Kloklippning? När?

milly

Trådstartare
Kommer på nya frågor hela tiden... nu när man är nybliven kattägare.

Våra två kattungar på snart 5mån har riktigt vassa klor i framtassarna. (I bak har de slitits ut och är inte alls så vassa - antagligen för att de används mer när de springer o jagar varandra inomhus? Mot t ex vårat klinkergolv i köket som är ganska strukturerat...)
Kan jag klippa dom litegrann (vet hur man gör) även om de bara är kattungar och måste man i så fall ha en riktig klosax? Ska i sånna fall titta på sånna när jag åker in till stan (och djuraffären) imorn.

Sv: Kloklippning? När?

Jag börjar klippa klorna på mina kattungar redan när dom är 7-8 veckor och gör det sedan regelbundet varannan vecka - 1 gång/månad. Jag tycker det är lättast med riktig klosax, men har även använt en sån där liten nageltång när dom varit små.

Vill du klippa klorna är det bra att börja så tidigt som möjligt.

Jag klipper mycket sällan klorna på 2 av mina katter, de har alltid varit innekatter. Gammelkatten däremot har förr varit utekatt och på honom klipper jag kanske varannan månad, när jag tycker de blivit långa.

Jag använder inte klosax utan en nageltång för människor. Min erfarenhet är att klosaxen lätt splittrar klon.

Jag har klippt klorna varje - varannan vecka på min katt sen hon var 11 veckor, så det är inte för tidigt att börja. Det är lika bra att börja så fort som möjligt, är min åsikt, så de vänjer sig!
Jag föredrar en klotång framför nagelsax/tång. Tången är slipad så att den skär av klon och då är - enligt min mening - risken att klon splittras mindre. En slö, gammal klotång kan jag tänka mig krossar klon, men inte en ny och vass. En nagelsax/tång är dessutom spetsig och kan sticka katten om den börjar sprattla. Klotänker är rundade.

Lycka till!

kl

jag har aldrig klippt klorna på min 10 åriga utekatt, och hon har då inga problem med det. hon vässar dem själv.

Precis... För att VÄSSA klorna är då fasen ingenting man behöver hjälpa till med. :crazy: ;)

Jag anser att det inte finns någon som helst anlednign att klippa klorna på en katt som stimuleras som den ska. Då bör den inte riva på inredningen och klorna blir inte för långa.

Sen kan man klippa dem vid tillfällen av olika anledningar. Men det är inget man gör regelbundet.

Jag anser att det inte finns någon som helst anlednign att klippa klorna på en katt som stimuleras som den ska. Då bör den inte riva på inredningen och klorna blir inte för långa.
Om man har katter som gärna leker med varandra då och man inte har lust att åka till veterinären för splittade öron eller trasiga ögon då?

Lider katten av att få klorna toppade? Knappast.

/Jen med rexar som lätt får rivsår på mindre pälsade områden.

Eftersom katterna leker med oss och varandra, och dessutom klättrar upp på rygg och axlar finns det en mängd anledningar att klippa. En klo i ögat under en "brottningsmatch" räcker för att ta synen för all frmatid...

Mina kattungar klipps första gången när de är ca 2 veckor gamla. Intensivt mjölktrampande ger mamman sår annars, och jag ser ingen anledning till det när det är så onödigt.

Eftersom katterna leker med oss och varandra, och dessutom klättrar upp på rygg och axlar finns det en mängd anledningar att klippa. En klo i ögat under en "brottningsmatch" räcker för att ta synen för all frmatid...

Mina kattungar klipps första gången när de är ca 2 veckor gamla. Intensivt mjölktrampande ger mamman sår annars, och jag ser ingen anledning till det när det är så onödigt.

Samma här. Jag börjar klippa klorna på kattungarna när de är riktigt små, runt 3-4 veckor.

Man ska inte underskatta den skada klor kan orsaka. Utekatter behöver sina klor, men innekatter behöver faktiskt inte ha långa vassa klor att hålla fast byten med eller att försvara sig med.

kl

jag har aldrig klippt klorna på min 10 åriga utekatt, och hon har då inga problem med det. hon vässar dem själv.

UTEKATT, ja. Det är skillnaden. Den behöver sina klor att försvara sig med, kunna klättra upp i träd mm. Innekatter är en helt annan sak!

Enligt min uppfattning behöver man inte klippa klor, det gör de ju inte i naturen. Mina katter har aldrig fått klorna klippta och de busar en hel del. Men de vet om att de har klor, de försöker ju inte döda varandra, om det är det de är ute efter kanske man inte ska ha dom tillsammans. Har haft katter i 17 år och de har aldrig skadat varandra. Små kattungars klor är såklart vassa men om de får använda sina klor på klösbrädor eller träd utomhus på blir de inte så vassa och spetsiga utan mer starka och filade. Men känner du att du måste klippa klorna så tror jag inte att det är något de mår dåligt av precis, men det är inte nödvändigt.
När en katt vässar klorna blir de inte vassare vad jag har märkt iaf, utan mer filade. Men det finns det säkert ett dussin åsikter om:angel:

Enligt min uppfattning behöver man inte klippa klor, det gör de ju inte i naturen.

Fast man kan ju inte jämföra tamkatter med "katter i naturen". För det första är många av våra tamkatter enbart innekatter och för det andra så är vissa bara ute en del av dagen - dessa kanske man behöver klippa klorna på för att de inte ska bli onaturligt långa.
Precis som med hästar! ;)

I mitt fall vill jag klippa i nuläget för att de har så vassa klor och får än så länge inte vara ute så mycket. De har klösbrädor och klöser mycket på dom men det hjälper inte uppenbarligen... de har råvassa klor!
Man skulle kanske inte BEHÖVA klippa dom pga att de är onaturligt långa men jag tycker dom är för vassa, de behöver inte ha så vassa klor just nu.

Enligt min uppfattning behöver man inte klippa klor, det gör de ju inte i naturen. Mina katter har aldrig fått klorna klippta och de busar en hel del. Men de vet om att de har klor, de försöker ju inte döda varandra, om det är det de är ute efter kanske man inte ska ha dom tillsammans. Har haft katter i 17 år och de har aldrig skadat varandra. Små kattungars klor är såklart vassa men om de får använda sina klor på klösbrädor eller träd utomhus på blir de inte så vassa och spetsiga utan mer starka och filade. Men känner du att du måste klippa klorna så tror jag inte att det är något de mår dåligt av precis, men det är inte nödvändigt.
När en katt vässar klorna blir de inte vassare vad jag har märkt iaf, utan mer filade. Men det finns det säkert ett dussin åsikter om:angel:

Du, katter behöver inte slåss för att få en klo i ögat. Det räcker gott och väl med vanligt hederligt bus. Mina katter har en mängd klösmöjligheter men inte tusan innebär det att de har trubbiga klor.

Katter vässar klorna just för att få vassa klor som kan fungera som vapen och underlättar vid klättring. Skulle klorna bli trubbiga av vässning skulle katterna förmodligen låta bli att vässa klorna.

Vässningens andra funktion är att det sätter kattens doft på föremålet som de klöser på, ett sätt att tala om vems revir det är alltså. De har doftkörtlar på tassarna.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 722
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama