Klippt gräs

N

Nate

Varför får man inte ge hästarna klippt gräs egentligen? Vi diskuterade det i stallet igår och alla var överrens om att man sedan liten hästknodd har hört att det är dåligt att ge hästarna gräs som är klippt men ingen visste varför riktigt?

Någon som har koll på varför?
 
Sv: Klippt gräs

Om du använder en besindriven gräsklippare är det nog inte att rekomendera då det kan bli kvar rester i gräset..
 
Sv: Klippt gräs

För att avfallen från gräsklipparen kommer ju i gräset. :p Och det är en mkt större mängd än från tex. en traktor. Hade en likanade tråd med samma ämne.. Då det kom upp varför man inte fick ge hästar gräsklipp men från en traktor.. :p
 
Sv: Klippt gräs

Det har med att göra att gräset "jäser" så fort de blivit avklippt/plockat och är därför inge bra att ge hästarna..
 
Sv: Klippt gräs

Om gräset blir liggande något dygn kan det sedan jäsa ihästens mage, men om det tex slås med lie och hästarna äter upp inom ett par timmar händer ingenting. Vi gör så varje vår.
 
Sv: Klippt gräs

bigganl skrev:
Om gräset blir liggande något dygn kan det sedan jäsa ihästens mage, men om det tex slås med lie och hästarna äter upp inom ett par timmar händer ingenting. Vi gör så varje vår.

Det är ganska stor skillnad mellan att slå med lie och klippa med gräsklippare. När man klipper med en gräsklippare slås stråna sönder, innehållet i cellerna kommer ut och i kontakt med de bakterier och svampar som finns utanpå gräset och det kan bli en kraftig "jäsning". Gör en hög med gräsklipp och stick in handen efter några timmar så känner man att det blivit varmt och det är naturligtvis inte bra. Om man i stället slår med lie så får man ett "rent" snitt. Gräset kommer att torka långsamt och det kommer inte att ske någon "jäsning".

KOrtklippt gräs lär också kunna leda till foderstrupsförstoppning eftersom det bara är att stoppa in i munnen och svälja. Det är ju färdigtuggat...

David
 
Sv: Klippt gräs

DavidS skrev:
Det är ganska stor skillnad mellan att slå med lie och klippa med gräsklippare. När man klipper med en gräsklippare slås stråna sönder, innehållet i cellerna kommer ut och i kontakt med de bakterier och svampar som finns utanpå gräset och det kan bli en kraftig "jäsning". Gör en hög med gräsklipp och stick in handen efter några timmar så känner man att det blivit varmt och det är naturligtvis inte bra. Om man i stället slår med lie så får man ett "rent" snitt. Gräset kommer att torka långsamt och det kommer inte att ske någon "jäsning".

KOrtklippt gräs lär också kunna leda till foderstrupsförstoppning eftersom det bara är att stoppa in i munnen och svälja. Det är ju färdigtuggat...

David

Även om du slår gräset med lie och lägger det i hög tar det inte många timmar innan det gått värme i fodret alltså obrukbart precis som en ensilagebal som det gått värme i samma process som startat.

Men så länge det inte gått värme i gräset kan du fodra med det men man får tänka på att det ofta är väldigt kraftigt (gräsmatta är ofta välgödslad), så inte förstora mängder.

Mvh
Camilla
 
Sv: Klippt gräs

om man klipper med bensindriven gräsklippare så kommer det oftast bensinavfall i gräset pluss att det klippta gräset sväller i magen på hästen.
 
Sv: Klippt gräs

Dels att det klippta gräset jäser, och sen så blir det väl antagligen bensinavfall i det klippta gräset..

Dollar
 
Sv: Klippt gräs

Säger som dig, foderstrupsförstoppning! Har en bekants häst som fick foderstrupsförstoppning, som ledde till lunginflammation som i sin tur ledde till kronisk bronkit. Men för livet alltså!!!
 
Sv: Klippt gräs

Låt säga att man skulle klippa en liten gräsplätt och sedan direkt ge det till hästarna en sekund senare? Jäser det ändå? Eller är det endast föroreningen från bensindriven klippare man oroar sig över i det fallet? Rent teoretiskt - skulle det fungera att klippa med handjagare (en sådan med knivrulle som inte drivs med bensin utan handkraft) och ge det till hästarna direkt efter?
 
Sv: Klippt gräs

ch791022 skrev:
Även om du slår gräset med lie och lägger det i hög tar det inte många timmar innan det gått värme i fodret alltså obrukbart precis som en ensilagebal som det gått värme i samma process som startat.

Hur fungerar det då med förtorkning av gröda? Om allt som hamnar i någon form av hög blir varmt och inte går att utfodra med så skulle den enda möjligheten att konservera gräs vara med någon variant på AIV-metoden, d v s direkskördat och med stora mängder syra för att klara den hygieniska kvaliteten. Strängen på fältet när man förtorkar är ju också en form av hög! Det är stor skillnad i hur kompakt högen blir beroende på hur finfördelad grödan är och det påverkar hur lång tid det tar innan det blir någon varmgång.

David
 
Sv: Klippt gräs

Risken för foderstrupsförstoppning finns fortfarande kvar.

David
 
Sv: Klippt gräs

Där håller jag med dig, för det finns en anledning till att man kör och luftar strängarna som ska torka, men precis som du säger kan dom ligga längre innan det blir värme i det slagna höet eftersom strängarna aldrig blir speciellt kompakta.
Och det är därför gräsklippet inte kan ligga särskilt länge innan det blir dåligt, men rör du runt i det och luftar det så går det också att torka till hö, men du får nog röra en hel del.
Men det går även att fodra med hö-hack(hackas redan innan torkning)men det krävs nästan varmluftstork för att klara torka det med godkänd hygienisk kvalite, tror jag i alla fall, har bara sett varmluftstorkat hö-hack.

Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Klippt gräs

Anledningen till att man åker och vänder i strängarna är för att de ska torka fortare och inte för att undvika varmgång. Hur som helst så var min poäng att gräs som slagits med lie inte kommer att ta värme lika snabbt som gräs klippt med gräsklippare.

När det gäller hackat hö så undrar jag om man verkligen hackar innan varmluftstorkningen. Det borde vara svårt att få det tillräckligt luftigt för att det ska torka ordentligt. Jag har visserligt mycket begränsad erfarenhet av varmluftstorkat hö så jag vet inte säkert. Har bara sett det en gång i Brasilien (de torkade Lucern). Det kanske finns effektivare metoder, med lämplig automatisering o s v som gör att det fungerar utmärkt med hackad gröda.

David
 
Sv: Klippt gräs

DavidS skrev:
Det är ganska stor skillnad mellan att slå med lie och klippa med gräsklippare. När man klipper med en gräsklippare slås stråna sönder, innehållet i cellerna kommer ut och i kontakt med de bakterier och svampar som finns utanpå gräset och det kan bli en kraftig "jäsning". Gör en hög med gräsklipp och stick in handen efter några timmar så känner man att det blivit varmt och det är naturligtvis inte bra. Om man i stället slår med lie så får man ett "rent" snitt. Gräset kommer att torka långsamt och det kommer inte att ske någon "jäsning".

KOrtklippt gräs lär också kunna leda till foderstrupsförstoppning eftersom det bara är att stoppa in i munnen och svälja. Det är ju färdigtuggat...

David

Du verkar vara väldigt klok! Jag håller med david :D
 
Sv: Klippt gräs

Anledningen till att man åker och vänder i strängarna är för att de ska torka fortare och inte för att undvika varmgång. Hur som helst så var min poäng att gräs som slagits med lie inte kommer att ta värme lika snabbt som gräs klippt med gräsklippare.

Då säger du att man hade kunnat torka hö-strängen utan att vända i den bara man inte har bråttom?
Det fungerar i alla fall inte här för det blev missat en bit på hövallen när vi tog in höet i år och det har gått värme i botten på strängen.
Men håller med om att det går MYCKET fortare värme i gräsklipp än det du slår med lie.

När det gäller hackat hö så undrar jag om man verkligen hackar innan varmluftstorkningen. Det borde vara svårt att få det tillräckligt luftigt för att det ska torka ordentligt. Jag har visserligt mycket begränsad erfarenhet av varmluftstorkat hö så jag vet inte säkert. Har bara sett det en gång i Brasilien (de torkade Lucern).

Av någon anledning(kommer inte ihåg varför) tog vår foderleverantör in hö-hack från danmark istället för att köpa hö här hemma, och enligt honom torkades det hackat i alla fall.

Camilla
 
Sv: Klippt gräs

ch791022 skrev:
Då säger du att man hade kunnat torka hö-strängen utan att vända i den bara man inte har bråttom?
Det fungerar i alla fall inte här för det blev missat en bit på hövallen när vi tog in höet i år och det har gått värme i botten på strängen.
Men håller med om att det går MYCKET fortare värme i gräsklipp än det du slår med lie.

Av någon anledning(kommer inte ihåg varför) tog vår foderleverantör in hö-hack från danmark istället för att köpa hö här hemma, och enligt honom torkades det hackat i alla fall.

Camilla


Efter vad jag hört torkas faktiskt en del hö utan vändning, dock inte i Sverige. Det är dock inget att rekommendera eftersom torkningen då blir synnerligen ineffektiv och det kommer troligen inte att bli helt torrt i botten. Sedan kan man väl säga att eftersom strängen förhoppningsvis är ganska luftig finns det risk att grödan i botten möglar utan att den för den skull "går varm".

När det gäller hetluftstorkning har jag som jag skrev inte så mycket erfarenhet, utan det var bara en reflektion som baserade sig på att det är svårt att få en hackad gröda luftig. Därför skrev jag också att de kanske finns någon utvecklad teknik för att hantera det.

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
969
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp