Is

Trådstartare
I ren frustration började jag klippa klorna på sambons hund och nog för att ja visste att hundstackarn har mycket att önska när de kommer till klokvalitet men alltså detta va värre än jag trodde.

Klorna är torra, spröda och liksom faller sönder när man klipper dem! Dom är liksom helt ihåliga.
Han har som sagt alltid haft dåliga klor men inte så här!
Kan han ha brist på något?
Vad kan man göra för att bättra på kvaliteten? Olja? Tillskott? Bättre kloklippningsrutiner?

Jag tycker att klorna ofta kan bli torra och spröda när de är för långa. Är det någon skillnad i klokvalitén vid pulpan och i klospetsen?

Jag skulle tro att Nutrolin har den allra bästa oljan, men för min flock funkar det prima med den från Svenska Djurapoteket.

Hur är trampdynorna, huden och pälsen? Går hunden mycket längs/på saltade vägar?

Jag tycker att klorna ofta kan bli torra och spröda när de är för långa. Är det någon skillnad i klokvalitén vid pulpan och i klospetsen?
Näh jag tycker det är samma rakt igenom. När han jagar har det hänt att klon har klyvit sig liksom mitt i tu längst pulpan :nailbiting: så jag har haft som vana att innan jakt målat klorna med stärkande nagellack. dock inte i år men sambon har inte sagt att det varit några problem heller....

Jag skulle tro att Nutrolin har den allra bästa oljan, men för min flock funkar det prima med den från Svenska Djurapoteket.

Hur är trampdynorna, huden och pälsen? Går hunden mycket längs/på saltade vägar?
Trampdynorna är hela men tycker att dom gott kunnat vara lite mjukare. Pälsen är bra men huden vet jag inte, nu när du säger det så har han slickat mycket på frambenen så han har lite svampangrepp där.

Han går aldrig på saltade vägar.

Det där låter tyvärr som om det kan vara SLO.. Vad är det för ras?
Läste på om sjukdomen och va jag förstår blir klorna dålig efter att hunden en gång tappat dem. Men denna hund har aldrig tappat en hel klo. så tror (hoppas) att det inte handlar om någon sjukdom

Läste på om sjukdomen och va jag förstår blir klorna dålig efter att hunden en gång tappat dem. Men denna hund har aldrig tappat en hel klo. så tror (hoppas) att det inte handlar om någon sjukdom

På min hane började det med att en klo blev "svampig" och till slut gick av. Några fler klor blev spröda och gick sen även de av. Så det var första symptomet på sjukdomen. Därefter gick fler klor sönder och togs bort. Det var faktiskt bara 2 klor som trillade av själv och det var i slutet när det började bli bättre.

På min hane började det med att en klo blev "svampig" och till slut gick av. Några fler klor blev spröda och gick sen även de av. Så det var första symptomet på sjukdomen. Därefter gick fler klor sönder och togs bort. Det var faktiskt bara 2 klor som trillade av själv och det var i slutet när det började bli bättre.
Det va ingeb rolig läsning...

Nej de behöver inte tappa en enda klo för att det ska vara SLO. På min blev de ihåliga och separerade. Som du beskrev din. Finns lindrigare och svårare fall av SLO.

Sen innebär inte SLO någon dödsdom direkt, eftersom det precis som ovanstående skriver finns både lindrigare och svårare fall av sjukdomen. På min hane skedde allt inom loppet av 3 månader, från första klobrottet till sista klon ramlade av utav sig själv. Han har klarat sig på bara biotin och fiskolja som behandling (ger även MSM) och har varit besvärsfri i 3 år. Det enda som märks är att han får skor på sig när det är mycket skare, eftersom klorna är såpass korta.

Min har inte ens någon behandling (han är foderallergiker och tål inte oljan) och det som påverkat är att klorna är ihåliga och deformerade och jag får klippa dem ofta och på ett speciellt sätt samt att de spricker lätt. Men bara man håller efter så lever han fullgott liv. Däremot skulle han inte funka som hårt arbetande brukshund.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
819
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 017
Senast: Boj
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka