Klippt, vad för täcke?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Isbiteen__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 944
I

Isbiteen__

Har en fråga angående, detta med att ha klippta hästar.
Jag har aldrig tidigare haft en häst som är klippt, och har därför haft min häst utan täcke.
Eller med ett täcke på sig, vintertäcke, regntäcke osv.
Beroende på vädret, och hur varmt kallt det är ute.

Nu kommer jag snart få en ponny, som är hel klippt.
Om man säger så, tror de.
Han är rakad över hela kroppen, förut,huvudet,bena..och där sadeln ligger.
Han är 50% fullblod 50% connemara, rätt tun i kroppen.
Som ett fullblod mest.
Idag går han med, ett termotäcke, samt ett ute täcke.
Om man bara ska ha ett täcke, hur många typ G ska det vara då?
Och om man har två, hur mycket G blir det då.

Har sett att en del pratar om 200 G, på täcket.
samt 300 G, osv.
Har även sett på hööks att det står typ 300 g, på ett täcke jag är intresserad av.
Någon som kan förklara mer om detta, så man förstår? =)

Tack på förhand.

Sv: Klippt, vad för täcke?

Det finns massor av täckestrådar, även på utrustning. Man kan inte säga att "är hästen klippt så behöver den si och så många gram på täcket" utan man får se till varje enskild individ.

Min personliga uppfattning är att många av dagens hästägare täckar sina hästar alldeles för mycket även vid bara några minusgrader.

Jag har en klippt ponny (dock inte helklippt men fryser lätt).
Hon har 150 grams innetäcke på sig inne nu.
Utanpå det har hon ute:
Vid plusgrader: regntäcke med helhals utan fyllnig.
Vid 0 till -10: 200grams vintertäcke med helhals.
Kallare än -10: 420grams vintertäcke med helhals.

Då är hon glad:love:

Hej!

Det viktiga när man tar över en klippt ponny tycker jag är att den får ha ungefär samma som den är van vid. Ett tips är att be att få köpa med de täcken som den använder nu.

Min ponny är ungefär lika mycket klippt som din, och nu har den täcken med 200 grams fyllning både ute och inne (kallstall). Den vistas i temperaturer om -5 till +5 grader. När det blir kallare kommer jag att byta till täcken med 400 gram fyllning.

Jag brukar kolla temperaturen genom att känna med handen mellan täcket och hästens kropp. Jag vill inte att det ska kännas vare sig varmt eller svalt under täcket, utan ljummet, ungefär som om man sätter handen på någon del av hästen som inte har så mycket hår, t ex ljumsken.

Jag kan ju bara prata för mig själv. Till min helklippta ponny (som dock börjar få rätt lång päls igen), har jag ett 300 grams innetäcke (är ca 2 grader i stallet och jag har inget tunnare täcke, annars tror jag det hade räckt med 100-200 g). Ute har han ett täcke med 200 g fyllning och halvhals, detta ner till -10 grader. Mellan -10 och -20 har han ett vintertäcke med halvhals och 360 g fyllning. Om det blir kallare än så får han även ha innetäcket under.

Jag har alltså bara ett täcke på (med undantag för när det blir kallare än -20 grader) för jag tycker också att det övertäckas i många fall. .

Hej!

Det viktiga när man tar över en klippt ponny tycker jag är att den får ha ungefär samma som den är van vid. Ett tips är att be att få köpa med de täcken som den använder nu.

Min ponny är ungefär lika mycket klippt som din, och nu har den täcken med 200 grams fyllning både ute och inne (kallstall). Den vistas i temperaturer om -5 till +5 grader. När det blir kallare kommer jag att byta till täcken med 400 gram fyllning.

Jag brukar kolla temperaturen genom att känna med handen mellan täcket och hästens kropp. Jag vill inte att det ska kännas vare sig varmt eller svalt under täcket, utan ljummet, ungefär som om man sätter handen på någon del av hästen som inte har så mycket hår, t ex ljumsken.

Ok.
Så brukade jag göra på min förra häst, lägga handen under täcket. När jag tog in honom, för att känna om han var varm, eller kall eller ljummen.
Men funderar på om jag ska ha honom klippt nästa vinter,eller hur jag ska göra.
Kan ju alltid klippa halva, så slipper han bli så himla svettig.
Eller helklippa, och ha mer täcke på eller tjockare.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 124
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka