Klippning!!

F

Forchaire

Snabb fråga: Hur viktigt är det att hästen är tvättad innan rakning? Om den är relativt ren och torr, men inte schamponerad, gör det något?:devil:

Sv: Klippning!!

Torr och renborstad räcker fint! Jag schamponerar aldrig före klippning (eller öht vintertid), och det går fint att klippa ändå....

Jag ser bara till att hästen är borstad och torr där jag ska klippa, sedan duschar jag hästen efteråt (har varmvatten) så att man blir av med stöv och småhår.

Jag har aldrig hört att man måste schamponera.. Ser bara till att han är torr och borstad.

tack för alla svar, toppen!

Då behöver man alltså inte bada, vi har bara alltid gjort så i vårt stall, men då räcker det att borsta:) tack!

Behöver inte vara tävttad, borstad och torr funkar bra!:) Tävttar aldrig hela hästen på vintern,. då skulle jag ju aldrig kunna klippa dem.

jag klipper helst inte otvättad häst av den enkla anledningen att skären blir slöa fortare av ev. grus. för hästens del gör det ingen skillnad.

jag har bara borstat min innan klippning visserligen så har jag hyrt maskinen, skall införskaffa en klippmaskin nu och jag kommer troligtvis tvätta min innan för att spara på maskinen.

Det bästa är ju om hästen är nyduschad, eftersom smutsen som finns i pälsen annars nöter på skären. Jag har fått höra att det sliter enormt mycket mer på skären om hästen inte är duschad. Tänk också¨på att duscha efteråt, gärna med lite jodopax blandat med schampot (det blir alltidlite småsår som kan ge inflammerade hårsäckar).

Helst skall hästen vara schamponerad och naturligtvis helt torr. Du förstör maskinen mycket snabbare om du klipper otvättad häst.

det där är överdrivet. mina skär håller jättebra trots otvättade hästar.. bara hästen är ren, dvs ej lerig så går det bra. någon skrev att man måste tvätta för att få bort grus i pälsen - mina hästar har då inte grus i pälsen efter att jag borstat dom. då är ju inte hästen renborstad.

en riktigt lång/tätpälsad ponny borstar du inte helt grusfri om den "gottat sig" i grusig/lerig hage ;) då finns alltid lite grus längst in och om än lite så får man slipa skären oftare än man behöver med badad häst ;)

Jag borstar av henne & ser till att hon är torr.
Sen duschar hon efter istället ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar