Klippningshjälp - snabba svar...!

F

fälttävlansnörd

Måste verkligen klippa valacken idag, han svettas ngt kolossalt redan från början av ridpasset, och det kliar på honom och dessutom blir det himla många tvättar av schabrak, en evig avskrittningsrunda osv... Jaja, ni förstår - det är jobbigt för oss båda.

Han går utan problem att klippa kroppen på, och med lite övertalning får man ta lite ner mot knäna samt hasen... Där i från och neråt dock, han hatar mej! Har inget plegg/liknande hemma för tillfället så det är inte aktuellt. Har testat att lyfta ett ben men ofta så ställer han bara ner det igen när det passar honom, och försöker man då hålla i (han är inte trött) så reser han sej istället.

Det är absolut nödvändigt att klippa HELA benet, då han svettas massor under benskydden som jag inte under några omständigheter rider utan. Dessutom "tar" inte liniment lika bra när det bara klibbar fast i pälsen.

Så, har ni några tips på hur jag ska lyckas? Kör med bomull i öronen och klipper i korta intervaller när det kommer till benen.
Hur gör ni?
 
Sv: Klippningshjälp - snabba svar...!

Min häst tycker inta alls om att klippas och jag gör det mest bara på vintern, men hon svettas oxå grymt mkt ochg klippa nu på sommaren vore kanske en lösning...

När vi ska klippa henne så lägger vi klipp maskinen vid boxen (inte i ) ochh låter den stå på en stund så hon vänjer sig vid ljudet. Sen när vi väl klipper så får hon stå och äta hö eller något gott. det gör vi på våran häst som inte alls tycker om att bli rakad någonstans.

Men din gillar inte benen, ta det lugnt och prata med honom. var gärna en person extra som hjälper dig. Hon eller Han kan stå och prata och försöka få hästen på andra tankar.

Lycka till..
 
Sv: Klippningshjälp - snabba svar...!

Köp en liten klippmaskin som inte låter så mycket, som du kan klippa benen med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp