Klippnings säsongen börjar nu...

ancan

Trådstartare
suck,så var mjölkningen klar... efter lite välförtjänt frukostgröt :d så är det då dax att gå ut och börja med ...klippningen av kor!!!

Har ca 240 stycken att klippa iår... :(

Och så undrar folk varför jag inte åker runt och klipper hästar åt dom längre.... ;)

dax att kavla upp ärmarna och ta tag i det hela.... :smirk:

Sv: Klippnings säsongen börjar nu...

De brukar helklippas eller iaf klippas en bit där bak antar att det är för att de inte ska bli så smutsiga.

240! :eek:

Jag kommer gärna och avlöser dig, gillar att lära mig udda? saker. :D

Åh himmel! vilket heltidssysselsättning! :eek:

*Nyfiken*
Brukar kor vara lättsammare eller svårare att klippa än hästar??
Alltså finns det kor som är rädda för klippmaskinen eller är dom tuffare än vissa hästar :crazy: ?

jag har aldrig varit med om att en ko har varit rädd för att bli klippt, däremot är det obehagligare när deras päls fastnar i kläderna för dom är hårdare än häst pälsen och sticks riktigt ordentligt

Jo,det finns argbiggor bland kossor oxå,men inte så stissiga som hästar, de är mera godmodiga till sitt sätt... :smirk:

Pälsen är fruktansvärd,det "killas och sticks" flera dagar efteråt,hjälper inte att duscha heller... :(

De klipps dels för att det är lättare att hålla dom rena, de som inte redan vet...kossor har året om lös mage... ;) :crazy:
Men mest klipps de för att de inte ska bli för varma inne i ladugården hela vintern... :)

Jag har troligen hallands mest välklippta kossor,eftersom jag ofta tränar motiv på dom...så hos oss går det kossor med stjärnor,hjärtan,nallebjörnar mm utklippta på magarna... :rofl:

Klippte tio idag,sen var jag tvungen att ge upp pga andra uppgifter,men det är bara på det i eftermiddag igen :)

ancan skrev:
Jag har troligen hallands mest välklippta kossor,eftersom jag ofta tränar motiv på dom...så hos oss går det kossor med stjärnor,hjärtan,nallebjörnar mm utklippta på magarna...

:banana: bilder :banana: bilder :banana:

att dom kan var tjurskalliga vet jag men inte RÄDDA.
Hur många gånger har man inte fått en ko spark i skallen när det inte passat fru ko ;)

hästhandlarjävel skrev:
att dom kan var tjurskalliga vet jag men inte RÄDDA.
Hur många gånger har man inte fått en ko spark i skallen när det inte passat fru ko ;)
alldeles för många gånger!!! :) och där kan man verkligen tala om KOSPARKAR!!!

240 kor att klippa!
Vilket jobb, synd att man inte kan bli rik på att sälja den avklippta pälsen :D
Då skulle din lyckaa vara gjord :banana:

Jag avundas dig inte, det var länge sen jag klippte en ko o det var inte favoritjobbet, numera tjatar jag på bönderna att de skall klippa istället o det kliar inte.
PL

Åhhhh vad jag är glad att vi bara har 80 tackor att klippa ;)
Låter liiiiite jobbigt att klippa 240 kor ..

Men vi har faktiskt hittat fårhuvudet o köpt nya skär till vår urgamla klippsax, min hemmasvetsade klippstol blev däremot kvar vid en flytt för länge sen.
PL

I och för sig...Det blir ju inte sååå många till ;)
Hur går det med damerna ? Har dom vuxit och blivit stora nu över sommaren?

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·
Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 302
Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 350
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama