Klippta klor!

Aliide

Trådstartare
Är det bara jag som får spader på hundar vars klor är så långa att dom låter i parketten? Här hemma klipps klorna ofta, och då så korta det går. Det enda som hörs är alltså trampdynor mot parketten.

Så, är det bara jag som har den här fixidén? Och handen på hjärtat, hur ofta klipperna ni klorna på era hundar och hur långa är dom? ;)

Senast ändrad:
Sv: Klippta klor!

Det beror nog lite på raser i vilken vinkel klorna växer. Jag har två raser. Den ena kan ha ganska långa klor utan att det hörs och den andra klapprar i golvet även om dom är nyklippta. :crazy:

Jag klippte alltid när det "tickade" mot parketten. Ca 1 gång i månaden ungefär.

Tycker mer det beror på hur man klipper klorna. Om man klipper dom med vinkel nedåt, uppåt eller som följer klon. Innan jag förstod hur man klippte så klippte jag ju så att säga längst med klon. Lite vinklat nedåt. Nu idag klipper jag nästan mer vinklat uppåt. Svårt att beskriva :D

Och många säger att korthåriga hundar ser ut att ha längre klor, visst. Men då är det väl ännu viktigare att man håller dom fina? En nära vän till mig har två dobbisar, där kan man snacka korta och fina klor. Och inte ett ljud i parketten :bow:

Jag har en långhårig som låter trots att han är nyklippt och en korthårig (nästan korthårig i alla fall.....Labba) som kan se ut som fan om klorna men smyga fram tyst.

Jag klipper båda hundarna minst en gång i månaden och jag vidhåller att det är vinkeln på klorna som gör mycke.

En av mina fick man nog ge fan i att klippa i ett år innan hans klor hörs. Den andra hörs alltid!

Jag klipper ca 1ggn/2 vecka.. Ibland 1 ggn i veckan.. Men sen kommenterar folk ofta om hur korta klor mina hundar har..
Det låter inte när hundarna går här hemma.. hehe.. klorna alltså..

Och jag precis som folk skrivit klipper "uppåt" och sedan sidorna därefter.

Klipper hundarnas klor när det behövs, vilket är väldigt individuellt ;)

Samma här. En av hundarna bör klippas en gång i veckan, och hon är ändå den som har längst klor. En klipps jättesällan och hon är nog den som har kortast klor. Så det där är väldigt olika.

För långa, för sällan. Han klickar i parketten. Klipper varannan vecka ca. Det krävs två pers. och maken är sällan pigg på att hjälpa mig.

Ska vaccinera honom nästa vecka och funderar på att få klorna klippta samtidigt. Så det blir ordentligt gjort av någon som kan och har handlaget. (Själv har jag tyvärr lyckats klippa sönder min hund några gånger.)

var tredje dag om jag bara kommer ihåg:angel: Minst en gång i veckan i allafall! Klapprar i golvet gör det iallafall..

Här hemma får båda två klorna klippta 1gång/veckan, den stora har dock enligt mitt tycke alldeles för långa klor ändå, men skulle jag klippa dom kortare än vad jag gör skulle det sluta i blodbad.

Senast ändrad:

Jag tror som vissa andra nämnt att det beror på ras och hur man klipper!
Jag klipper 1 ggr vecka..
Jag har 3 hundar varav 2 hörs på parketen oavsett hur korta klor..klorna sitter lågt tassarna är låga med långa tår...
1 hund har vita klor så jag ser pulpan...när jag klippt klorna till max altså till pulpan så låter det endå på golvet!

Hund 3 har labbe tassar typ,där kan jag kloppa så det ej hörs på parketten då hans tassar är höga men korta tår(klorna sitter högt).

Ungefär en gång i veckan.
Hon har haft ruggigt dålig klokvalitet, och då blev det mer sällan.
Men nu ger vi henne laxolja, och klorna är i toptrim

Jag klipper nog minst en gång i veckan,jag kan villigt erkänna att jag hatar när det klorna låter mot golvet.Men en del hundar låter alltid och andra aldrig.

jag får spader när det låter, men jag orkar inte kämpa med klorna mer än en gång i veckan, och min hunds klor växer så himla fort, så det låter när han går.... framklorna är det då framförallt, för dom är alltid lite längre än bak (det märks vilka tassar som alltid har varit störst problem att klippa)

Usch, imorrn är det dags igen :crazy: Varför måste det vara så himla jobbigt varje gång?

För tillfället har han helt okej längd på klorna, men jag hade gärna sett framklorna lite kortare. Som sagt.

1 hund har vita klor så jag ser pulpan...när jag klippt klorna till max altså till pulpan så låter det endå på golvet.

Samma med min... Hon har ganska ? lång ? pulpa. Så klorna ser långa ut även att jag klipper ända fram till den!

Den lilla låter inget även om klorna är långa.

Klipper det stora en gång i månaden och den lilla lite mer sällan.
Han sliter mer på sina.

Knapplån!
Min ena hund kan gå i ett år utan att höras och den andra hörs alltid.
Enligt experter på vinkeln på klon.

Knapplån!
Min ena hund kan gå i ett år utan att höras och den andra hörs alltid.
Enligt experter på vinkeln på klon.

Förttydligar:
Min ena hund är av en ras som har klorna rakt fram. Den andra snarare neråt.

Dom klipps av samma peson och samtidigt. Var andra till var fjärde vecka. Alltså minst en gång i månaden.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka