Kloklippning? När?

Sv: Kloklippning? När?

haha jag formulerade mig tokigt ser jag! *tankspridd tjej*
jag menade att hon sköter om dem själv..

Gör ett knapplån och väcker upp denna tråd.

Under min uppväxt har vi alltid bott på landet och haft utekatter.
- Ingen kloklippning (givetvis för att de behövt sina vassa klor)

Man har ju blivit lite äldre, flyttat iväg och bosatt sig i en lägenhet. Suget efter katt blev för stort och en liten "olycka" (huskatt smet ut, okänd fader) kom hem till oss.

Kloklippning? Hon är nu ett halvår och vi har aldrig klippt hennes klor. Korta och fina är dem - och givetvis sylvassa! Som en katts klor ska se ut. Dock har jag fått en del höjda ögonbryn från andra lägenhetskattägare, "klart du måste klippa klorna, annars blir de ju för långa". "De växer som en kanins, pulpan blir längre och snart kommer hon inte kunna gå!"

Bluff och båg anser jag eftersom jag har ett levande bevis i min famn. Är klippning bara ett sätt för att skona sina möbler/andra katter och djur/sig själv från sylvassa klor? Eller kräver en del katter rent fysiskt att de klipps, annars blir de för långa?

Lihna

Har inte katten ordentliga klösmöjligheter så den själv kan vässa ner sina klor så är det inte alls ovanligt att dom blir för långa. Pulpan växer inte ut så extremt som på en kanin, men klon växer i en "cirkel" och kan börja växa in i trampdynan på undersidan om dom inte sköts, detta är inte särskilt behagligt för katten och den kommer inte att vilja stödja på tassen. MEN, sköter din katt sina klor själv, med hjälp av klösmöbel eller annat som hon kan hålla efter klorna med så är ju kloklippning inte nödvändigt. Jag tycker dock att det är bra att "trubba av" klorna emellanåt för att inte få fina klösmärken när dom ska gosa eller för att skona möbler och mattor lite.

jag började klippa klona på mina efter att jag fått hem dem vid 12 veckors ålder. Klipper den ena var 3e-4e vecka och den andra ung 5e-6e vecka de växer lite olika.

Kan rekommendera att du börjar träna tidigt med dem för jag har aldrig haft problem med att klippa mina killars klor medan jag vet att andra får vira in dem i handdukar å jag vet inte vad för att de ska kunna klippa....

kl

jag har aldrig klippt klorna på min 10 åriga utekatt, och hon har då inga problem med det. hon vässar dem själv.

Min honkatt mjökltrampar mig på halsen när vi ska sova (och när hon tycker jag ska vakna). Det gör ONT om inte klorna är tillräckligt trubbiga. Snygga röda märken får man också...

Hankatten är en stor klant och fastnar överallt när klorna blir vassa. Jag har räddat honom från soffor, filtar, kläder, klösträdet, gardiner (långt upp dessutom, han nådde inte ens ner till golvet med baktassarna utan hängde med framtassarna om fönsterbrädet.), mattor med mera ett antal gånger.

Jag började klippa klorna på mina redan när jag fick hem dem, då var de lättare att hålla fast.

Appropå kloklippning!

Jag klipper klorna på min mammas innekatt eftersom hon inte ser ordentlig. Katten har varit lite som en mask, men det har alltid gått bra och vi myser mkt efteråt. Nu senast var han jätte jobbig! Fick panik av att jag var tvungen att hålla i honom. Försökte vara så varsam som möjligt, försökte belöna med ost men han var ointresserad. Så fort jag släppte honom blev han lugn och ville kela... förvirrad.
Någon som har ett bra tips på hur jag ska göra nästa gång? Vill inte att det här ska bli en stor "grej" som ni kanske förstår.
Tacksam för hjälp!

Jag har tidigare satt katterna i knät när jag klippt klorna. Men när jag fick Misty så fick hon liksom inte plats i knät, det blev bara bökigt att knöka ihop henne + hålla tassen och tången och allt. Så när hon ligger på golvet sätter jag mig över henne (inte PÅ henne), hon kan inte backa för är är mina fötter och inte ta sig åt sidorna för mina ben. Det går jättebra och hon är lugn hela tiden.

Senast när jag skulle klippa klorna på min mammas katt fick jag göra samma sak. Nu är hon modell jättejätteliten så jag har alltid haft henne i knät och det har gått hur bra som helst, men på något konstigt vis har hon blivit vildare med åren :crazy: Så senaste gången var hon helt omöjlig, det blev kaos fast jag var som vanligt lugn men bestämd mot henne. Då satte jag henne på samma vis som jag har min katt och klippte klorna och hon var helt lugn hela tiden. När klippningen var klar låg hon kvar och stök morrhåren mot mina knän :)

Det är värt att försöka menar jag. Funkar det för mig så kanske det går bra för dig med. Jag håller i alla fall tummarna för att det går bra!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 722
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama