Klippta bakom öronen?

lakrits

Trådstartare
Är era hästar klippta bakom öronen?
Dum fråga kanske...men ni förstår vad jag menar va? :D
Hur lång bit av manen har ni klippt ner i så fall?
En öras längd är väl standard men har sett de som klippt mera.

Jag skulle gärna vilja se bilder.

Sv: Klippta bakom öronen?

Ja när hon tävlades, nu har jag sparat ut det för hon har just ingen pannlugg, klippte då bort ca 5-7 cm så att tränset skulle ligga bra

Jag har alltid klippt ett öras längd, men efter att ha pratat med diverse domare och mer insatta och uppdaterade så är det ofta så att 'bridalpathen' är för lång, alltså för mkt klippt.
Är den för lång så kan den, enligt dem, förstöra halsens intryck och längd, och kan se lite 'avbruten' och kortare ut. Och de flesta menar på att man bara ska raka så mkt så att huvudlaget får plats + 1-2cm..

Men smaken är som baken.

Här är en bild på Allie, när jag själv tycker att jag har klippt för långt, skulle vilja korta ner ca 2-3 cm.
10888257.jpg

Senast ändrad:

18872403.jpg

Såhär är Liona klippt. Var det när jag köpte henne och har bara fortsatt trimma...
Hon är även klippt vid manken, eftersom manen låg och skavde under sadeln. inte jättesnyggt kanske,
men hon har ju ändå sadel som täcker det :)

18872506.jpg

Flätan vi klippte bort hänger på väggen nu :d :D

På hästar som har lång man tycker jag det är snyggt om det är lite längre klippt än ett öras längd. Jag tycker hästen får ett helt annat uttryck :d.

Jag har klippt min pojke nu och tycker att han blev mycket snyggare, han har ju en ganska lång man och är lite grov men nu fick han ett annat uttryck. Har ingen bild dock ännu ;)

Mina hästar är också klippta vid manken för att inte få skav ;)

jag klippte när jag var "liten" ca 1-2cm, nu tycker jag det ser fult ut (förutom på araber då) så mina blir inte klippta alls..

Det kan vara snyggt, men tänk på att har hästen en kort hals så kan det få halsen att se ännu kortare ut! :)

Det kallas för bridlepath och man klipper eller rakar i nacken där tränset ligger för att det skall vara snyggt och propert. Ett riktmärke kan vara att man viker bak örat för att se hur långt man ska klippa, det varierar dock på olika hästar för hur lång eller kort man vill att halsen ska se ut.

Min häst är klippt ganska långt. Men egentligen är det för att jag klippte honom så när han var "travhäst" (dvs jag tränade honom i trav ett tag). Och det ser så dumt ut om man ska spara ut det, så då får det vara som det är.

Och min lilla plutta är bara klippt några cm bakom öronen så grimman får plats.

Ja sa ju tidigare att det hette bridlepath.. Men du kanske menade till TS?:angel::)
Du skrev bridalpath :idea: "bridal" det har att göra med en brud, så bridalpath är den stig som bruden går längs. Det var väl denna groda som Kenneth ville rätta till. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

ahaa.. Än en gång hann fingrarna före hjärnan.. Händer mig allt för mycket tycker jag.. Hmm..:D

Du skrev bridalpath :idea: "bridal" det har att göra med en brud, så bridalpath är den stig som bruden går längs. Det var väl denna groda som Kenneth ville rätta till. :angel:

Behöver du stötta upp en man?

jag klippte när jag var "liten" ca 1-2cm, nu tycker jag det ser fult ut (förutom på araber då) så mina blir inte klippta alls..

Jag håller med, jag klipper inte min häst heller. När jag hade hans mamma så hade hon en pannlugg som hängde nedanför mulen och manen var också lång medan svansen tyvärr blev uppäten av unge herr Poet.

MVH Ann

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross