Klövjeväska

Glimfeather

Trådstartare
Hur gammal bör hunden vara för att bära klövjeväska med lite vikt i? Jag har en 16-månader gammal och 23 kg tung bearded collie, ej höftleds-, eller armbågsledaröntgad än. Välmusklad och i god kondition. Jag och en kompis ska ut på en kortare vandring på bohusleden (ganska kuperat och bergigt den delen vi har tänkt oss) om 1-2 månader och hennes hund bör klövjeväska. Är min hund för ung?

Hur mycket är det rimligt att han bär och vilken väska ska man satsa på? Kompisen har en från ruff-wear, är den ok?

Hur lite vikt ska man starta med och i vilken takt kan man öka?

Sv: Klövjeväska

Börja med färdigvuxen hund, så det beror ju på ras. Så med en ettårig BC skulle jag köra igång.
Vilken väska du ska ha beror på om du ska vandra i Sarek eller gå ett varv runt kvarterat. Ju längre sträckor, du ska ryggan ha en riktig ram. Nåt mittemellan så ska den vara av stelare modell, eller runt kvarterat, så är det nästan strunt samma. Köp bara rätt storlek.

Sen börjar du med tom rygga, men fyll med t ex tidningspapper så den bäljar ut, kopplad hund sen är det bara att gå. Vissa hundar skiter i vilket, vissa kan bara inte röra sig med detta otyg på ryggen, så anpassa träningen därefter.
Koppel i början så inte hunden börjar med att gå in i ett buskage, fastna, sen är allt ryggans fel.
Sen tar du sand/havre något som lätt kan fördelas på två högar, första målet kan vara en vikt av 5% av hundens kroppsvikt. Sen kan man ha 10% som slutmål om det inte var Sarektur igen som hägrade, då kan slutmålet vara så mycket som 30% av kropsvikt. Då talar vi naturligtvis om en tränad och erfaren hund som bär en rygga med ram.

Tack för ett bra svar :) Det handlar om något mittemellan för oss, hur menar du med stelare modell? Något exempel på märke?

Tack för ett bra svar :) Det handlar om något mittemellan för oss, hur menar du med stelare modell? Något exempel på märke?

Stelare så menar jag att ryggplattan är stel, som den här:
http://www.outnorth.se/granite-gear/alpha-dog-pack-s.php?ref=productpage-nosto-1

Billigare väskor har bara vanligt tyg, ingen platta över ryggen.

Nu råker Out North ligga här i småland och jag gillar deras grejer, men det finns säkert fler. Vad jag tror är viktigt är att man inte köper "det grannen har" utan verkligen provar en väska som passar din hund. Inte åker fram, att remmarna sitter där de ska osv.

Förlåt för ännu en dum fråga, men stel ryggplatta? Vilket material tänker du då på? Svårt att se på bilden. Styvare tyg/vadderad ryggplatta med styvt tyg eller ett hårt material? Kompisens väska är styv och fast, av tyg, men rejält tyg med stoppning, men ändå mjuk och bekväm. Snäppet dyrare än den du länkar till. Ska be att få testa den en promenad för att se hur den sitter innan jag testar andra modeller.

Den som heter approach pack har min kompis. Men palisades ser också fin ut och der med att vattnet ligger i väskanpassade behållare närmast hunden veckar bra eftersom det kan kyla lite.
http://offleash.se/till-hunden/ute/klovjevaska.html

Senast ändrad:

Jag tänkte närmast på typ vadderad ryggplatta/styvare tyg. Har en gång även sett en klövjeväska som hade en stel ram som ryggplatta, den gick i princip inte att böja, den modellen var ganska dyr och namnet är borta.

Men billiga har bara en bit nylon utan någon typ av stoppning eller styvhet som ryggplatta, så ryggplattan hjälper inte hunden bära, utan påsarna blir hängandes på ryggen. Det spelar ju mindre roll om hunden ska bära liten vikt och kortare sträckor.

Testa är guld värt, eftersom väskorna är lite olika utformade och det är ju hundarna med :) Så man köper en som passar, men för den skull finns ju ingen anledning att lägga tusenlappar på nåt man har runt kvarteret. Eller om lilla vovven tvärvägrar att gå med rygga, då känns det lite snopet att ha slängt en tusenlapp i sjön.

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hundar i liknande storlek som jag dvs 35 cm ryggmått, 7 kg, 34 cm i manken vad har ni för klövjeväska? Jag kollar nu på...
Svar
6
· Visningar
3 243
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Visst är det några här som har vandrat med hund och vill dela med sig av sina bästa tips och sina värsta not-to-do? Jag planerar för en...
2
Svar
21
· Visningar
1 869
Senast: Mearas
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Hej kära hundvänner. Har precis införskaffat mig en klövjeväska till min hund (15 månader, HD A ED UA) för att ge honom ett "jobb" på...
Svar
0
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar