Klippta Islänningar och täcken!

L

Loki

Idag fick jag en bra fråga faktiskt :)
om det var jag som var frusen eller min islänning!

Min islänning är täckesklippt, rätt högt klippt så det är päls kvar på gumpen och sen som ett shabrak (ungefär).
Det är första gången han är klippt.

Jag har ett tunnt fleecetäcke under och sen TM outdoor ovanpå detta samt ett halstäcke.

Hur är era klippta islänningar täckade?

Min kille har maffat på sig en hel del,
då han slipper ta energi för att värma upp sig men samtidigt är jag rädd för att jag täckar han för mycket.

Så berätta vad har ni för täcke?
Dag resp. natt?

Tack :laugh:

Sv: Klippta Islänningar och täcken!

Min pålla är bara klippt från halsen och ned till bogen...så...inget täcke!

Känn under täcket när han har haft på sig det en stund han ska kännas "normal" absolut inte het eller svettig, man får nog pröva sig fram med sin egen häst tror jag :)

Såhär har jag täckat min

Filtklippning - 200- 300 grams
Helklippning - 200- 300 grams (ibland, men sällan 400 gr.)
Spårklippning - Flecefodrat regntäcke

Jag byter täcket mot ett torrt när det behövs, har kallstall men hästen går ute dygnet runt (utan dom första veckorna efter helklippningen)

Sen känner man ju på hästen när den blir för varm:
"Varm och go" = för varm
Sval = lagom
Kall = för tunnt täckad

Oftast klara sig hästar som inte är klippta över länden att gå utan under soliga dagar (+ gradit) men det är även från häst till häst. Min är känslig och fröd i Juli månad ett år :crazy:

KL.
Erro är helklippt.

Han har alltid ett 400g stalltäcke på sig.
Om det är minusgrader med sol eller plusgrader med nederbörd ute har han ett vintertäcke utan hals över stalltäcket, vid plusgrader samt uppehåll har han ett regntäcke över eller endast vintertäcket utan hals. Vid minusgrader och nederbörd har han ett vintertäcke med hals över stalltäcket.
Inne har han antingen endast stalltäcket, stalltäcket + nya stalltäcket som är på 300g, stalltäcke+utetäcket beroende helt på hur kallt det är. Han står i kallstall.

Med plusgrader ovan menar jag inte uppemot 10 plus utan 2-3 som det är runt den här årstiden, så alla förstår det.

Så här e Tilla och Skári klippta

26092961.jpg

De har alltid termotäcken med hals ute, inne fleccetäcken med hals om det är kallare än -10 annars får de vara nakna inne.

25824611.jpg

Och så där ser Disa, Brimi och Hrifla ut de går nakna hela tiden :grin:

Liknande trådar

Hästvård Ja, det var den långa rubriken det ;) Min häst är en liten kamin med en himla massa päls. Förra året som 4,5 helklipptes han och...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka