Klippt häst på lösdrift?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag vet inte om tråden ligger rätt.. Flytta gärna rätt den isåfall :o

Jag ska flytta mina hästar till lösdrift med ordentlig ligghall, fri tillgång på grovfoder. Boxar i ligghallen att ha dom i om det stormar till.

Det gäller nu i vinter min bruksnordis, som just nu går utan täcke.
Men hon blir så svettig när hon rids så hon ska klippas på hals/bog o lite längre bak, ej rygg/länd. Hon har ett tjockt vinter täcke (300g tror jag), utan hals.
Klarar hon sig så på lösdrift? Måste hon ha halstäcke?
Fryser hon inte om bogen/halsen/magen eftersom täcket inte täcker där som det gör på tex rygg?

:o

Sen är det min nyköpta kallblodstravare som är klippt, hela halsen, bogen, sidorna. Som ovan ungefär. Hon har också ett tjockt vintertäcke. Hon har nu stått inne, kan man ställa henne på lösdrift då utan problem?

Hoppas någon har visa svar :o
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Halloj! Klart du kan klippa dina nordisar fast de går på lösdrift.
Har själv 6 st hästar på lösdrift, 1 isis, 3 hbl och 2 nodisar. Nordisen är klippt hela halsen ch bogen och har gått utan täcke hela vintern och han mår aldelles utmärkt! Halvbloden har jag inte klippt i vinter eftersom jag inte ridit så mycket i ridhus i år, men förra vintern spårklippte jag mitt hbl sto och hon klarade det fint också.
Har läst nånstans att ren torr kyla klarar en klippt häst upp till -18 grader och en oklippt häst upp till -27 grader, tycker iofs att det låter mycket, men detta gäller som sagt ren torr kyla, blåser det och regnar/snöar blir det ju "kallare". Det jag brukar tänka på när jag klipper mina lösdriftshästar är att spara päls över rumpa och rygg.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Klart hon klarar sig på lösdrift! ingen fråga om saken.
Men jag skulle inte sätta täcke på henne isf. big No NO.
Med grovfoder komer hon hålla värmen perfekt själv
att sätta täcke på kommer förstöra hennes möjligheter
att skapa egen värmeproduktion och fukt kommer samlas
mellan täcket och hästen och frysa.

Även om hon blir svettig så kan du väl ta dig
tid att skritta av ordentligt, då torkar den inre pälsen
och hon håller sig varm. Mina hästar går alla på lösdrift
året runt. Utan klippning, utan täcken och jag tävlar dem endå.
Jag släpper ut dem svettiga i hagen och dem torkar på 2 sek.:eek:
(Alldrig sjuka):bump:

travare
connemara
halvblod/welsh
lipizzan
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Men är det verkligen bra o släppa ut en svettig häst i isande kyla? :crazy:


Särskilt om hon är klippt måste hon väl ändå ha täcke liksom?
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Jag fattar inte alla dessa trådar ang klippta hästar och om dom måste ha täcke. Förstås det inte att: NÅGOT måste ersätta det ni klipper bort. Pälsen är till för att hästen ska hålla värme bla...och om man då tar bort detta..jamen givetvis måste ju pälsen ersättas. Bara för att många INTE ser sina klippta hästar stå och huttra, så betyder det ju inte automatiskt att ersättning för förlorad päls inte behövs.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Ja precis!

Det borde väl räcka med tjockt vintertäcke?
Men måste jag ha halstäcke :crazy:
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Ja, jag vet inte vad jag ska säga....:confused:
tycker att lösdrift och klippning rimmar dåligt.....
det beror ju iofs. på väder och vind.
jag tycker ju inte att man ska ha täcke på hästen hela tiden
eftersom (som ngn skrev här ovanför) kan i bland täcken kyla mer än att värma om de t.ex kommer fukt emellan.
vår-sommar och tidig höst e de väl inga problem men just vinter....
när man klipper hästen försvinner ju dess naturliga skydd och risken för stela leder och t.ex förfrysnings skador är ju överhängande:crazy:
det är ju helt upp till var och en men inget jag personligen skulle göra.
du vet ju bäst själv hur vädret ser ut hos just dig!
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

En bruksnordis som bara är halvklippt tror jag klarar sig MYCKET bra även utan täcke, framförallt som det finns fri tillgång på grovfoder. Täcket gör nog ingen nytta i det här fallet, trycker bara ner hästens egen värme"funktion".

Jag vet inte vartilandet du bor, men vi har ännu inte haft minusgrader, o har två dräktiga ston och två 8 mån föl ute hela dagarna, otäckade. Då rör det sig om fbl, fbl korsning samt halvblod. Inga jättepälsar med andra ord, och de klarar sig jättebra, trots den blåsiga skånska slätten.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Luvan:
Jag har också funderat lite på det där, men jag förstår eg. inte varför man inte skulle kunna ha en klippt häst på lösdrift?
Visst, det skulle kanske gå åt ngra extra täcken att skifta mellan, men de flesta klippta hästar går ju redan täckade dygnet runt, så på den fronten är det ju ingen skillnad.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Ja det är sant..


Usch, jag blir så förvirrad av den här tråden!
Ena hästen är klippt och har täcke ute nu, så det ska hon fortsätta med.
Nordis måste klippas för hon hårdtränas och blir så svettig!
Jag kan skritta och skritta men det torkar då inte på några 2 sek, knappt en timma heller. :crazy:

Och det skulle inte kännas bra att släppa henne klippt utan täcke :crazy:
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Nä, absolut!
det är ju det jag menar...
här hos mig hade det varit väldigt idiotiskt att kombinera lösdr. med klippning men det beror ju helt på vad man har för väder där man bor!
jag kanske e tokig men här hos mig hade jag nog upplevt det lite som att gå ut med bikini i snöstorm och -20´c:D
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Jag bor fö i Kalmar där vintern uppenbarligen är låångt borta :mad:

Det är plusgrader, som lägst - grader. Lite regn, grått o trist. Knopparna slår o dör igen, igelkottarna går int i ide... :smirk:

Vintern kommer väl såsmåningom.

Men som jag skrivit så måste hon klippas! och den ena är redan klippt.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

sen är det ju en annan grej oxå,
blåser det mkt så hindrar ju inte täckena allt heller... vind, drag å blåst tar sig in genom det mesta på nåt ställe....
är någon annan häst klippt där du ska ha dina?
hur verkar dom klara det?
följ hjärtat och sunt förnuft:bump:
vet ju inte var du bor men har du "hyfsat" väder är det nog kanske inga större problem:idea:
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

hann inte läsa ditt svar förren jag skickade mitt:smirk:
det låter ju inte som om det skulle vara nåt större problem i af.
det är ju inte sååå himla länge förrren våren är här heller:)
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Är det storm så finns det boxar. Och som sagt, de kan gå in i ett rejält vindskydd om det skulle vara så.

Det är ingen av de andra som går på lösdrift, bara en islandshäst som ska gå med mina, som promenadrids och är oklippt.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

det är ju jättebra att det finns boxar att ha dom i om det behövs...
följ ditt eget förnuft och det blir nog bra:)
som sagt... beror helt på klimat å så.....
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

hym? Nu tycker jag du säger emot dig själv? Att det funkar med klippt häst och lösdrift, men inte hos dig?
varför det?
Man lägge rju täcke på hästen som vanligt, bara att den får vara ute dygnet runt ist.?

Lycan: Om du har bestämt dig för att ha täcke på henne, tycker du då inte att det isf. är snällare att klippa hästen?
Att lägga täcke på en långhårig fuktig häst är inte heller någon jättebra lösning liks,
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Du har nog missuppfattat mig?

Jag SKA klippa henne, det va det allt handlade om, sen undrade jag ang lösdrift när hon va klippt. Jag skulle inte ha täcke annars.
Hon ska klippas och ha täcke, stå i box om det är storm :devil:
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

hm, nja, jag hade då inte klippt el slängt på täcke iaf.
Jag har aldrig varit med om en häst som inte haft torr
underpäls efter 10 min skritt. Att övre pälsen inte är torr
är ju självklart, men det är inte den pälsen dem värmer sig
med. En häst kan ju ligga i snö / stå med snötäcke över sig utan att
frysa (dvs, istappar och väta i yttre pälsen). Svett-fukt är inget
undantag i det fallet.
Mina hästar har då alldrig lidit av det.
 
Sv: Klippt häst på lösdrift?

Okey.

men nu är det så att hon behövs klippas.
Och då tkr jag det är rättvist att hon ska ha täcke eftersom jag tar bort en del av hennes naturliga.. ehm.. päls :p

och den andra hästen är som sagt redan klippt och går ute med vintertäcke, det är inte så shyst att plötsligt plocka bort det, och hon har haft täcke hela hösten så har inte så mkt päls.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 813
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 509
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
3 050
Senast: Gabriol
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp