Klippta klor!

Sv: Klippta klor!

Åh.. Min lilla hjärtehund.. Klipper hans klor ca 1 gång ca var 10:e dag.. De växer inte så fort.. Men är lång för det.
Och här klickar det hela dagarna.. Och repor har det blivit..
Min sambo är väl inte såå lycklig över det..

Men vad göra? Kan inte klippa dem mer än vad jag gör.. Och även som nyklippt så klickar de i golvet.

kl

Nu dör ni väl men min gammeltik blev inte klippt de första 11 åren :eek: :D De sista 3,5 åren fick jag dock hålla efter henne lite...dom jag har nu kanske jag klipper 3-4 ggr om året, beror helt o hållet på...

Min DSG gör ofta som katterna, dvs "biter" av sig klotoppen

kl

Nu dör ni väl men min gammeltik blev inte klippt de första 11 åren :eek: :D De sista 3,5 åren fick jag dock hålla efter henne lite...dom jag har nu kanske jag klipper 3-4 ggr om året, beror helt o hållet på...

QUOTE]

Jag tror inte att hon dör. Ser hon avliden ut?

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag är rätt säker på att just den hunden faktiskt är avliden :D

Det martha menade var att VI som läser det "dör" av chocken att få veta att hunden inte fick klorna klippt på 11 år ;)

kl

QUOTE]

Jag tror inte att hon dör. Ser hon avliden ut?

Min ena kan treava runt helt tyst i evihet, Den andra hörs så snart man gått en kvart över klippdags (han hörs både före och efter)
Klipparen är duktig. Hon klipper så kort det går.

Senast ändrad av en moderator:

Vår lilla hörs alltid klorna när han går. De är lagom långa, klipper inte mer. Klorna är riktade nedåt så jag antar det är därför.

På lillskiten klipper vi när det behovs, han sliter dem rätt bra själv just nu. På den stora får han itne klippas oftare än var 6e vecka för hans klor växer så sakta. Vilket är bra för han måste klippas med maskin då han är så rädd.:)

Jag klipper 1-2 gånger i veckan, fast då är det ju en valp också. Det tråkiga är att hennes klor alltid ser långa ut, men jag klipper så långt in det bara går. Men så långa att de tar golvet är de då inte.

Jag klipper ungefär en gång i veckan, ibland varannan vecka. Hanens klor klickar alltid i golvet, och tikens klor klickar bara ibland.

Detta trots att tiken har mycket längre klor än hanen. När hennes är nyklippta ser dom lika långa ut som hanens när hans har växt alldeles för länge. Men så har jag också alltid hållt efter hans klor, tiken blev klippt alldeles för sällan i sitt förra hem så hennes pulpor är långa. Jag ska låta klippa ner dom ordentligt när hon ändå ska sövas inför sin kastration senare.

Jag brukar klippa varannan vecka ungefär, kanske var tredje... men jag klipper regelbundet ;) , om inte annat så brukar jag lyssna på om klorna "tickar" mot golvet eller asfalten på promenaderna och då klipper jag dem.

Är det bara jag som får spader på hundar vars klor är så långa att dom låter i parketten? Här hemma klipps klorna ofta, och då så korta det går. Det enda som hörs är alltså trampdynor mot parketten.

Så, är det bara jag som har den här fixidén? Och handen på hjärtat, hur ofta klipperna ni klorna på era hundar och hur långa är dom? ;)

Två gånger i veckan.
Efter hand blir klorna kortare och kortare.
Tillslut ser de mest ut som stumpar och klickar inte.
Tror pulpan drar sig tillbaka när man håller efter dem så ofta.

Jag kan dessutom dela med mig av att jag tycker det är kul att klippa klor.
Vovven får ligga på rygg med tassarna upp i luften. Bra belysning på fossingarna och sedan är det bara att sätta igång!

Jag håller med om att kloklippningen är mysig och rolig. Det är socialt och mysigt. Focus sitter eller ligger på sidan så klipps det på. Jag klipper alltid så att pulpan nästan sticker fram och tycker dom drar ihop sig mer och mer. Även om man ibland fuskat, men då får man bara klippa ännu oftare och närmre! :idea:

Ett bra sätt för mig som har en hund med svarta klor är att klippa såpass mkt att det tillslut kommer fram en "mörk-svart" prick. Svårt att förklara kanske :angel:

Jag håller med om att kloklippningen är mysig och rolig. Det är socialt och mysigt. Focus sitter eller ligger på sidan så klipps det på. Jag klipper alltid så att pulpan nästan sticker fram och tycker dom drar ihop sig mer och mer. Även om man ibland fuskat, men då får man bara klippa ännu oftare och närmre! :idea:

Ett bra sätt för mig som har en hund med svarta klor är att klippa såpass mkt att det tillslut kommer fram en "mörk-svart" prick. Svårt att förklara kanske :angel:

Jag fick lära mig att klippa ända till det kommer fram en vit rand inne i klon..;) Tycks finnas massa knep med svarta klor!!

Och ja No1, pulpan drar sig tillbaka om man klipper ofta och nära!

Jag gillar också att klippa klor.
Vår hund var väldigt svårklippt förut, men nu går det finemang efter träning :)
Håller just nu på att träna med gamla JRT:n. Mina föräldrar har alltid lämnat in honom på kloklippning innan eftersom han blir fly förbannad, men det går bättre och bättre.

Ett tips är att när man börjar närma sig pulpan blir konsistensen på klon mer "svampig"s, bra att tänka på när man har mörka klor.

Ju slarvigare man är med kloklippningen desto längre blir pulpan

Jag klipper mina runt 3-5 ggr per månad.

Jag vill inte heller att det ska låta när de går.

Kl

Är det verkligen INGEN mer än min hund som fixar sina klor själv?

Sen VILL jag nog ha åtm lite klo på dom, klon har ju faktiskt en betydelse...spec på vintern så dom får "tag"

min hund har för långa klor, pulpan är jättelång. fast å andra sidan är han ju omplacering så det är ju inte mitt "fel" att dom är för långa.
försöker klippa dom minst 1 gång i veckan.
där jag köper hundmaten får man en gratis kloklippning om man köper en 15 kg säck, och det gör ju alltid vi :) så då blir dom ordentligt klippta.

Är det verkligen INGEN mer än min hund som fixar sina klor själv?

Jo, min förra tik klippte vi klorna på ca 1-2 ggr per år. Hon slet dem själv så det behövdes inte. Sprang ofta på grusvägar mm då hon var med när vi tränade hästarna på rakbanan :D

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka