Kloklippning

M

mizzcat

Hur reagerar era katter när ni klipper klorna?

Våra tre är totalt olika, hankatten lägger sig på rygg, spinner och trampar med tassarna i luften. Lillan slingrar som en ål, är dock aldrig dum. Gammeltanten fräser och slåss, en får hålla fast henne och den andra klippa! :D

Sv: Kloklippning

Har aldrig försökt. Men jag kan tänka mig att jag inte avgår med segern efter ett sådant försök.

För att slippa bli peforerad varje gång man busar, och slippa ha blodiga ränder längs ryggen eftersom de hoppar för att komma upp på axeln. (och slippa lappa ihop småsår på dem efter deras egna vilda lekar)

Mina uppskattar det inte, men med det som med allt annat: det är matte som bestämmer. De sitter motvilligt still tills alla klor är klippta.

-Uppfostra katten om du inte vill att dom ska rivas och hänga på dej!

Hade en katt som älskade att smyga på en bakifrån och just hoppa upp på ryggen (aj!) skulle aldrig klippt klorna på henne för den anledningen, den blev uppfostran och idag har både hon sina klor kvar och jag har inga sår.

Om katterna slåss med varandra så mycket att det blir flera sår kanske det finns en anledning till det, för trångt hus kanske?

Vaddå uppfostra katten?? De är trevliga och väluppfostrade, men gillar att leka. Både jag och sambon gillar att ha katten på axeln, och hon gillar att vara där. http://img.photobucket.com/albums/v207/Korat/Chiang%20Mai/juli05010.jpg

Katter leker, och mina leker gärna brottningslekar. Om de ville skada varandra hade de gjort det oavsett om klorna vore klippta eller inte. De leker inte med klorna ute men om de har för långa klor (vilket innekatter lätt får) så finns risken att de skadar ögonen på varandra av misstag. Varför anser du att man inte får klippa klor? Klipper du själv naglarna? Ska man skippa att klippa klorna på hundar också?

Hihi! Vad sött, jag har också en axelkatt (eller även kallad halsduk)

Till dig som undrar varför man klipper klorna, hur väluppfostrad en katt än är så är den ändå en katt, ett djur! En del katter kan dessutom må dåligt av för långa klor, som våran tant med extra tår. Klorna skär in i tassarna om dom blir för långa.

Har haft två innekatter, dom vässade sina klor på olika sorters klösbrädor, plus att om man börjar klippa klorna på katten växer dom fortare i fortsättningen.. Jag busar och leker med mina katter med, men dom vet att man ska hålla klorna i styr.. det klart att den finns medicinska defekter där man måste hjälpa till lite, men att enda anledningen skulle vara att katten rivs godtar iaf inte jag..

Klippte för första gången igår morse efter det att katt harpunerat fast sig i mitt ben, korna definitivt för långa...
Hon krånglade lite på första tassen men låg sedan still. Flydde därefter in till sin älskade husse och kröp ner brevid honom i sängen, mig har hon gett ilskna blickar sedan dess, så populärt var det inte, men jag slipper bli harpunerad klockan 06 på morgonen efter ett 13 timmars arbetspass, så det är värt det:devil: :D

På min hankatt växer klorna så enormt fort och anledningen till att jag klipper klorna är att han annars fastnar med dem när han mjölktrampar (vilket han gör jämt). Han är inte jätteförtjust i det men det brukar fixa sig om någon distraherar honom med gos under tiden.
Honkattens klor har jag aldrig klippt eftersom det inte behövts. Det konstiga är att hon knappt använder klösbrädan heller, medan hankatten är där flera gånger om dagen.

Brukar passa på när han ligger och trampar på mig (vilket även är orsaken till att jag klipper dem), då bryr han sig inte speciellt mycket. Framtassarna går i princip alltid bra, medan han kan bli lite sur när man håller på med baktassarna. Då föredrar jag att ta en paus och ta resten när han är lugn igen framför att bråka med honom (inte för att han är så jättevild eller så, men det är ändå enklast :P).

Min lilltjej är otroligt väluppfostrad, visserligen ser hon lite småsur ut men hon protesterar inte nämnvärt. Att klippa klorna känns rätt självklart, Xindra är en axeltjej hon med. :love:

Båda mina ligger i handfatet och tycker att dom är världens kungligheter....

Vi måste klippa klorna på vår misse, dels för att han har en extra "tumme" som han inte kan dra in alla klor på, dels för att de annars helt enkelt blir så långa att de "växer runt" och så fastnar han överallt :crazy: Vet rekommenderade oss att klippa...

Misse kanske inte direkt uppskattar det, men vi försöker ta det så naturligt som möjligt. Tvångshåller aldrig utan lyfter lugnt upp en tass i taget och klipper, ibland i samband med kamning, ibland i samband med kel o gos. Han har aldrig protesterat mer än att försöka dra åt sig tassen ibland el så med svansen o blänga lite på matte...:smirk:

Tea är inte särskillt förtjust i att få klorna klippta men hon sprattlar och piper mest,inget fräs och bitande i alla fall. Totte, som är ragdollen i huset är hur cool som hellst, han säger inte ett ord och bara ligger på rygg i mattes knä och ibland kanske tuggar lite uttråkat på min tumme :D

_Elin_ skrev:
Har haft två innekatter, dom vässade sina klor på olika sorters klösbrädor, plus att om man börjar klippa klorna på katten växer dom fortare i fortsättningen.. Jag busar och leker med mina katter med, men dom vet att man ska hålla klorna i styr.. det klart att den finns medicinska defekter där man måste hjälpa till lite, men att enda anledningen skulle vara att katten rivs godtar iaf inte jag..

Det låter som en skröna, tycker jag. Ungefär som att svansen på en häst skulle växa fortare om man klipper den, och håret växa fortare om man klipper topparna.

Vi klipper klorna på vår innekatt för att det inte ska bli sår när hon rivs. Rivs gör hon när man busar med henne, och det skulle lätt kunna undvikas genom att vi slutade busa och brottas med henne, men både hon och vi tycker det är kul. Och hon lider ju inte av att ha lite kortare klor.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 324
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka