klubb o t-märkning

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokloke

En ägare som "tävlar" klubbnivå eller deltar i träninig för tävling på en T--märkt häst, bryter mot försäkringsbolagets regler har jag förstått

Men vad händer med en klubb som tillåter en T-märkt delta i deras klubbtävlingar, aktiviteter o träningar mm.

Är det ägarens ansvar och då den som kan "straffas" eller kan klubben också få "straff"?

Sv: klubb o t-märkning

En T märkt häst är för lättare arbete och får varken tävla på klubbnivå eller tränas inför tävling :(

Min fråga är om den ridklubb som har tillåtit en Tmärkt häst kan få nåt "straff" eller är det bara hästägaren, och vad händer en häst ändå "tävlar"?

Intressant frågeställning.

Jag har svårt att se att klubben kan få någon påföljd av försäkringsbolaget, men kanske från ridsportsförbundet?

Ryttaren till den T-märkta hästen riskerar skadestånd gentemot försäkringsbolaget, dock har jag aldrig hört någon som fått någon påföljd öht.

Ja att ägaren kan få på nöten av försäkringsbolaget är ju rätt förståerligt , men om en klubb kan få nått från ridsportförbundet kan man ju undra. Egentligen är det väl inte deras problem, då det inte är de som tagit beslutet, men frågan är om de kan få med ett finger, nån som vet.

Varför jag frågar är för att jag är med i en klubb där det kommit en förfrågan om att delta, hästen klarar den typen av aktiviteter som arrangeras hos denna klubb men tänker att en kan bli fler och dessa problem kanske är annorlunda, samt klubben, kan det bli fel där?

beror det inte på varför hästen är T-märkt?

ex en häst som har utläkt spatt men som t-märktes när den fick spatt för att den då var mycket (dyr) lovande på hoppbanorna, spatten är utläkt sedan 8 år tillbaka och ryttaren tränar dressyr och startar på lingondressyr..

borde det inte vara en fråga för försäkringsbolaget? alltså att ägaren kan vetbesiktiga hästen och skicka intyg på vad hästen klarar? dvs träningsmässigt sett? och att detta vetintyg bör uppvisas vid träning/klubbtävling på klubben?

*spånar runt lite*

Ja det vore ju bra
men frågan är om fbolaget godkänner det om dom betalt ut typ 100000 för en häst som tmärks och som efter 8 år blir friskskriven..... eller tar man det bara till klubb nivå kanske.

*spånar som dej*

men frågan är om ridsportförundet lägger sig i i detta alls?

Hej!

Hittade det här på Agrias sida:

"Att en häst är triangelmärkt är inte i sig något generellt förbud mot att man deltar i hoppträning. I bland annat Agria's villkor om delersättning så har bolaget mellan bolaget och försäkringstagaren avtalat att då hästen varaktigt förlorat sin användbarhet, måste ägaren förbinda sig att inte tävla med hästen. Om ägaren ändå tävlar med hästen så bryter han/hon mot försäkringsavtalet vilket i sin tur kan medföra skadeståndsskyldighet.

När det gäller ridskolans rätt att bestämma vilka hästar som får delta i träning och tävling synes det vara fritt fram att föreskriva villkoren för vilka hästar som får närvara vid ett av ridskolan anordnat träningspass, d.v.s. ridskolan får vägra deltagare utifrån sina egna värderingar eller principer.

Detta så länge det inte handlar om otillåten diskriminering på grund av t.ex. ägarens eller ryttarens kön, ras, ursprung etc., vilket inte torde vara fallet här.

Föreningen bör dock tillse att de inte överträder sina beslutade stadgar/medlemsvillkor."

Hoppträning kan ju vara på 1.50. Klubbtävling 40 cm. Är det bara för att det står tävling det är skadligt för hästen?
En t-märkt häst får tydligen inte tävla, även om den har läkt och är fullt frisk. En icke t-märkt häst kan ha haft samma skada, och tävlas för fullt.

Att tävla i t.ex. Bruksridning är inte mer ansträngande än att rida ut en sväng.

Det här är ingent svar på frågan, utan bara för att ge en tankeställare. Mest till försäkringsbolagen kanske. Tillåt klubbtävlingar. Om hästen vinner en 40 cm-hoppning är det ingen som tjänar stora pengar. Det är bara en lycklig ryttare som fått vara med på nåt kul med sin älskade häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 273
Senast: Jeps
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 860
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Fruentimber
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 037
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar