Klippt häst som får knölar, för kortklippt?

Ella0000

Trådstartare
Hej! Jag är väldigt orolig över min häst som jag klippte häromveckan. Han har nämligen fått som runda, mjuka och rätt stora knölar över rygg, mage och hals. När vi klippte så blev klippningen väldigt kort men jag antog bara att det var för att klippmaskinen var inställd fel men nu undrar jag om det kan vara någon slags sjukdom/utslag eller liknande för det blev bara superkort på vissa ställen av kroppen. Vi har tidigare haft ringorm i stallet men har pratat men veterinär som säger att de inte ser ut som ringorm. Knölarna är för stora och ser mer ut som svullna bett. När jag rider med det så blir betten röda och irriterade. Man ser liksom den rosa huden under. Vet inte om jag bara klippt för kort eller om det är något annat. Vad tror ni? Och vad tycker ni jag ska göra? Rida som vanligt, vänts tills pälsen växer ut, avvakta eller ta ut veterinär? Skulle verkligen behöva hjälp, tack på förhand.

Skulle gissa på att det är ett tidigt stadie av ringorm. Min hade också knölar som sedan blev krustor och såg inte alls ut som ringorm i början, Veterinären tog alla möjliga prover och biopsier och var riktigt orolig.När provsvaren kom efter någon vecka så var det just ringorm. Efter ett tag började det se ut som ringorm som man känner igen.

Det händer ibland att hästar får en hudreaktion/hudinfektion pga dåligt rengjorda skär. En häst "i bekantskapskretsen" missade bruksprovet pga. detta ett år. Han blev återställd efter en antibiotikabehandling.

TS jag tippar på att hästen fått någon inflammation i hårsäckarna pga klippningen.
Du kan absolut inte fortsätta ha utrustning på den om den reagerar som du skriver ovan, i värsta fall kommer det gå hål på bulorna och då får du ett helvete och kommer om du har otur inte kunna ha utrustning på hästen på länge.
Kontakta en veterinär som får titta på detta.

Torkade du av hästen efter klippningen? Borstade noga? Täckade?

Jättelätt att få hårsäcksinflammationer om man inte får bort lösa strån och sedan täckar.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 180
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag har nyligen köpt en häst som i somras importeras till Sverige från Irland. Under de första veckorna som han stod hos oss så...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! För 20 minuter sedan så körde det en traktor förbi våra hästars hage, en väldigt stor sådan. Mitt sto fick total panik och började...
Svar
6
· Visningar
952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka