Klippt gräs

Piek

Trådstartare
Visste inte vart jag skulle posta tråden, moderatorn får gärna flytta om den ligger fel :)

Iallafall, bonden har klippt gräset i hagen där min häst går. Visserligen är det bara ogräs och sånt som hon inte har ätit som har blivit klippt.
Så nu undrar jag hur stor är risken att hon äter utav det klippta gräset ? iom att hon inte velat ha det innan det blev klippt.
Och hur farligt är det om hon skulle lyckas få i sig lite?

Det är en fångkänslig häst. Just nu känner jag att jag inte vågar släppa henne i den hagen förren gräset är borta :crazy: men det kanske är jag som överreagerar?

Nu har vi iaf delat av hagen så att hon inte går bland det klippta gräset, men det är alldeles för litet för att vara en vettig lösning egentligen :(

Sv: Klippt gräs

Vad har bonden klippt det med? Talar vi gräsklippare eller har han gått med en snurr?

Ogräs som t.ex. brännässlor och annat hästarna inte äter färska brukar de ofta gilla när de väl torkat. När vi slår ned buskagen med nässlor i hästarnas hage är de där och äter så fort växterna torkat.

Klippt gräs i sig är inte farligt så länge det inte har klippts med en gräsklippare. Har han slagit det med lie/snurr/betesputs/slåtter är det ingen fara för hästarna att äta det. Är du däremot rädd att hon föräter sig på det och får fång tycker jag du ska kratta bort det han huggit ned.

Hmm bra fråga jag vet faktiskt inte vad han har klippt med. Han körde med traktorn iallafall och ingen handgräsklippare? men gräset såg ut som när det är klippt med gräsklippare fast det kanske det gör i vilket fall...

Nej jag tror helt enkelt att det får bli en vända till stallet och börja kratta :(

Om han var ute med traktorn låter det som att det är en betesputs han använt. De fungerar ungefär på samma sätt som en slåtter som man hugger hö med, så det är ingen fara. De är ofta lite mindre och gjorda just för att putsa betesmarker och hagar med.

En liten varning: "Ogräs" som hästen inte äter kan vara mer eller mindre giftiga växter som hästen undviker på grund av smaken, och när de torkar kan smaken ändras så hästarna plötsligt äter dem. I vissa fall (t.ex. smörblomma) förstörs giftet när växten torkar, men i andra fall (t.ex. stånds) är giftet kvar fast smaken förändras. Sen finns det naturligtvis även ogiftiga och t.o.m. nyttiga växter som hästarna ratar ändå (nässlor lär ju vara mineralrika ;)), men jag hade velat veta vad det var för "ogräs" innan jag låtit hästen smaka.

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har förstått så mycket att det är ökad fångrisk nu då det kommer kalla nätter + varma dagar. Så kan nån kunnig hjälpa mig hur jag...
Svar
11
· Visningar
2 266
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar