Klippta klor!

Sv: Klippta klor!

Jag klipper en gång i veckan på valpen och det handlar inte så mycket om hur det låter på golvet utan mer för att vänja honom vid klippningen. I början fick sambon muta med godis hela tiden, sen fick han en godis efter varje klo och nu får han en godis efter varje tass men snart blir det en godis efter klippningen är klar :banana:. Han är numer superduktig, tyst, lugn och helt stilla på bordet :love:.

När han blir större kommer jag att gå efter modellen "om hunden står på ett bord ska klon inte nudda bordet". Jag tycker att det är mysigt att det låter lite när han kommer springande, men det kanske ändrar sig med tiden ;)

Kl

Är det verkligen INGEN mer än min hund som fixar sina klor själv?

Sen VILL jag nog ha åtm lite klo på dom, klon har ju faktiskt en betydelse...spec på vintern så dom får "tag"

Focus bakklor behöver jag sällan klippa :D

Sen vill jag inte ha för långa balansklor (de två klor på mitten av framtassarna) då jag sett och hört om för många brytningsskador. PLUS att det låter i golvet då :angel:

det beror helt på rasen! min doberman låt aldrig, vare sig klorna var korta eller (för) långa. collien låter lite även om klorna är nyklippta. klipper inte så ofta, 1-2 ggr i mnd men han går mkt utomhus så han sliter rätt bra själv.

jag klipper väl en gång i veckan ungefär. tiken har långa tassar med långa tår och långa klor. för långa enligt mig. de växer som ogräs och är stenhårda. men de når inte ner i marken och hon har aldrig brutit någon klo. labben putsas lite då och då. han har mycket rundare form på sina tassar med korta tår och korta klor. han har en urusel klokvalitet och bryter jämt och ständigt sina klor.

dobermanns har ju jätteroliga tassar. det ser nästan ut som om de har kattassar. mina hundar har mycket längre tår än så, och tikens tassar liknar nästan hartassar.

Är det bara jag som får spader på hundar vars klor är så långa att dom låter i parketten?

Så, är det bara jag som har den här fixidén? Och handen på hjärtat, hur ofta klipperna ni klorna på era hundar och hur långa är dom? ;)

Ne det är inte bara du som får spader. Själv hatar jag långa klor, det både ser illa ut och är inte heller särkilt bra för hunden.

På mina hundar hålls klorna i topptrimm. På valpen, vars klor växer som ogräs klipps de två gånger i veckan, ibland 3, och de vuxna hundarna klipps 1 gång i veckan. På så sätt håller sig pulpan alltid kort och likaså klorna.

Det låter inget på mina golv här hemma.

Jag klipper jättesällan klorna..Kanske var 6.e vecka. Bakklorna (?) är dom enda som behöver klippas och "tummarna" på framtassarna som jag klipper oftare. Kanske varannan vecka? Det klickar från baktassarna när han går på golvet, men jag tror det bero rpå att han har blivit så "släpig" i bak efter vi fick diagnostiserat artos. Kan inte minnas att det gjort det annars.

Jag klipper en gång i veckan på min dalmatiner. Det är det roligaste man kan göra på en så korthårig hund. Man går nästan och väntar på att de ska växa ut igen :crazy:
Gjorde dock misstaget att klippa min blandras (golden/labbe) i pulpan idag...dock låg han bara tyst fortsatte sova i mitt knä, så så illa var det inte.

Jag klipper klorna en gång i veckan på min vovve o de e en schäfer!! får ju spader om det låter på golvet när han går =) sen ska dom ju inte ha för långa klor heller

Är det verkligen INGEN mer än min hund som fixar sina klor själv?
Jag klipper min vavva kanske en gång om året. Dock tror jag inte att hon gör någonting åt klorna själv, utan hon är ute och traskar omkring så de slits ner av sej själv. Numera bor vi ju i stadsdjungeln med massor med asfalt, så det gör väl sitt. Men även när vi bodde på Irland klippte jag henne inte betydligt.
JRT klipper jag kanske en gång varannan var tredje månad. Inte heller hennes klor blir så långa.
Skulle jag klippa klorna en gång i veckan skulle inte mina hundar ha några klor kvar. De växer inte så fort.

Jag ÖNSKAR att min vovve hade korta klor,men när jag tog över han (när han var 9 mån) så hade tidigare ägare inte klippt så mycket,men tjejen på jourhemmet hade försökt att få ner dom lite..
(vovven är omplacering som hafft det MYCKET svårt)

Jag klipper minst en gång i veckan ibland två,klorna bak växer frammåt,så dom fick jag ner ganska mycket på en gång,så dom låter iaf inte när han går,men fram växer dom neråt,så där är dom långa...Eller rättare sagt pulpan..

Klipper så långt jag kan varje gång,utan att han ska börja blöda..

Lite offtopic,men om man klipper regelbundet,kan man få tillbaka pulpan lite då?

Det skiljer sig till och med på en och samma hund :)
min store kille klipper jag i princip aldrig bakklorna på, de är perfekta ändå, däremot fram behövs det ibland men inte mer än max en gång i månaden, småtjejorna däremot behöver klippas oftare, och ofta får jag ta yttersta tippen på killen oxå då även om det egentligen behövs, han tycker det är orättvist om jag bara pysslar med tjejorna :)

"fast det egentligen INTE behövs" ska det naturligtvis vara :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka