Klösträd och barn

Mirre

Trådstartare
Vill skaffa ett klösträd åt min katthona.

Dels för klösandets skull såklart men också för att ge henne en plats att ligga på där hon har koll men ändå får ligga ifred.

Det jag är rädd för dock är att sonen kan tänkas klättra på det för att klappa katten. Risk att det välter då ju eller att han ramlar ner:eek:
Har ni några bra tips för lösningar på det?

Hon ska få gå ut sedan men hon ska kastreras osv först.

Sv: Klösträd och barn

Fäst klösträdet i väggen om du tror att det kan välta? Och skaffa ett klösträd som är lite lägre, det måste ju inte gå hela vägen från golv till tak. Jag har t.ex. en klösmöbel som bara är strax över metern hög på högsta punkten.

Hmmm....Jag funderar främst på om "det är så farligt" för så mycket väger ej kattklätteträd att få över sig(som konsekvens av att de gör något inte tillåtet.) men blir osäker- fast mina katter har ett- hur det blir kontra småbarn. Men det jag gjort med mitt kattklätterträd är att jag ställt skivstångsvikter på nedre delen för att stadga det där har du småbarn så köp ett som en fyrkantig låda med krypin nederst så fyller du krypinnet med tyngd- så har katten frizon och uppsikt högst upp. Ja,givetvis bör du uppfostra ditt barn till att ligger katten där så skall den få vara i fred men med tyngder i botten som väger mer än ungen tills den fått mer förnuft, så behöver du ju inte oroa dig så mycket.

Katter är bra på att klättra, vi hade bara en hög stolpe med sisalrep runt, kanske 160 cm hög, och så en platta uppepå. Mycket uppskattat, och hundar och ungar kan inte ens försöka klättra efter :idea:
Skruvas fast i väggen förståss...

Mitt klösträd som går från golv till tak väger då en hel del. den skulle kunna ställa till med stor skada i våran 2 årings huvud om det tilläts välta.

Mitt klösträd som är ett sådant från golv till tak har jag fäst i väggen. takhöjden är lite för hög i denna lägenhet att den ska kunna spännas fast mellan golv/tak som det ska göras, så jag tog snören och drog runt pålarna och satte fast krokar i väggen. På så vis hålls det på plats. Visst, det är inte superstabilt, men det kan aldrig falla. Det vickar lite när katterna hoppar upp/ned, men sitter fast det gör det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 954
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar