av hennes skolkompisar KM och nu i år är det två andra tjejer som anordnar det. Alla har haft det som projektarbete i skolan.

Omgång 1 har då gått utomhus i juni.
Lektionshäst 0,90 m
Lektionsponny LD
Privathäst 1,00 m
Privatponny LC

Omgång 2 inomhus under hösten
Lektionshäst 1,00 m
Lektionsponny LC
Privathäst 1,10 m
Privatponny LB

Går i bedömning två faser, A:0+A:0 med höjda hinder på de som enbart är omhoppningshinder.

Jag tycker personligen inte att KM ska vara för vem-som-helst utan för klubbens duktiga ryttare. Det är ju inte kul med en klubbmästare som inte rider särskilt bra utan bara kan dra runt den snällaste hästen på låga hinder.
På KM-dagen kan man ju ha lägre klasser med antingen "riktig" bedömning eller som clear round. Det har vi haft.

LD LC LB har vi på klubben. samma höjder för privat o lektion.

ja det var lite så jag menade, att man kan ha lägre höjder utan att man tävlar om KM titeln..
för just nu är det endast en gång per år på ridksolan som man kan vara med å hoppa på lektionshäst.. lite tråkigt att vänta hela året för banor på 70 och 80..

Har ni inga klubbtävlingar? På "min" har vi nu i höst först KM i hoppning och dressyr.

Sen lätt o lagom o efter den lingon o blåbär. tycker dom kunde tagit L&L före KM så lektionsryttarna fick lite "uppvärmning". men så tänkte dom visste inte :smirk:

Vårat KM går i LB, med A:1a bedömning dessutom. Så i år är första året jag ska vara med där, har gått upp på 110cm detta året (storhäst)
Vi har "månadshoppningar" varje månad där ALLA kan vá med. Jag kan tycka att det både är bra o dåligt med LB. Det är en höjd där de flesta tävlingsryttare ligger. Men samtidigt, ska inte Klubbmästerskapen vara till för ALLA i klubben? Svår fråga som jag är kluven för.
Men lektionsryttarna tror jag hoppar lägre. Är nog bara LB för privatryttarna, så det är kanske inte så tokigt iaf när jag tänker efter!?

smultan skrev:
Har ni inga klubbtävlingar? På "min" har vi nu i höst först KM i hoppning och dressyr.

Sen lätt o lagom o efter den lingon o blåbär. tycker dom kunde tagit L&L före KM så lektionsryttarna fick lite "uppvärmning". men så tänkte dom visste inte :smirk:
ja, det är en blåbärshoppning, det va den jag skrev upp.. annars är det lovshoppningar, då man måste vara två och vara utklädd.. känns inte som att det är riktigt rätt åldersgrupp då :/

explosiv skrev:
Vårat KM går i LB, med A:1a bedömning dessutom. Så i år är första året jag ska vara med där, har gått upp på 110cm detta året (storhäst)
Vi har "månadshoppningar" varje månad där ALLA kan vá med. Jag kan tycka att det både är bra o dåligt med LB. Det är en höjd där de flesta tävlingsryttare ligger. Men samtidigt, ska inte Klubbmästerskapen vara till för ALLA i klubben? Svår fråga som jag är kluven för.
Men lektionsryttarna tror jag hoppar lägre. Är nog bara LB för privatryttarna, så det är kanske inte så tokigt iaf när jag tänker efter!?
månadshoppning låter perfekt juh! småtävlingar så man kan få hoppa bana lite mer..

På min klubb går KM i LC, sen är det 2 klasser till
utöver KM, LD och LE (10 cm lägre än LD). KM
för Ridskolehästar och privatryttare är samma, alltså
inte separata klasser.

explosiv skrev:
i Ljungby va? tycker jag känner igen sponsor-tavlorna :) Var du med i söndags? Jag var och tittade där då, min syster rider på ridskolan där men tävlar inte då hon är nybörjare. Jag tycker månadshoppning är en grym idé, jag ska framföra det till min ridklubb här. Ska dock ge förslaget att man har två grupper, en ungdomsgrupp och en vuxengrupp, då jag tror att de vuxna skulle våga tävla (och till o med jag) om vi blir en grupp.

LitenSnigel skrev:
Vi har som du säger, en klass för lektionsekipage och en klass för privatekipage.

Lektions: LD i grund, LC i omhoppn

Privat: 100 cm grund, 110 cm i omhoppn

Helt OK tycker jag. Kunde vara högre för privat tycker jag....

Lika hos oss. Fast jag tycker inte att det ska vara högre för privathästarna. ;) Fast vi har inte så mycket duktiga ekipage som ni har uppe hos er. :angel:

i Ljungby va? tycker jag känner igen sponsor-tavlorna :) Var du med i söndags? Jag var och tittade där då, min syster rider på ridskolan där men tävlar inte då hon är nybörjare. Jag tycker månadshoppning är en grym idé, jag ska framföra det till min ridklubb här. Ska dock ge förslaget att man har två grupper, en ungdomsgrupp och en vuxengrupp, då jag tror att de vuxna skulle våga tävla (och till o med jag) om vi blir en grupp.

Du har så rätt så! :) Neej... jag har faktiskt inte varit med på en enda månadshoppning (!!) Det är alltid en massa andra roliga tävlingar när det é månadshoppning, och då vill jag hellre åka på dem :D Ja, det är faktiskt jättebra med månadshoppning. Får se om vi hittar en lucka i vårt tävlingsschema så vi kan vá med där snart, haha...

På min ridklubb går KM alltid i LB på både ponny och häst. Men det är ingen ridskola, så det är bara privatryttare som tävlar.

Vi har inte kört km kontinuerligt.. men nu sist skulle dom ha 90 för storhäst iaf.. men dom sänkte till 80 för att spara hästarna lite. Det som blir utslagsgivande blir omhoppningen på tid istället :) Sedan har vi haft dressyrkm också... i Lb två gånger. Gissa vem som vunnit båda dressyr-km och hoppkm då? Wohoo! *skryytskryyt*

I våran klubb går KM i Lc för ridskolehästarna och LB för privathästarna. Jag tycker att ett KM är till för att få fram den bäste i klubben och det får man ju knappast på plutthöjder. Det finns ju vanliga klubbtävlingar för dem som inte hunnit så högt ännu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 111
Senast: fio
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka